۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۳
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 85109862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موزه هفت تپه نقش پررنگی در بازشناسی و معرفی تاریخ دوره عیلامی دارد

اهواز- ایرنا -  مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با بیان اینکه این موزه در پنج سال گذشته به عنوان موزه برتر از سوی ایکوم ایران معرفی شده است، گفت: موزه هفت تپه نقش پر رنگی در بازشناسی و معرفی تاریخ مسکوت و سر به مهردوره عیلام دارد.

به گزارش ایرنا عاطفه رشنویی روز شنبه در نشست هم اندیشی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس موزه هفت تپه در کتابخانه علوم ایران اهواز با اشاره به اهمیت وجایگاه موزه هفت تپه در بین موزه‌های کشور افزود: موزه هفت تپه به عنوان یک موزه ملی، تخصصی ترین موزه عیلام شناسی در کشور است.

وی ادامه داد: این موزه به واسطه نزدیکی به محوطه تاریخی هفت تپه و چغازنبیل به عنوان یک اتاق برای معرفی داشته‌های چغازنبیل و هفت تپه اقدام می‌کند و پژوهشگران از مراکز علمی بین المللی و ملی و محلی به موزه می‌آیند.

مدیر پایگاه میراث چهانی چغازنبیل و هفت تپه بیان کرد: این پایگاه در راستای رسالت آموزشی خود تصمیم گرفته امسال با استفاده از ظرفیت پنجاه سالگی موزه شروع به برگزاری برنامه‌های علمی و مردمی پسند و موثر در معرفی موزه هفت تپه کند.

رشنویی با بیان این که پنجاه سالگی موزه هفت تپه یک ظرفیت است که می‌تواند هفت تپه و موزه را به آن جایگاهی که در هنگام تاسیس داشته، برگرداند، ادامه داد: موزه هفت تپه به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ تربیت نیروی انسانی از هنگام تاسیس تاکنون ایفای نقش کرده و امروزه نقش فراموش شده آن باید زنده شود.

وی افزود: در نخستین نشست هم اندیشی با صاحبنظران فرهنگی، گردشگری، انجمن‌ها ودوستدارانی که دغدغه اعتلای فرهنگ را در خوزستان دارند، گروهی اعلام آمادگی و همکاری کردند که می‌توانند در بازشناسی، تفسیر و معرفی موزه، اهداف پژوهشی، رویدادهای نمایشگاهی و اهداف ما برای معرفی میراث فرهنگی و حفاظت از آن برای کودکان و نوجوانان کمک کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به اینکه شعار روز جهانی موزه‌ها برای امسال " موزه پایداری و نشاط اجتماعی معرفی شده است، بیان کرد: نشست هم اندیشی با دوستداران میراث فرهنگی بسیار پربار بود لذا تلاش می‌کنیم قبل از ورود به هفته میراث فرهنگی نشاط و پویایی ایجاد شود و با معرفی کارگروه‌ها از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را برای معرفی موزه هفت تپه و شناخت جایگاه اصلی آن انجام دهیم.

وی افزود: موزه هفت تپه، نصب المان عزت اله نگهبان پدر باستان شناسی ایران را آغاز کرده و در هفته میراث فرهنگی یکی از مهم ترین برنامه‌ها برگزاری یادواره‌ای در شان این شادروان وسالگرد پنجاه سالگی موزه هفت تپه است.

ساخت سردیس شادروان دکتر عزت اله نگهبان در موزه هفت تپه

رشنویی گفت: ساخت سردیس شادروان دکتر عزت اله نگهبان و پخش مستند و مجموعه مقالات و حضور پر رنگ ایشان در تاثیرگذاری بر دنیای باستان شناسی ایران و ملی گرایی کردن این موضوع در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت موزه هفت تپه در این یک سال برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه دکتر عزت اله نگهبان جزو مفاخر ملی ایران است، افزود: احتیاج داریم اجرای برنامه‌ها از سوی متولیان در وزارت میراث فرهنگی و در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و صنایع بزرگی که در استان خوزستان مسوولیت اجتماعی دارند، حمایت شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه اظهار کرد: می‌خواهیم به سمتی برویم که با استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی و استانی به بهترین حالت موزه هفت تپه و خدمات دکتر نگهبان برای زنده نگه داشتن موزه هفت تپه معرفی شوند.

وی افزود: موزه هفت تپه با ۶ سالن و نمایشگاه اشیای حفاری شده از محوطه باستانی هفت تپه افتتاح شد که اشیا بعد از جنگ تحمیلی برای حفاظت به موزه مادر در شوش منتقل شدند و بعد از جنگ با افتتاح پایگاه میراث جهانی چغازبیل و هفت تپه این موزه دوباره با سه سالن کار خود را ادامه داد که در این سالن‌ها، هشت ویترین از اشیا و آثار دوره عیلام قرار دارد.

رشنویی با بیان اینکه برای گسترش موزه و احیای دیگر سالن‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم، گفت: این موزه جزو استانداردترین موزه‌های ایران است که در ۲ سال پیاپی موزه برتر در اداره کل موزه‌های کشور شناخته شد.

وی افزود: موزه هفت تپه در پنج سال پیاپی از طریق ایکوم ایران نیز موزه برتر شناخته شد از این رو برنامه معرفی موزه، آموزش و گسترش و توسعه موزه از برنامه‌های مهمی است که برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم.

موزه‌ هفت تپه در محوطه باستانی هفت تپه، در نزدیکی شوش قرار دارد و از موزه‌ها و جاهای دیدنی شوش به شمار می‌آید. مجموعه موزه اشیایی را دربرمی‌گیرد که در منطقه هفت ‌تپه کشف شده‌اند.

برخی از این اشیا شامل گل‌نوشته و کتیبه‌های سنگی به خط میخی و زبان اکدی، مهرهای سنگی و گلی، ظروف سفالی مانند کوزه‌های کف‌گرد و نوک‌تیز، ساغرهای پایه‌دار و خمره‌ها، اشیای تزیینی مانند گردنبندهایی از جنس سنگ‌های نیمه‌قیمتی همچون عقیق و سنگ سلیمان، دکمه‌های تزیینی با اشکال دایره و چهارگوش از جنس استخوان، پلاک‌های منقوش از جنس مفرغ یا قیر طبیعی، موزاییک‌هایی با نقوش هندسی، سردیس‌های گلی از مرد و زن عیلامی، ابزارآلاتی نظیر اسکنه، مغار و تبر و پیکرک‌های سفالی انسان می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha