تلاش جهادی برای روایت‌گری در خانه موزه شهید

بیرجند - ایرنا - معلم جوان در بیرجند با نوآوری تلاش کرده ارزش‌های ملی و مذهبی را برای نسل‌ جدید تعریف کند تا تحریف نشوند و این گونه به عنوان بانوی تاثیرگذار در عرصه جهاد تبیین شناخته شده است.

به گزارش ایرنا، او یکی از هزاران معلمی است که رهبر معظم انقلاب آنان را افسران سپاه پیشرفت نامیدند و در گام دوم انقلاب نقش یک بانوی جهادگر را برای تبیین صحیح آرمان‌ها و ارزش‌ها به عهده دارد.

"ساجده ماه‌گلی" که از هفت سال پیش وارد عرصه معلمی شده، توانسته است با ابداع اولین موزه خانگی ایثار و شهادت همراه با به‌کارگیری روش‌های نوین روایت‌گری در زمره بانوان تاثیرگذار قرار گیرد و چندی پیش تندیس اولین کنگره استانی بانوان تاثیرگذار را از آن خود کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بتازگی در بازدید از خانه موزه شهید رئوفی‌فرد یادداشتی را به یادگار گذاشت که در بخشی از آن آمده است: به دوستانم در بنیاد شهید انقلاب اسلامی توصیه می‌کنم در راستای گسترش این الگوی بی نظیر تلاش کرده تا این نمونه‌ها تکثیر شوند چراکه فرهنگ ایثار و تکریم شهدا جز با این مسیرها ترویج نخواهد شد. از خانواده شهید قدردانم و دست آنها را می‌بوسم.

بانوی روایت‌گر این خانه موزه، دانش‌آموخته کامپیوتر است و تا مقطع کارشناسی ارشد با رتبه برتر در این رشته ادامه تحصیل داده اما به خاطر علاقه زیاد به معلمی وارد این حرفه مقدس شده است.

او درباره ورودش به شغل معلمی گفت: در همه سال‌های تحصیل علاقه زیادی به شغل معلمی داشتم و خیلی سخت این شغل را به دست آوردم.

ماه‌گلی ادامه داد: عاشق این کار هستم و با تمام وجود در این سال‌ها تلاش کردم تا شیوه‌های جدید را برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به کار گیرم.

سلطان تنبل و انگیزه‌ای که مضاعف شد

وی که معلمی را از روستای شوشود شهرستان بیرجند آغاز کرد، گفت: همان سال اول تدریس این مدرسه روستایی متوجه شدم که دانش‌آموزان بسیار بی‌انگیزه هستند و علاقه‌ای به نوشتن مشق و تکلیف ندارند لذا با طراحی یک داستان انگیزه درس خواندن را در آنان بالا بردم.

این معلم نوآور افزود: شخصیت‌های این داستان که «سلطان تنبل» نام داشت برعهده دانش‌آموزان بود و تلاش کردم در این داستان به افراد خجالتی شخصیت‌های شجاع و دلاور و به کسانی که بی‌انگیزه بودند، شخصیت‌های پر جنب و جوش را بدهم.

وی گفت: در این نمایش داستانی دانش‌آموزان مدرسه شوشود با هم متحد شدند تا با شخصیتی به نام سلطان که تلاش داشت تنبلی را رواج دهد، مبارزه و مدرسه خود را آباد کنند.

بانوی تاثیرگذار خراسان جنوبی گفت: حتی این داستان را به شکل یک کتاب مصور از نقش‌هایی که دانش‌آموزان بازی می‌کردند به چاپ رساندم و این گونه شور و نشاط در مدرسه شوشود برقرار شد.

تبیین ارزش‌ها برای جلوگیری از تحریف

اقدام دیگر این معلم جوان ورود به عرصه جهاد تبیین است، موضوعی که از نظر او بسیار اهمیت دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید ارزش‌ها را تعریف کرد تا دچار تحریف نشوند.

وی برای این کار از مادر بزرگش که مادر امیر سرلشکر خلبان شهید محمدحسین رئوفی‌فرد است، الگو می‌گیرد چرا که معتقد است ارزش‌هایی که برای آن انقلاب کردیم و جنگیدیم را باید برای نسل‌های آینده بازگو و تعریف کنیم وگرنه در گذر زمان ممکن است دچار تحریف یا فراموشی شود.

مادر شهید رئوفی فرد
مادر شهید رئوفی فرد

نوه دختری مادر بزرگ به یاد ندارد در سال‌هایی که کنارش بوده حتی یک روز یادی از خلبان شهید نشود و همه دغدغه‌شان این است که شهید و راهش به فراموشی سپرده نشود.

وی گفت: این دغدغه‌های مادربزرگ در سلول سلول بدنم رشد کرد و همیشه در این فکر بودم که چه کاری می‌توان انجام داد تا نام و یاد شهید زنده بماند.

از کارگاه هنری تا موزه روایت‌گری

این معلم جهادگر گفت: ایشان اتاق بزرگی داشتند که مخصوص میهمان بود، با قاب عکس‌های شهید زینت شده و همیشه عطر و بوی شهید را می‌داد لذا همواره احساس می‌کردم که شهید آنجا حضور دارد.

وی اضافه کرد: بعد از فوت مادر بزرگ از آنجایی که منزل شخصی ایشان وقف شده بود دیگر دسترسی به اتاق یادگاری‌های شهید نداشتیم لذا تصمیم گرفتم همان اتاق را در جای دیگر مستقر کنم.

ماه‌گلی گفت: با فوت مادر بزرگ احساس بی پشت و پناهی در وجودمان رخنه کرد و آنجا بود که تصمیم گرفتم کارگاه هنری‌ام را به موزه شهید تبدیل کنم.

وی افزود: در این کارگاه هنری سال‌ها بود که اوقات فراغت به کارهایی همچون نقاشی، خیاطی، گلدوزی و ساخت زیورآلات می‌پرداختم و همیشه از این فضا حس مثبت می‌گرفتم، حدود ۲ سال پیش بعد از فوت مادر بزرگ پیشنهاد تبدیل موزه را به مادرم دادم.

خواهرزاده شهید رئوفی‌فرد گفت: خواستم این موزه محلی برای آرامش ما بعد از خانه مادربزرگ باشد و همین طور هم شد.

ایثار و گذشت، توشه بازدید از موزه شهید رئوفی‌فرد

وی با بیان اینکه چند ماه طول کشید تا عکس‌ها و وسایل شهید را از منزل مادر بزرگ به اینجا منتقل کردیم گفت: انگار کسی دستم را می‌گرفت و دانه به دانه عکس‌ها را نصب می‌کرد؛ شکل ضربان قلب در دیوار از تولد تا شهادت، نحوه نصب عکس‌ها و سایر موارد خیلی جالب و عجیب بود تا اینکه بالاخره این اتاق آماده بازدید شد.

ماه‌گلی افزود: اولین گروه از ارتش برای بازدید موزه میهمان ما شدند زیرا مستندی برای شهید در حال ساخت بود و اطلاعات مورد نیاز را توانستند در این بازدید دریافت کنند.

وی با اشاره به بازدید گروه جهادی میثاق جوانان از این موزه اظهار داشت: این گروه جهادی بعد از آشنایی با موزه هر هفته جمعه‌ها برنامه‌های فرهنگی در محل حسینیه شهید رئوفی‌فرد برگزار می‌کنند که با استقبال زیاد قشر جوان رو به رو بوده است.

تلاش جهادی برای روایت‌گری و نوآوری در موزه شهید

این معلم جوان به عنوان راوی موزه شهید رئوفی‌فرد تلاش کرده برای بازدیدکنندگان ایثار را آن گونه که شهید و مادرش سرلوحه خود داشتند، معنا کند.

به اعتقاد وی، مهمترین مفهومی که از این موزه منتقل شده نیز همان ایثار و گذشت بوده است زیرا علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان با سرگذشت خلبان شهید رئوفی‌فرد و علاقه او برای خدمت به وطن و مردم آشنا می‌شوند بیش از ۴۰ سال زندگی سراسر رنج خانواده شهید هم پیش روی آنان قرار می‌گیرد.

ماه‌گلی ادامه داد: مادر شهید در این سال‌ها از همه دارایی‌های خود گذشت و هیچ وقت جز به ضرورت از حقوقی که داشت برای خود هزینه نمی‌کرد لذا همواره در امور خیر مشارکت داشت.

وی با اشاره به علاقه زیاد مادربزرگش به درس گفت: ایشان همواره تاکید بر تحصیل داشتند و در این راه کمک‌های زیادی می‌کردند که نامش اکنون در زمره خیران مدرسه‌ساز نیز قرار دارد.

بانوی تاثیرگذار خراسان جنوبی گفت: همه دارایی مادر شهید یک خانه بود که آن هم وقف بر حوزه علمیه شد لذا آنچه در موزه روایت می‌شود ایثار و از خودگذشتگی است که موجب زنده ماندن یاد و خاطر شهید و مادرش شد.

وی گفت: بازدید از این موزه برای دانش‌آموزان نیز خیلی اثرگذار بوده و بازخوردهای بسیار خوبی از آن دیده‌ایم.

بارقه‌های امید و علاقه بر اثر روایت‌گری

ماه‌گلی گفت: در روایت‌گری‌هایی که از طریق خانه موزه شهید برای دانش‌آموزان داشتم افرادی بودند که ابتدا علاقه‌ای نشان نمی‌دادند اما بعد از اتمام بازدید با چهره متحول بیرون رفتند و این برایم واقعا ارزشمند است.

گذشت مهمترین جذابیت این موزه است و هدیه هایی که اینجا نگهداری می‌شود نیز ارزشمند ترین چیزی بوده که افراد اهدا کردند لذا نشان از اثر نور ایثار شهید و مادر شهید بوده که در بازدیدکنندگان بازتاب داشته است.

وی افزود: گذشت مهمترین جذابیت این موزه است و هدیه‌هایی که اینجا نگهداری می‌شود نیز ارزشمندترین چیزی بوده که افراد اهدا کردند و نشان از اثر نور ایثار و گذشت شهید و مادر شهید بوده که در بازدیدکنندگان بازتاب داشته است.

این معلم جهادگر گفت: در بخش یادگاری‌های موزه انگشتری از سردار سلیمانی نیز نگهداری می‌شود که برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است به خصوص نسل جوان و نوجوان ارتباط معنوی خوبی با آن برقرار می‌کنند.

تلاش جهادی برای روایت‌گری و جلوگیری از تحریف

وی عنوان کرد: از آبان ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از موزه خانگی شهید محمدحسین رئوفی‌فرد در بیرجند بازدید کرد بازدید کردند و سه دفتر یادگاری پر شده است.

ماه‌گلی توسعه فیزیکی موزه شهید رئوفی‌فرد را از برنامه‌های آینده برشمرد و گفت: مخاطب اصلی این موزه نوجوان و جوانان هستند و امسال به طور مدام هر روز بازدیدکننده از مدارس استان داریم حتی دانش‌آموزان دبستانی و پیش دبستانی هم برای بازدید دعوت می‌شوند.

وی ادامه داد: حسینیه شهید رئوفی‌فرد نیز برای همه فعالیت‌های فرهنگی رایگان در اختیار هیات‌های مذهبی و گروه‌های جهادی قرار می‌گیرد تا در راستای جهاد تبیین از فضای معنوی آن بهره‌برداری شود.

زنده‌یاد خلبان شهید محمدحسین رئوفی‌فرد مهر سال ۱۳۳۴ متولد شد، دوران تحصیل را با موفقیت به اتمام رساند و سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده افسری هوانیروز شد.

وی دوران خلبانی را با بهترین درجات گذراند و در زمره خلبانان طراز اول هوانیروز قرار گرفت، در زمان حکومت نظامی رژیم پهلوی در اصفهان به پشتیبانی مردم پرداخت. شهید رئوفی‌فرد جزو خلبانانی انتخاب شد که قرار بود چهار شهر بزرگ ایران را بمباران کنند اما شبانه فرار کرد و به آغوش خانواده پناه آورد که توسط رژیم ستمشاهی و غیابی به اعدام محکوم شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی به امر امام خمینی (ره) دوباره به ارتش بازگشت.

امیر سرلشکر خلبان رئوفی‌فرد بعد از پیروزی انقلاب، داوطلبانه ماموریت‌های زیادی در نقاط مختلف کردستان انجام داد. وی در غائله کردستان و هنگام عزیمت به بانه و سردشت - ۱۰ اسفند ۱۳۵۸ - با بالگرد کبری پیشاپیش سه بالگرد دیگر در پرواز بود که با شلیک گروهک‌های داخلی مورد هدف قرار گرفت.

پیکر پاکش که ۴۲ روز در ارتفاعات برفی مانده بود، در ۲۳ فروردین ۱۳۵۹ توسط مردم محلی کشف و پس از شناسایی به زادگاهش منتقل شد. سر این شهید پس از ۶ ماه توسط همرزمانش به جسم مطهرش ملحق شد.

مدال‌ها، درجه‌ها، لباس‌ها و لوازم شخصی شهید خلبان رئوفی‌فرد در این موزه به نمایش گذاشته شده و الگویی برای توسعه موزه‌های خانگی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha