۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85109609
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هشدار لیتوانی نسبت به عواقب تضعیف احتمالی روابط اروپا با چین

تهران-ایرنا- وزیر خارجه لیتوانی طی هشداری عنوان کرد که اتحادیه اروپا باید برای عواقب تضعیف احتمالی روابطش با چین آماده باشد؛ عواقبی که ممکن است در صورت بروز درگیری بر سر تایوان مشاهده شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، گابریلیوس لندسبرگیس گفت که از "جدایی" از چین حمایت نمی‌کند اما جدایی از مسکو بر سر حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به عنوان خطری است که اروپا باید برای آن آماده شود.

لندسبرگیس در بدو ورود برای دیدار با همتایان اتحادیه اروپا در استکهلم به خبرنگاران گفت: برای احتمال وقوع جدایی، باید تدبیری انجام شود؛ نه به این دلیل که ما مثل روسیه خواستار این باشیم، بلکه به دلیل اینکه وضعیت تنگه تایوان، با اعمال فشار [چین] تغییر کرده است.

وی اظهار کرد اروپا باید به چنین تحولی واکنش نشان دهد و این واکنش منجر به یک جدایی خواهد شد.

اتحادیه اروپا در تلاش برای برقراری توازن مجدد روابط خود با چین است.

رهبرانی مانند اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و اولاف شولتس صدراعظم آلمان، خواستار «کاهش ریسک» در روابط با چین شده‌اند، اما خواستار «جدایی» آن نشده‌اند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، هنگامی که از اتحادیه اروپا خواست وابستگی‌اش به ایالات متحده را کاهش دهد و نسبت به خطر درگیر شدن اروپا در مساله تایوان با "ضرب‌آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین" هشدار داد، با واکنش‌های شدید روبرو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha