مرمت ۲ مسجد تاریخی مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد گفت: مرمت مسجد تاریخی سوور(جامع) و سویناس این شهرستان آغاز شد.

ناصر صدفی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای بازسازی و مرمت این ۲ مسجد تاریخی در مجموع چهار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده که سهم مسجد سوور (جامع) سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و سهم مسجد تاریخی روستای سویناس هم ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته و در سه مرحله مسجد سوور مهاباد مرمت شده است، افزود: در این مرحله قصد داریم درب و پنجره‌های کهنه و فرسوده این مسجد را با پنجره‌های چوبی از نوع راش تعویض کنیم.

مرمت ۲ مسجد تاریخی مهاباد آغاز شد

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد گفت: در سال‌های گذشته با همکاری گروه کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی سبک سازی سقف و همچنین ستون‌های بخش داخلی این بنا تاریخی مرمت شده بود.

صدفی در خصوص اعتبار تخصیص یافته به مسجد جامع روستای سویناس نیز یادآور شد: بخش‌هایی از نمای داخلی این مسجد و سیم کشی آن نیاز به مرمت و بازسازی دارد که با حضور کارشناسان میراث فرهنگی مرمت انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، مسجد جامع (مزگه‌وت سوور) مهاباد، یکی از قدیمی‌ترین مسجد این شهرستان و از زیباترین آثار معماری دوره صفوی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد سویناس نیز دارای پلانی تقریبا مربع شکل به مساحت ۳۱۹ مترمربع و از زیباترین بخش‌های مسجد وجود ستون‌ها و سرستون‌های چوبی به شکل ایونیک و متشکل از بالشتک، طوماری و پایه است و پوشش فضای داخلی شبستان با کاه گل تعبیه شده و سقف مسجد نیز به‌صورت تیر چوبی و قرنیز سنگی است.

مسجد سویناس در ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ و به شماره ۳۱۱۹۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده‌کنته، سد مهاباد و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha