۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵
کد خبر: 85109626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای مقامات آمریکایی: چین عملیات نفوذ در ایالات‌ متحده را افزایش داده است

تهران- ایرنا- اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا (DNI) در ارزیابی سالانه خود چین را به بهره‌برداری از فضای سیاسی آمریکا، ایجاد شکاف در جامعه این کشور و گسترش عملیات نفوذ متهم کرده‌ است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شده اند که دولت چین در حال گسترش استفاده از عملیات نفوذ مخفیانه علیه آمریکا است. براساس این گزارش پکن از شرایط کنونی حاکم بر فضای سیاسی آمریکا که به دلیل جنجال میان کاخ سفید و کنگره بر سر تعیین سقف بدهی پیش آمده بهره می برد.

تازه ترین ارزیابی تهدید سالانه اداره کننده اطلاعات ملی (DNI) هشدار داده است که تلاش‌های اخیر چین مشابه عملیات اطلاعات نادرست و بسیار تهاجمی روسیه است. در این گزارش از استفاده از عوامل اطلاعاتی، ابزارهای سایبری و رسانه‌های اجتماعی برای مداخله در انتخابات آمریکا، تضعیف قوانین امنیت ملی و تشدید اختلافات داخلی به عنوان چندین نمونه از اقدامات تهاجمی روسیه یادشده که چین نیز در حال انجام آن است.

در این ارزیابی همچنین این ادعا مطرح شده که تلاش‌های فزاینده پکن برای استفاده از اختلافات درون جامعه آمریکا با استفاده از شخصیت‌های فعال در فضای مجازی، چین را به روسیه برای عملیات نفوذ نزدیک‌تر می‌کند. اما از فعالیت های روسیه در زمینه اطلاعات نادرست همچنان به عنوان جدی ترین تهدید نفوذ خارجی برای آمریکا یاد شده است.

ایوریل هینز مدیر اداره کننده اطلاعات ملی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا کنگره گفت که براساس پیش بینی نهاد متبوعش، چین از بحران فزاینده دولت برای افزایش سقف بدهی بهره برداری می کند.

بحث بر سر افزایش سقف بدهی از سوی دولت که به موضوعی جنجالی میان کاخ سفید و کنگره بدل شده آشفتگی بسیاری در فضای سیاسی آمریکا به راه انداخته است.

هینز در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا در تاریخ ۴ ماه مه (۱۴ اردیبهشت) مدعی شد که براساس پیش بینی تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا، چین از عملیات اطلاعاتی و اطلاعات نادرست، اقدامات مالی و سایر ابزارها برای منتفع شدن از بن بست سیاسی در واشنگتن استفاده می کند.

وی در عین حال تاکید کرد که این اطلاعات قطعی نیست، اما خاطرنشان کرد که تحلیلگران تقریبا مطمئن هستند که پکن به دنبال فرصت است.

در ارزیابی تهدید آمده است: چین در تلاش است تا در مورد قدرت رهبری آمریکا تردید ایجاد کرده، دموکراسی را تضعیف کند و هم‌زمان نفوذ خود را به ویژه در شرق آسیا و غرب اقیانوس آرام گسترش دهد.

براساس ادعای مقامات اطلاعاتی آمریکا، پکن همچنین در میان انجمن‌های دانشجویی چینی برای سرکوب انتقادات از چین در دانشگاه‌ها، مؤسسات و اتاق‌های فکر آمریکایی تلاش می کند.

در این گزارش آمده است که انتظار می رود چین در آینده از هوش مصنوعی برای اعمال نفوذ و گسترش شبکه اطلاعات نادرست خود استفاده کند.

به نظر می رسد ادعای نفوذ چین در جامعه آمریکا در پی گزارش اخیر مارتین پوربریک افسر اطلاعاتی پیشین پلیس هنگ کنگ مطرح شده باشد. این افسر پیشین مدعی بود که عملیات نفوذ پیچیده چین برای هدف قراردادن آمریکا از طریق یک ارگان حزب کمونیست در حال انجام است.

اسکات بریر از مقامات ارشد ارتش و مدیر آژانس اطلاعات دفاعی نیز در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که چین سالهاست علیه آمریکا در آمریکای مرکزی و جنوبی کارزار به راه انداخته است.

ژنرال بریر از همین رو پیشنهاد داد: من معتقدم که ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا با شرکا و متحدان خود در آمریکای مرکزی و جنوبی در مورد ارزشی که ایالات متحده به ارمغان می آورد صحبت کنیم.

در ارزیابی تهدید اداره کننده اطلاعات ملی همچنین نسبت به تلاش های روزافزون مسکو برای ایجاد تفرقه میان متحدان غربی و شکاف در جامعه آمریکا هشدار داده شده است. در گزارش مزبور ادعا شده که روسیه همانند چین از رسانه ها برای ترویج اطلاعات مدنظر خود استفاده می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha