۱۰ در ۱۰؛ خرسندی ناشران از میزان حضور مردم + اینفوگرافیک

تهران- ایرنا- در نخستین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال، در یک تحلیل کلی این نتیجه‌گیری بازتاب داشت که ناشران از میزان تخفیف آثار، محل برگزاری نمایشگاه و میزان حضور مردم، رضایت داشته و در مقابل، همچنان آگاهی چندانی از نشست‌های زنده و موضوعات آن ندارند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بعد ملی و چه در حوزه بین‌المللی، به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های وابسته به آن رویداد وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد ۱ نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

۱۰ در ۱۰؛ خرسندی ناشران از میزان حضور مردم + اینفوگرافیک

بر پایه این پرسش‌گری میدانی، میزان تخفیف، همچنان در رتبه نخست رضایت‌مندی ناشران قرار دارد. محل برگزاری ناشران که همواره مورد رضایت این قشر بوده، در روز سوم نمایشگاه امسال نیز تکرار شده و البته این رده، مشترکا با مولفه تنوع تازه‌های نشر قرار دارد. این مولفه با توجه به بحث‌هایی چون کمبود کاغذ و افزایش قیمت‌ها در حوزه نشر، یک اتفاق مبارک به حساب می‌آید که نشان از مهندسی حوزه نشر و توجه به تمامی سلایق در این امر مهم دارد.

حضور مردم، در رتبه سوم رضایت‌مندی ناشران قرار می‌گیرد که ارتباطی مستقیم با اقتصاد نمایشگاه و فلسفه وجودی آن دارد که در روزگار وضعیت اقتصادی فعلی کشور، یک غنیمت بزرگ و نشانه‌ای مبتنی بر استمرار آموزه‌های قدرتمند فرهنگی مردم کشورمان در هر شرایطی از زندگی دارد.

اما موضوعی که همچنان ناشران از آن ناراضی بوده و آگاهی چندانی نسبت به آن ندارند، موضوع نشست‌ها است که از روز نخست نمایشگاه امسال، در رتبه آخر مولفه‌های پرسش‌گری قرار دارد. اگرچه می‌شد این اتفاق را در آن روزها، به عدم‌تثبیت برنامه‌های نمایشگاه ربط داد اما تداوم این وضعیت برای روز سوم و احتمال وجود این نقیصه برای روزهای آینده، نگران‌کننده بوده و قطعا همت بالاتری را می‌طلبد تا این جریانات فرامتن بتوانند همپای جریان اصلی نمایشگاه، موجبات ارتقای سطح فرهنگی مخاطبان این رویداد را فراهم آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha