پرداخت هزینه‌های درمان بیمه سلامت اردبیل ۵۱ درصد افزایش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل گفت: پرداخت هزینه‌های درمانی به مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت این استان سال گذشته نسبت به سال قبل ۵۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر وحید خلیل‌اللهی روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح اقدامات بیمه سلامت استان اردبیل افزود: سال گذشته هزینه بیمه سلامت در استان اردبیل به ۶ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال رسید که ۵۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این رقم، ۹۳۰ میلیارد ریال هم در سطح یک درمانی هزینه شد، اظهار کرد: جمع کل هزینه‌های درمان پرداختی از سوی بیمه سلامت استان اردبیل به مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله مطب، درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه، مراکز تصویربرداری، توانبخشی، درمان ناباروری، ترک اعتیاد، اوتیسم، بستری، بستری موقت و سرپایی طی سال گذشته در مجموع هفت هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل بیان کرد: ۷۹۵ هزار نفر معادل۶۳ درصد جمعیت استان اردبیل تحت پوشش بیمه سلامت هستند و بیمه سلامت استان با ۹۸۷ موسسه و مراکز درمانی قرارداد دارد.

وی اضافه کرد: پارسال سه میلیون و ۴۰۰ هزار مراجعه به مراکز درمانی در نقاط مختلف استان اردبیل ثبت و از این تعداد ۹۰ هزار مورد بستری و همین تعداد نیز "بستری موقت" شدند.

بیش از یک هزار و ۵۰۰ نابارور در استان اردبیل خدمات ویژه دریافت می‌کنند

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل گفت: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، بیمه سلامت با پرداخت هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور، از آنها حمایت ویژه می‌کند.

دکتر خلیل‌اللهی افزود: در همین راستا یک هزار و ۶۸۷ فرد نابارور در سامانه‌های الکترونیکی برای اخذ خدمات ویژه شناسایی و نشان‌دار شدند که این افراد نسبت به خدمات عادی سهم ویژه‌تری دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این داروهای نازایی در تعهد بیمه سلامت از ۱۵ قلم در سال ۱۴۰۰ به ۶۳ قلم در سال جاری افزایش یافت که اغلب گرانقیمت هستند.

این مقام مسئول افزایش لوازم مورد تعهد درمان ناباروری از ۲ قلم به ۲۸ قلم، تعهد خدمات خاص ناباروری IVF ، IUI ، ICSI، FET ، جنین اهدایی و رحم اجاره‌ای و حذف محدودیت سونوگرافی زنان باردار را از دیگر خدمات بیمه سلامت استان در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت عنوان کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل همچنین افزایش سن درمان ناباروری زنان از ۴۵ سال به ۴۹ سال را از دیگر خدمات بیمه سلامت در این راستا ذکر کرد و افزود: در حال حاضر خدمات ناباروری به فردی که ۶ ماه است صاحب فرزنده نشده است، ارائه می‌شود، در حالی که این مدت پیش از این یک سال بود.

دکتر خلیل‌اللهی رایگان بودن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی (۹۵ درصد هزینه‌ها را بیمه پرداخت می‌کند)، بیمه درمانی مادران باردار، شیرده و فرزندان تا پنج سالگی با آزمون وسع بدون الزام خانوار و استفاده نوزاد از بیمه درمانی مادر تا یک ماه را از دیگر خدمات بیمه سلامت در اجرای قانون جوانی جمعیت عنوان کرد.

وی بیان کرد: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت پارسال علاوه بر ۲۲۵ کارشناس مامایی با مراکز ریحانه (دانشگاهی)، قفقاز (جهاد دانشگاهی) و آراد (خصوصی) برای خدمات رسانی به شهروندان قرارداد منعقد شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل در ادامه در خصوص هزینه‌های درمان ناباروری بیمه سلامت استان، اظهار کرد: پارسال بیمه سلامت در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه در رابطه با درمان ناباروری زوجین در استان اردبیل پرداخت کرد در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ میلیارد ریال بود.

۵۰ نوع بیماری خاص و صعب‌العلاج از بسته‌های حمایتی بیمه سلامت بهره‌مند شدند

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل گفت: با راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج هم‌اکنون ۵۰ نوع بیماری خاص و صعب‌العلاج از بسته‌های حمایتی بیمه سلامت بهره‌مند هستند.

دکتر خلیل‌اللهی در خصوص اقدامات بیمه سلامت برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج از مسیر الکترونیکی، افزود: قبل از تشکیل و راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تنها پنج بیماری خاص ام اس، تالاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه و بیماران دیالیزی مورد حمایت و تحت تعهد بیمه سلامت بودند، اما هم‌اکنون برای ۵۰ نوع بیماری خاص و صعب‌العلاج بسته‌های حمایتی در سامانه‌های بیمه تعریف شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هفت هزار و ۲۵۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج در استان اردبیل شناسایی و نشان‌دار شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیماران سرطانی هستند و اغلب هزینه‌های بیماران نشان‌دار در محل اخذ خدمت به صورت بیمه محاسبه می‌شود و پرداختی بیماران ۲۰ درصد است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل بیان کرد: بیمه سلامت استان اردبیل برای شناسایی بیماران خاص و صعب‌العلاج به ۲۳۱ هزار سـرپرست خـانوار بیمه شده پیامک ارسال کرده که در واقع بیمه سلامت استان به تمامی بیمه‌شدگان و مخاطبان خود دسترسی کامل دارد.

هزینه‌های ۱۰۷ بیماری صعب‌العلاج طبق ضوابط پرداخت می‌شود

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج از مسیر پرداخت به حساب بیمه‌شدگان نیز گفت: علاوه بر ۵۰ نوع بیماری خاص تعریف شده در سامانه بیمه سلامت، ۱۰۷ نوع بیماری صعب‌العلاج نیز تعریف شده که اسناد هزینه آنها طبق صورتحساب بررسی و طبق ضوابط پرداخت می‌شود.

دکتر خلیل‌اللهی اضافه کرد: یعنی بیمارانی که به موسسات غیر طرف قرارداد با بیمه سلامت مراجعه کرده و دارویی خریداری کنند که در سامانه وجود ندارد و دامنه اینها هم ۱۰۷ بیماری است هزینه آنها نیز طبق صورتحساب بررسی و پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: از آذرماه سال گذشته با راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان اردبیل به یک هزار و ۴۲۵ پرونده رسیدگی و ۷۷ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل گفت: علاوه بر این به ۲۲ بیمار صعب‌العلاج هر کدام ۵۰۰ میلیون ریال و به ۱۲ نفر هم هر کدام ۴۰۰ میلیون ریال هزینه اهدای کلیه پرداخت شده است.

دکتر خلیل‌اللهی در این نشست تاکید کرد: بیمه‌شدگان مبتلا به ۵۰ نوع بیمـاری خـاص و صعب‌العلاج تحت پوشش تامین اجتماعی و نیروهای مسلح جهت دریافت هزینه‌های خود باید به بیمه‌های مذکور مراجعه کنند.

هزینه‌های درمان ۱۴۰۱ بیماران خاص تا ۱۵ خرداد امسال قابل پذیرش است

وی با بیان اینکه اسناد هزینه درمان سال ۱۴۰۱ بیماران خاص و صعب العلاج فقط تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ قابل پذیرش است، افزود: بیمه‌شدگان صندوق سلامت همگانی ( قبلی) و ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه شهروندی، صدور اولیه و تمدید بیمه خود را بدون پرداخت هزینه‌های مربوط به پیشخوان انجام دهند.

وی با بیان اینکه ما از بیماری یک نفر هم در جامعه خوشحال نیستیم، تصریح کرد: سیاست سازمان بیمه سلامت شناسایی بیشتر بیماران خاص و صعب‌العلاج است تا افراد بیشتری بتوانند از مزایای صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج بهره‌مند شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اردبیل ادامه داد: شهروندان می‌توانند برای ابطال با سامانه ۱۶۶۶ تماس گرفته و خودشان اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، ۷۹۵ هزار نفر به عبارتی۶۳ درصد جمعیت استان اردبیل تحت پوشش بیمه سلامت هستند

استان اردبیل دارای ۱۲ شهرستان و یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha