اتمام گازرسانی به ۶ شهر سیستان و بلوچستان؛ جزئیات تمهیدات رایگان برای مددجویان

زاهدان - ایرنا - دستاوردهای مهمی در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری پارسال به همت دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان حاصل شد که بهره‌برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل، انتقال گاز ایرانشهر- پاییزان- خاش و خاش - میرجاوه با هدف بهره‌مندی بخش‌های مختلف خانگی، عمومی، صنعت و کشاورزی از گاز طبیعی مهمترین آنهاست.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش‌ از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود.

در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش - میرجاوه در آبان ماه پارسال با هدف بهره مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سطح استان، مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی سیستان و بلوچستان اجرا شود.

شبکه انتقال گاز در اولین صحنه خود بعد از گذر از پیچ وخم‌های متعدد وارد سیستان و بلوچستان شد، طرحی که با اجرای پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره‌برداری رسید و در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به زاهدان، چابهار، زابل، کنارک و صنایع موجود منطقه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.

گام مهم بعدی در این پروژه انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر با قطر ۳۶ اینچ و اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.طرحی که شهریور ۹۲ آغاز و حجم عمده این طرح (۷۰ درصد کار) در سال ۹۵ در مدت ۱۰ ماه انجام شد.

به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سطح استان، مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی سیستان و بلوچستان اجرا شودگازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان وبلوچستان از مهمترین اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران در سال‌های اخیر بوده و در قوانین بودجه سنواتی این مهم مورد تصریح و تاکید قرار گرفته که این امر بیانگر نگاه ویژه دولت به توسعه زیرساخت‌ها و ارتقاء شاخص‌های توسعه‌ای در استان سیستان وبلوچستان است.

در این راستا همچنین گازرسانی به شهر اسماعیل آباد در حوزه شهرستان خاش با هدف بهره‌مندی یک‌هزار و ۲۰۰ خانوار از گاز شهری و گازرسانی به ۹۳ روستای حومه این شهرستان در دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تامین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و در دولت سیزدهم این امر محقق شد.

خط انتقال گاز شهری ششم شهریور ماه پارسال در منطقه سیستان افتتاح شد و زابل در مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی نیاز داشت که تا کنون از ۴۶۶ کیلومتر کارشده ۲۵۰ کیلومتر گازدار است و خط لوله ۳۶ اینچ انتقال گاز زاهدان - دوراهی دشتک - زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر نیز با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء (ص)در هفته دولت سال گذشته به بهره‌ برداری رسید.

ایرانشهر در شهریور ۸۹ گازدار شده و شرایط گازی آن تقریبا مانند زاهدان است و بمپور و محمدان گازدار بوده و در بزمان نیز گازرسانی انجام و در مرحله اتمام عملیات اجرایی و گازدار شدن شهر است.

در حوزه ایرانشهر نیز شهرک صنعتی این شهرستان گازدار شده و صنایع مستقر می‌توانند از آن استفاده کنند؛ گاز به شهرک صنعتی زاهدان نیز رسیده و واحدهای صنعتی گازدار شدند.

در زاهدان ۴۱۰ صنعت هدف وجود دارد که از این تعداد ۹۳ صنعت مصرف کننده عمده گاز، سه مصرف کننده نیروگاهی، ۸۸ صنعت در دست اجرا و ۲۰۳ صنعت دارای قابلیت گازدار شدن است

اتمام گازرسانی به ۶ شهر سیستان و بلوچستان؛ جزئیات تمهیدات رایگان برای مددجویان

۷۲ درصد جمعیت زاهدان بهره مند از گاز شهری

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با پیگیری‌های مجدانه شرکت گاز استان در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ خط انتقال گاز برای بهره مندی واحدهای تولیدی غرب شهر زاهدان از گاز استان ساخته شده و امکان اتصال واحدهای تولیدی این منطقه در بخش‌های مختلف اقتصادی به شبکه گاز فراهم شده است.

مجتبی شجاعی افزود: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده در کمیته تخصیص سوخت مایع در مناطق گازدار سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱ اجرای شبکه داخلی گاز توسط گلخانه داران فعال مجتمع سیاهدک زاهدان انجام شده و فرایند اخذ انشعاب توسط آنها هم‌اینک در حال انجام است.

وی تصریح کرد: از مهمترین خطوط انتقال گاز در حال اجرای سیستان و بلوچستان خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار است که هم‌اینک این خط بطول ۲۷۰ کیلومتر و هزینه ۴۱۰ میلیون دلار(۲۰ هزار میلیارد تومان)در آستانه افتتاح است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: هدف اصلی از اجرای این طرح تامین خوراک برای صنایع فولاد و پتروشیمی در حال اجرای در منطقه سواحل مکران است که با افتتاح صنایع مذکور و اشتغال بالا بخش بزرگی از نگرانی‌های ایجاد شده در زمینه بیکاری جوانان استان در حوزه جنوب مرتفع خواهد شد.

در شهر زاهدان یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز مورد نیاز هست که بطور کامل در این شهر اجرا شده به عبارتی صددرصد شبکه توزیع گاز شهر زاهدان به عنوان مرکز استان به اتمام رسیده استوی تصریح کرد: از نظر شبکه توزیع گاز شهری از مجموع ۶۰ شهر سیستان و بلوچستان، ۶ شهر زاهدان، ایرانشهر، زابل، بمپور، بزمان و محمدان گازدار است؛ در ۱۳ شهر، عملیات گازرسانی در حال انجام و ۴۱ شهر باقی‌مانده در مرحله طراحی و پیمان سپاری است.

شجاعی تاکید کرد: در شهر زاهدان یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز مورد نیاز است که بطور کامل در این شهر اجرا شده به عبارتی صددرصد شبکه توزیع گاز شهر زاهدان به عنوان مرکز استان به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: زاهدان هم‌اینک با داشتن حدود ۱۰۱ هزار مشترک گاز، ۷۲درصد جمعیت آن دارای اشتراک گاز هستند(لازم به ذکر برآورد کل مشترکین گاز شهر زاهدان حدود ۱۴۰ هزار مشترک است).

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در شهر ایرانشهر، ۴۴۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز مورد نیاز است که صددرصد شبکه توزیع این شهر انجام شده و دارای بیش‌از ۱۵ هزار مشترک خانگی است.

وی بیان کرد: در شهر خاش ۳۹۱ کیلومتر شبکه توزیع مورد نیاز بود که طور کامل با اقدامات دولت سیزدهم شبکه توزیع آن در این شهر انجام شده است.

شجاعی افزود: تکمیل شبکه توزیع شهر زابل از مهمترین برنامه‌های شرکت گاز سیستان و بلوچستان است و هم‌اینک از مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه مورد نیاز ۴۶۶ کیلومتر اجرا شده که بیش‌از ۲۵۰ کیلومتر آن گازدار است.

وی ادامه داد: در شهر زابل ۲۰ هزار علمک مورد نیاز بوده که باید نصب شود که از سال ۱۴۰۱ نصب علمک‌ها شروع شده و در حال تکمیل است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شبکه توزیع شهرهای ادیمی(مرکز شهرستان نیمروز)، دوست محمد(مرکز شهرستان هیرمند)، زهک(مرکز شهرستان زهک)، محمدآباد(مرکز شهرستان هامون) به میزان حدود ۲۸۰ کیلومتر بطور کامل اجرا شده و مراحل نهایی اجرای خطوط تغذیه بین شهرها باقی‌مانده است.

بیشتر بخوانید:

گازرسانی به سیستان و بلوچستان، تحقق آرزویی دیرین

آغاز عملیات ۶۰ کیلومتر شبکه گازرسانی به روستاهای خاش

گاز در یک قدمی چابهار

اتمام گازرسانی به ۶ شهر سیستان و بلوچستان؛ جزئیات تمهیدات رایگان برای مددجویان

اتصال صنایع بزرگ سیستان و بلوچستان به گاز طبیعی

وی با اشاره به اتصال صنایع بزرگ سیستان و بلوچستان به شبکه گاز طبیعی اظهارداشت: تزریق گاز به کارخانه سیمان زابل در مهرماه سال ۱۴۰۱ انجام شده و این کارخانه پس از رفع نواقص فنی در سال گذشته به شبکه گاز طبیعی متصل شده است.

شجاعی تصریح کرد: با اتصال کارخانه سیمان سیستان به شبکه گاز، بیش‌از هشت میلیون لیتر در هر ماه صرفه جویی در مصرف سوخت مازوت حاصل شده و با جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت مازوت،بار ترافیکی بالای ناوگان حمل فرآورده در مسیر انتقال فرآورده به این کارخانه از بین رفته است.

وی ادامه داد: همچنین بزودی کارخانه سیمان خاش به شبکه گاز متصل که این امر بیش‌ از هفت میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت مازوت در این کارخانه از محل جایگزینی انرژی گاز طبیعی حاصل خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با مساعدت شرکت گاز استان طی روزهای آتی، تزریق گاز به شهرک کامبوزیای زاهدان انجام خواهد شد و به تبع آن امکان اتصال واحدهای مستقر در این شهرک بویژه واحدهای تولید آسفالت، قیر، ایزوگام به شبکه گاز فراهم خواهد شد و برای همیشه نگرانی متولیان این واحدها برای تامین سوخت مرتفع می‌شود.

وی بیان کرد: در ارتباط با کوره‌های آجرپزی که از مصرف کنندگان عمده سوخت مایع در سیستان و بلوچستان هستند، گازرسانی به کوره‌های آجرپزی ایرانشهر انجام شده و گازرسانی به کوره‌های آجرپزی خاش و مطالعات طراحی گازرسانی به کوره‌های آجرپزی حوزه سیستان در حال انجام است.

شجاعی افزود: در حوزه اصناف یکی از مهمترین اقدامات در واحدهای خبازی شهر زاهدان رخ داد که در این زمینه از مجموع ۳۱۸ واحد نانوایی، ۲۹۵ واحد دارای انشعاب گاز شده‌اند که بیانگر بهره‌مندی ۹۳ درصد واحدهای خبازی شهر زاهدان از گازطبیعی است.

برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان در امر لوله کشی گاز داخلی منازل، براساس تصویب نامه هیأت وزیران، مبلغ تسهیلات قرض الحسنه لوله کشی گاز منازل از پنج میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده استوی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های موثر انجام شده، اجرای شبکه داخلی و اخذ انشعاب گاز توسط تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های اجرایی در مرکز استان شامل پزشکی قانونی، نوسازی مدارس، هواشناسی، ثبت اسناد و املاک، راه آهن جنوب شرق، تعزیرات حکومتی، تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی زاهدان و بیمارستان‌های تابعه آن، دانشگاه، امور مالیاتی، فرودگاه‌ها، دانشکده علوم قرآنی، بنیاد مسکن، بیمه سلامت، شرکت بیمه ایران، شرکت برق منطقه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی، حفاظت محیط زیست، تیپ ۱۱۰ سلمان، حوزه نظارت گمرکات، صندوق بازنشستگی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، استاندارد، تبلیغات اسلامی،اوقاف و امورخیریه،غله و خدمات بازرگانی، شرکت پست، راه و شهرسازی،ثبت احوال، فنی و حرفه ای و بیشتر شعب بانک‌های ملی، رفاه کارگران، تجارت، ملت، کشاورزی و سپه است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در ارتباط با اتصال استخرهای ورزشی به شبکه گاز، احداث ایستگاه گاز مجتمع ورزشی شهید بهشتی، مجتمع ورزشی ایثار انجام شده و تشریفات مناقصه برای اجرای شبکه داخلی گاز مجتمع ورزشی شهید بهشتی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین پروژه ساخت ایستگاه گاز مجتمع ورزشی ۱۷ شهریور متعلق به اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شروع شده و تاپایان اردیبهشت ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

شجاعی خاطر نشان کرد: برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان در امر لوله کشی گاز داخلی منازل، براساس تصویب نامه هیأت وزیران، مبلغ تسهیلات قرض الحسنه لوله کشی گاز منازل از پنج میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

پارسال حدود ۲۴ هزار فقره تسهیلات لوله کشی گاز داخل منازل توسط بانک‌های ملی، کشاورزی،سپه و پست بانک به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت گاز پرداخت شده است

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین به موجب تصمیمات متخذه در سفر رئیس جمهور و همچنین سفر معاون اول به استان مقرر شد تامین منابع مالی لوله کشی گاز داخل منازل مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی استان انجام شود که تفاهم‌نامه‌های مربوطه بین دستگاه‌های ذی ربط منعقد و براساس فرایند تدوین شده با جدیت در حال اجراست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha