۱۰ در ۱۰؛ رضایت حداکثری از میزان تخفیف‌ها + اینفوگرافیک

تهران- ایرنا- در نخستین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال، در یک تحلیل کلی این نتیجه‌گیری بازتاب داشت که ناشران از میزان تخفیف آثار و نوع دکور غرفه‌ها، رضایت بسیاری داشته و در مقابل، اطلاعات چندانی از نشست‌های زنده و موضوعات آن نداشتند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بعد ملی و چه در حوزه بین‌المللی، به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های وابسته به آن رویداد وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد ۱ نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

۱۰ در ۱۰؛ رضایت حداکثری از میزان تخفیف‌ها + اینفوگرافی

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، میزان تخفیف‌های ارائه‌شده در نمایشگاه امسال، بیشترین میزان رضایت ناشران را در پی داشته است؛ به‌طوری که ۶ ناشر از ۱۰ ناشر، رضایت کامل خود از این بابت را با اعطای عدد ۱۰ نشان دادند. در واقع از ۱۰ مولفه مطرح‌شده، میزان تخفیف کتاب‌ها، با رضایت حداکثری ناشران همراه بوده است.

چیدمان و دکور غرفه‌ها نیز با کمی اختلاف، دومین مولفه‌ای است که توانسته بیشترین میزان رضایت ناشران را در پی داشته باشد.

اما آن‌چه جای تعجب دارد و احتمالا به دلیل هیاهو و عدم‌تثبیت فرآیند اطلاع‌رسانی در روز نخست نمایشگاه بوده، عدم‌آگاهی ناشران از نشست‌های زنده و موضوعات آن است. این مولفه که کمترین میزان رضایت را به خود اختصاص داده، فقط یک ۱۰ امتیاز از ناشران دریافت کرده و هشت ناشر دیگر، اطلاعی از این موضوع نداشته‌اند.

این برآورد مهم آن‌هم در نخستین روز نمایشگاه نشان می‌دهد که باید در کنار هیاهوی بسیاری که در بحث ارائه و خرید کتاب وجود دارد، تبلیغات بیشتری در حوزه‌هایی چون نشست‌های زنده و خدمات جانبی انجام شود تا این بخش‌ها نیز با یافتن مخاطبان هدف خود، دستاوردهای فرهنگی نمایشگاه را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده تا بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور، تنها محدود به فروش کتاب نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha