شناخت بیشتر تکامل مهارت‌های زبانی در انسان

۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبر: 85110097
شناخت بیشتر تکامل مهارت‌های زبانی در انسان

تهران- ایرنا- یک پیشرفت قابل ملاحظه در روان‌شناسی حیوانات فاش کرده است که بچه‌ شامپانزه‌ها از اشکال و الگوهای ارتباطی تا حدی مشابه با کودکان استفاده می‌کنند که نتایج مهمی برای مطالعات زبان‌شناختی انسان خواهد داشت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «ارت»، شناخت این اشکال «چندوجهی» (مالتی‌مودال) ارتباطات،‌ دستاوردهای مهمی برای مطالعات زبان‌شناختی و رفتاری انسانی دارد. این مساله موجب روشن شدن بیشتر مسیر تکاملی ارتباطات در انسان‌ها می‌شود و به شناخت بیشتر نحوه ظهور مهارت‌های زبانی در انسان کمک خواهد کرد. این تحقیقات حاصل کارهای دقیق انجام شده توسط روانشناسان در دانشگاه «دورهام» (انگلیس) است که درصدد شناخت عمیق دینامیک‌های ارتباطاتی شامپانزه‌ها برآمده‌اند.

بر خلاف مطالعات قبلی که بر اشکال جداگانه سیگنال های ارتباطی تمرکز داشت، این تحقیق جدید از این لحاظ منحصر به فرد است که چگونگی ترکیب این سیگنال‌ها توسط شامپانزه‌ها را در حین رشد و بلوغ آنها و در شرایط مختلف بررسی کرده است.

این محققان بر این باورند که ایجاد و توسعه این حالت چندلایه ارتباطی بین شامپانزه‌های جوان می‌تواند نگرش‌های مهم و باارزشی در خصوص تکامل زبانی و رفتاری در انسان‌ها ارائه کند. آنها می‌گویند که تحقیقات بیشتری برای مشاهده و شناخت سیگنال‌های چندحالتی در میان گونه‌های نخستی و شناخت بهتر تاثیر محیط‌های گوناگون بر توسعه ارتباطات نیاز است.

در تحقیق مشابهی در همین حوزه علمی، محققان دانشگاه «زوریخ» نیز خاطرنشان کردند که شامپانزه‌ها مانند انسان‌ها ظرفیت ترکیب اصوات برای ایجاد اشکال بزرگتر و معنادار ارتباطی را دارند. به گفته محققان دانشگاه زوریخ این توانایی ممکن است حتی از لحاظ تکاملی پرسابقه‌تر از آن چیزی باشد که پیش از این تصور می‌شد.

به گزارش «سای تک دیلی»‌، توانایی ترکیب کلمات و ایجاد عبارات بزرگتر و معنادار یکی از خصوصیات پایه‌ای زبان انسان است اما منشاء و توسعه تکاملی این توانایی نامشخص است. این در حالی است که معلوم شده است شامپانزه‌ها نیز تعدادی از اصوات مختلف را تولید می‌کنند تا از این طریق زندگی اجتماعی و اکولوژیک خود را مدیریت کنند و در برخی شرایط این صداها را ترکیب و زنجیره‌ بزرگتری از اصوات را تولید می‌کنند.

محققان دانشگاه زوریخ سوئیس (UZH) با انجام آزمایش های دقیقی روی توانایی‌های ارتباطی شامپانزه‌ها در کشور اوگاندا نشان دادند که شامپانزه‌ها این صداهای ترکیبی را می‌فهمند.

شناخت بیشتر تکامل مهارت‌های زبانی در انسان

«ماییل لیرو» دانشجوی پسادکترا در دانشکاه زبان‌شناسی تطبیقی دانشگاه زوریخ می‌گوید: شامپانزه‌ها در زمان شگفت‌زده شدن یا در زمان شکار صداهای مختلف و متفاوتی ایجاد می‌کنند. مشاهدات رفتاری ما حاکی از این است که شامپانزه‌ها در برخی مواقع مانند روبه‌روشدن با مارها نیز این صداها را به صورت ترکیبی تولید می‌کنند.

محققان مارهای مدل در برابر شامپانزه‌ها قرار دادند و شاهد تولید همین صداهای ترکیبی از شامپانزه‌ها بودند. یکی از جنبه‌های مهم این یافته‌های جدید این است که می‌تواند آگاهی دانشمندان درباره ریشه‌های تکاملی ماهیت چندگانه (compositional) زبان را افزایش دهد. مشاهدات و آزمایش های بیشتر در میان گونه‌های دیگر میمون‌ها به تایید این یافته‌ها کمک خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha