۳ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبر: 85109646
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دست و پا زدن در استخرهای مرگ

۳ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبر: 85109646
دست و پا زدن در استخرهای مرگ

مشهد- ایرنا- گرمای هوا از یکسو و فعالیت بدنی از طرف دیگر کلافه‌اش کرده است، دستی در آب می‌برد تا صورت عرق کرده‌اش را بشوید. اما خنکای آب وسوسه‌اش می‌کند، بدون توجه به اینکه هیچ مهارتی در شنا ندارد، در چشم‌برهم‌زدنی لباس از تن کنده و بی‌مهابا در آب شیرجه می‌زند... فریادهای استمدادش اما به گوش کسی نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا، روزهای گرم سال کودکان و نوجوانان اشتیاق بسیاری به آب‌تنی پیدا می‌کنند که نیاز است بزرگترها، توجه ویژه‌تری به آنان داشته باشند تا به دور از چشم آنها در آب‌های پرخطر و نامناسب برای شنا، شیرجه بی‌بازگشت نزنند و بر انبوه اخبار حوادث غرق‌شدگی در روزهای گرم سال نیفزایند.

صدقه سر خشکسالی، در این سالها، هنوز بهار سپری نشده روزهای گرم از راه می رسند و از اواخر بهار تا پایان تابستان عرصه رسانه ها پر از خبرهایی می شود از غرق شدن افراد در دریا، استخرها، دریاچه سدها و استخرهای کشاورزی، که بیشتر قربانیان این حوادث کودکان و نوجوانان هستند، و البته پشت‌بند آن افرادی هم که در صحنه حادثه حاضرند و به قصد نجات این کودکان و نوجوانان به آب می زنند، به علت ناآشنایی با فن شنا، جان بر سر این کار می گذارند.

در این میان، استخرهای کشاورزی به دلیل شکل خاص و شیب دار و جنس کف استخر، مکان هایی بسیار پرخطر و نامناسب برای شنا هستند و لازم است که اقدامات لازم برای نصب حفاظ و حصار در اطراف آن به منظور جلوگیری از سقوط افراد در داخل استخر انجام و یا دستگیره ها و دستاویزهایی در کنار آنها، برای نجات افراد تعبیه شود.

طی سالهای اخیر و با تشدید خشکسالی در خراسان رضوی با افزایش احداث استخرهای ذخیره آب برای مصارف کشاورزی مواجه هستیم که برخی از آنها فاقد فنس و حفاظ هستند و لغزندگی دیواره و کف آنها احتمال لغزیدن و سقوط به داخل آب را افزایش می دهد و هر سال در فصل گرم شاهد غرق شدن و خفگی افراد زیادی در این استخرها هستیم که بیشتر آنها کودکان و نوجوانان هستند.

همزمان با گرمای هوا و افزایش دما میل افراد به شنا زیاد می‌شود و به دلیل ایمن نبودن منابع آبی افراد غرق می‌شوند. به عبارتی همه ساله در فصل تابستان شاهد حوادث ناگواری از این قبیل بوده ایم که اکثر آنها به دلیل نبود حفاظ مناسب در استخرهای آب کشاورزی و بی توجهی و نبود نظارت والدین بر فرزندان اتفاق می افتد.

شیرجه مرگ

از مواردی که دست‌کم در یکسال گذشته در استان‌های مختلف اتفاق افتاد می توان به مردادماه پارسال در شهرستان های تایباد و خوشاب خراسان رضوی اشاره کرد که در هر کدام پنج نفر جان خود را در یک استخر از دست دادند.

رییس ایستگاه آتش نشانی شهر تایباد ۲۰ مردادماه پارسال گفت: پنج نفر از شهروندان تایباد در یک استخر کشاورزی در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر غرق شدند.

سیدعلی حسینی افزود:‌ بررسی های اولیه نشان می دهد که ابتدا یک نفر از قربانیان برای شنا به این استخر رفته و غرق شده و چهار نفر دیگر برای کمک به وی وارد استخر شده اند که آنان نیز به دلیل عدم آشنایی با فنون شنا جان باخته اند.

فرماندار خوشاب نیز ۱۷ مردادماه پارسال گفت: عصر امروز یک کودک و چهار مرد در روستای "عبدل آباد" شهرستان خوشاب در استخر کشاورزی غرق شدند.

محمود شم آبادی ادامه داد: ابتدا کودک ۱۰ ساله در این استخر گرفتار و در حال غرق شدن بود که چهار نفر از بستگان وی برای کمک به او وارد استخر شدند. با توجه به شکل و وضعیت استخر کشاورزی و عدم آشنایی افراد با فن شنا، هر پنج نفر در آب گرفتار و غرق شدند.

۲۰ اسفند پارسال هم در شرق کرمان ۲ دختربچه به همراه پدرانشان (مجموعا چهار نفر) در یک استخر کشاورزی جان باختند.

فرماندار نرمانشیر اظهار داشت: ۲ فرزند ۲ خانواده که از کارگران فصلی حوزه شهرستان ایرانشهر بودند و در گلخانه ای اطراف نرماشیر کار می کردند به استخر ذخیره آب کشاورزی محل اسکان خود وارد و گرفتار می شوند.

محمد طبسی نژاد افزود: به دنبال این اتفاق پدران این دختربچه های پنج تا ۶ ساله، برای کمک به فرزندانشان وارد آب می شوند که متاسفانه با وجود گل و لای و عمق سه متری آب موفق به خروج از آب نمی شوند.

۱۲ شهریور پارسال، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان ساوه گفت: ۲ کودک هشت و ۱۰ ساله بر اثر غرق شدگی در استخر یکی از روستاهای این شهرستان جان خود را از دست دادند.

۱۹ شهریور پارسال، معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین از جان باختن سه کودک تاکستانی در استخر ذخیره آب دامداری خبر داد. کودکان که برای بازی و شنا از حفاظ سیمانی حاشیه استخر عبور کرده و وارد آب شده بودند به دلیل عمق زیاد استخر و نا آشنایی با فنون شنا دچار این حادثه شدند.

غرق شدن ۴۴ نفر در استخر کشاورزی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: شنا کردن در استخرها و کانال‌های انتقال آب کشاورزی و دریاچه سدها به علت خطرپذیری، ناپایداری بستر، جریان‌های گردابی، دمای پایین آب، شیب زیاد و لغزندگی دیواره کانال‌ها و استخرهای کشاورزی خطرآفرین است.

دست و پا زدن در استخرهای مرگ

سیدآریا حجازی با بیان اینکه استخرهای ذخیره آب کشاورزی محل مناسبی برای شنا نیست، زیرا سطح آن لغزنده و دارای شیب است، افزود: بیشترین موارد منجر به فوت در استان بر اثر غرق شدگی در استخرهایی است که با مقاصد کشاورزی و پرورش ماهی ایجاد می‌شود، و افراد باید دقت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ پنج زن و ۳۴ مرد و پارسال ۱۱ زن و ۳۳ مرد بر اثر غرق شدن در استخر کشاورزی جان خود را از دست دادند. آمار زنان غرق شده ۱۲۰ درصد افزایش یافته و شمار مردان سه درصد کاهش داشته است.

نکات ایمنی و پیشگیری از غرق شدن

مدیر روابط عمومی آتش نشانی مشهد و مدرس فدراسیون نجات غریق گفت: بررسی بیشتر حوادث رخ داده در استخرهای کشاورزی نشان از آن دارد که در عمده آنها نکات ایمنی رعایت نشده بود و تابلو هشدار دهنده نداشتند و به خوبی محصور نشده و هیچ وسیله ای از جمله طناب و نردبان برای خروج از استخر پیش‌بینی نکرده بودند.

علی علیزاده افزود: به همین دلیل بیشتر افرادی که برای کمک به افراد حادثه دیده وارد آب شده بودند هم جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: در خصوص استخرهای کشاورزی که اصطلاحا به خاطر جنس مواد تشکیل دهنده به آنها "ژئوممبران" گفته می‌شود، باید به نکات زیر توجه ویژه ای کرد. به خاطر شکل هندسی ساختار این استخرها، بیرون آمدن از آنها امکانپذیر نیست، از طرفی هم جنس این استخرها طوری است که وقتی در آب سقوط کنید نمی‌توانید از لبه ها به بیرون بیایید زیرا به شدت لغزنده است.

به خاطر شکل هندسی احداث استخر های کشاورزی بیرون آمدن از آنها امکانپذیر نیست از طرفی هم جنس این استخرها طوری است که وقتی در آب سقوط کنید نمی‌توان از لبه ها به بیرون آمد و به شدت لغزنده هست.

مدرس فدراسیون نجات غریق افزود: صاحبان و بهره برداران این استخرها باید دور تا دور استخر را محصور کرده و در ورودی به محوطه استخر را قفل و در چهار طرف استخر تابلو شنا ممنوع و خطر غرق شدن نصب نمایند.

دست و پا زدن در استخرهای مرگ

همچنین نیاز است یک طناب قطور گره دار را در خشکی مهار کرده و سر دیگر آن را داخل آب استخر بیندازند تا اگر کسی در استخر سقوط کرد بتواند برای بالا آمدن و نجات خود از آن طناب استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین باید یک جسم شناور از جمله تخته بزرگ یا یونولیت داخل آب استخر بیندازند تا در صورت سقوط افراد یا حتی حیوانات در آب از آن برای شناور ماندن تا زمان رسیدن کمک استفاده شود.

علیزاده با بیان اینکه به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی نباید از این استخرها برای شنا استفاده شود، افزود: اگر شخصی در این استخرها سقوط کرد به هیچ عنوان نباید دیگران برای کمک به داخل استخر شیرجه بزنند، بلکه باید با حفظ خونسردی و سرعت عمل برای نجات فرد گرفتار در استخر از وسایل احتمالی موجود در اطراف استخر کمک گرفت.

وی گفت: در صورت نبودن اشیای فوق، می توان با انداختن اشیای شناور در آب شانس زنده ماندن فرد گرفتار را افزایش داد و زمان تاب آوری فرد در آب را بیشتر کرد تا نیروهای امدادی به کمک برسند.

وی افزود:‌ برای این منظور می توان از توپ های بازی، بطری های خالی نوشابه و آب معدنی یا موارد مشابه یا حتی ظروف پلاستیکی خالی دربسته استفاده کرد و سریع با آتش نشانی، هلال احمر یا دیگر سازمان های امدادی تماس گرفت و تا رسیدن عوامل امدادی، با افراد محلی تماس گرفت تا به کمک حادثه دیدگان بشتابند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha