تورم سالانه ۱۰۸.۸ درصدی آرژانتین؛ بالاترین نرخ از سال ۱۹۹۱

تهران- ایرنا- بهای کالاها و خدمات در آرژانتین برای پنجمین ماه متوالی در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) گران شد و با افزایش ۸.۴ درصدی در مقایسه با ماه مارس (اسفند- فروردین)، نرخ تورم سالانه در این کشور به ۱۰۸.۸ درصد رسید.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، موسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین (Indec) اعلام کرد: سطح عمومی شاخص قیمت برای مصرف‌کننده (IPC)، افزایش ماهانه ۸.۴ درصدی در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) ۲۰۲۲ و افزایش سالانه ۱۰۸.۸ درصدی را ثبت کرد.

نرخ تورم در آرژانتین در چهارمین ماه سال جاری میلادی (۲۰۲۳) از ماه مارس (اسفند- فروردین) فراتر رفت؛ زمانی که تورم ۷.۷ درصدی نسبت به ماه فوریه (بهمن- اسفند) ثبت شد.

تورم ثبت شده در ماه جاری، نه تنها از داده‌های ماه مارس، بلکه از رقم‌های ثبت شده در ماه‌های ژوئیه و اوت ۲۰۲۲ (اوایل تیر تا اوایل شهریور) زمانی که تورم به ترتیب به ۷.۴ درصد و ۷ درصد رسید (بالاترین رقم‌های ثبت شده از آوریل ۲۰۰۲)، فراتر رفت.

افزایش قیمت‌های سالانه همچنین به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۱ رسید.

با تورم ۱۰۸.۸ درصدی در ۱۲ ماه گذشته، این شاخص در دوره دولت آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین از بدترین رکورد دولت قبلی مائوریسیو ماکری (۲۰۱۵-۲۰۱۹) فراتر رفت؛ آن زمان در ماه می ۲۰۱۹ میلادی، افزایش سالانه قیمت کالاها و خدمات به ۵۷.۳ درصد رسید.

بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، فشارهای تورمی در آرژانتین همچنان بالا باقی خواهد ماند.

این نهاد در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان، اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی را در جایگاه دومین اقتصاد منطقه از نظر بیشترین افزایش قیمت‌ها قرار داد.

پتیا کووا معاون بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول پیشتر گفت: ما انتظار داریم تورم در سطوح بسیار بالا باقی بماند و بنابراین داشتن یک سیاست پولی سختگیرانه و همچنین یک سیاست مالی مطابق با آنچه در برنامه مورد حمایت صندوق است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha