۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۳۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85108683
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آمریکا و چین برای حفظ کانالهای ارتباطی توافق کردند

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۳۸
کد خبر: 85108683
 آمریکا و چین برای حفظ کانالهای ارتباطی توافق کردند

 نیویورک – ایرنا- کاخ سفید اعلام کرد، مشاور امنیت ملی آمریکا و دیپلمات ارشد چین  در دیداری  متعهد شدند که خطوط ارتباطی را حفظ کنند.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در وین دیدار کردند و جنگ روسیه و اوکراین از جمله موضوعات مورد گفتگوی دو طرف بوده است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف در مورد موضوعات کلیدی در روابط دوجانبه آمریکا و چین، مسائل امنیتی جهانی و منطقه‌ای، جنگ روسیه علیه اوکراین و مسائل مربوط به عبور و مرور در تنگه تایوان, گفتگوهای صریح، اساسی و سازنده داشتند.

کاخ سفید افزود: این دیدار بخشی از تلاش های مداوم برای حفظ خطوط ارتباطی و مدیریت مسئولانه رقابت میان آمریکا و چین است

کاخ سفید ادامه داد: دو طرف توافق کردند که این کانال مهم ارتباطی را به عنوان راهبردی برای پیشبرد این اهداف حفظ کنند و این گفتگوها در پیگیری دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در اندونزی در ماه نوامبر است.

به گزارش ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در ۱۸ اردیبهشت گفته بود: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مایل است از چین بازدید کند، و در نظر دارد زمانی که شرایط مساعد باشد، به این کشور سفر کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: سفیر آمریکا در پکن به وزیر خارجه چین اعلام کرده که هیچ تغییری در سیاست آمریکا در خصوص چین واحد ایجاد نشده است. ایالات متحده آمریکا مایل است که خطوط ارتباطی با چین باز و فعال باقی بماند.

به گزارش ایرنا از نیویورک، نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین نیز ۱۲ اردیبهشت ماه در مراسمی در مرکز استیمسون که به صورت مجازی در آن حضور داشت، گفت: معتقدیم که به کانال‌های ارتباطی بهتر بین دو کشور و ارتباطات عمیق‌تر نیاز داریم و آماده گفتگو هستیم.

او گفت: "ما هرگز ازگفتگو خودداری نکرده ایم و امیدواریم چینی ها در این مسیر با ما همراه شوند."

برنز تکرار کرد که سفر بلینکن به چین «در صورت فراهم شدن شرایط » مجدداً برنامه ریزی خواهد شد و افزود که آمریکا آماده «تعامل گسترده تر با مقامات چینی در سطح کابینه» است.

سفیر آمریکا توضیح داد: در حال حاضر پیش‌بینی اینکه چه زمانی سفر بلینکن به چین رخ می دهد، برای من دشوار است، اما هرگز از سرد شدن این رابطه حمایت نکرده‌ایم.

برنز پاسخ روشنی درباره زمان برنامه ریزی مجدد سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین که در ماه فوریه به دلیل حضور بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی آمریکا لغو شد، نداد.

 مقامات آمریکایی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

سرانجام چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد. ارتش آمریکا در آن مقطع زمانی، چهار شئی را بر فراز آمریکای شمالی ساقط کرد که اولین مورد آن یک بالون اطلاعاتی چینی در سواحل کارولینای جنوبی در ۴ فوریه بود.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود. جنجال پرواز بالون چینی بر فراز آسمان ایالت کارولینا منجر به استعفای یکی از مقامات ارتش ایالات متحده نیز شد. اما چین در واکنش گفت که بالون به قصد تحقیقات علمی پرواز کرده و وزش بادهای غیرمنتظره باعث انحراف از مسیر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha