دانشگاه‌ها از پوسته نسل دوم خارج شوند

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: دانشگاه‌ها نیاز به تحول جدی دارند و این تحول باید از نوع خارج شدن دانشگاه‌ها از پوسته نسل‌ دوم باشد

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروز آبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه اینوتکس 2033 درباره حضور دانشگاه‌های کشور در این رویداد با بیان اینکه از حضور کم رنگ دانشگاه‌ها در این رویداد خوشحال نیست، گفت: دانشگاه‌ها نیاز به تحول جدی دارند و این تحول باید از نوع خارج شدن دانشگاه‌ها از پوسته نسل‌ دوم باشد. دانشگاه‌ها باید از نهادهای صرفا پژوهش علم محور خارج شود. دانشگاه باید بداند اگر متحول نشود، اقبال آنها به حوزه‌های نوین کاهش می‌یابد.

وی نمونه آن را هوش مصنوعی دانست که در دنیا، صنعت دانشگاه در این حوزه پیشرو بوده و گفت: تاکنون صنایع در حوزه‌های نوین جلودار و پیشرو بودند ولی در حوزه هوش مصنوعی استادان دانشگاهی و صاحبان نظر هوش مصنوعی پیشرو بودند و اکنون دانشگاه‌ها، صنعت را به جلو هدایت می کند.

دهقانی تاکید کرد: سیاست‌های معاونت علمی را به این سمت سوق می‌دهم که حمایت ما از دانشگاه ها تنها بر بستر ایجاد و شکل دادن شرکت‌های دانش بنیان نوپا است ؛ زیرا دولت برای استخدام، ظرفیت ندارد و باید دانشگاه‌ها دانشجویان کارآفرین تربیت کنند. دانشگاه ها باید نسلی را تربیت کنند که خودشان کسب و کار ایجاد کنند. امیدوارم با اقداماتی که در دانشگاه ها اجرایی می شود و برنامه هایی که ما پیاده سازی می کنیم، بخش عمده ای از اینوتکس سال آینده به دانشگاه‌ها اختصاص یابد.

رسانه ها بر روی دانشگاه ها متمرکز شوند
معاون علمی خطاب به رسانه ها گفت: درخواست دیگر من از رسانه ها است. رسانه‌، حساس کننده کشور است و باید افراد جامعه را حساس کنند و درخواست دارم روی دانشگاه ها متمرکز شوید و درباره آنها پرونده‌های ویژه تولید شود تا دانشگاه ها به ویژه مدیران قدیمی تر دانشگاه ها را به سمت جلو هدایت کنند و مدیریت دانشگاه ها به جوان تر ها سپرده شود.

ویژگی های اینوتکس از نگاه معاون رئیس جمهور

وی با بیان اینکه هر حرکت نوآورانه ای محدودیت ها و منتقدانی دارد، گفت: اولین ویژگی اینوتکس این است که افراد فعال در حوزه نوآوری و فناوری با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و این یکی از بزرگترین ویژگی این رویداد است؛ حتی اگر هیچ سرمایه گذاری روی طرح‌ها صورت نگیرد. همین موضوع که حدود ۴۰۰ شرکت توانمند کنار هم قرار می‌گیرند، احساس می‌شود که زندگی در حوزه نوآوری کشور در جریان است؛ ضمن آنکه ایجاد انگیزه می کند.

دهقانی این امر را مهمترین ویژگی برگزاری چنین دورهمی‌هایی دانست و اظهار کرد: مزیت دیگر این رویداد ایجاد همکاری های داخلی است. افرادی که همدیگر را پیدا می‌کنند و محصولات یکدیگر را تکمیل و با کمک هم نوآوری‌های جدید دارند، می توانند از دیگر ویژگی‌های این رویداد باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها در دوران همه‌ گیری کرونا، برگزاری چنین رویدادهایی در فضای بسته صورت می گرفت و امسال یا پشت سر گذاشتن این شیوع، مردم به راحتی در این رویداد مشارکت کردند.
وی تاکید کرد: اعتقاد داریم کنار رویدادهای سرمایه گذاری حضور داشته باشیم و اولین دوره فینوتکس (رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری) در کنار اینوتکس (نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری) امسال آغاز به کار کرد و اگر رسانه به ما کمک کند تا صدای توانمندی محققان ایران به سرمایه گذاران برسد، شاهد خواهیم بود که در فینوتکس سال آینده اشتیاق بیشتری برای حضور سرمایه گذاران خواهیم بود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اینوتکس را بستری برای به هم رسانی‌ها در حوزه فناوری توصیف کرد و یادآور شد: معاونت علمی علاوه بر موضوعات به هم رسانی و ایجاد انگیزه به فناوران، ظرفیت‌های جدید در حوزه‌های نوآوری و فناوری را شناسایی می‌کند.

وی حضور نهادهایی چون سازمان امور استخدامی در نمایشگاه اینوتکس را مفهوم تازه در حوزه نوآوری کشور دانست و گفت: معتقدیم نوآوری باید در بخش عمومی نیز نفوذ کند.

دهقانی افزود: اگر بخش های دولتی پای کار نیایند، نمی توان انتظار داشت لزوما اتفاقات خوبی در این حوزه‌ها رخ دهد و معتقدم با این جریان سازی‌هایی که رهبری و دولت انجام می‌دهد، پای کار آمدن بخش دولتی به عنوان بازار بزرگ مصرف خدمات و کالا در کنار بخش خصوصی می‌تواند به این حوزه رونق دهد.

دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس (۲۰۲۳ ) از ۱۹ اردیبهشت تا ۲۲ اردیبهشت در پارک علم و فناوری پردیس در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha