علامت سوال مقابل ماراتن نفس گیر علمی ورود به دانشگاه‌ها / آیا شرایط کنکور عادلانه است؟

شیراز-ایرنا-تحقق عدالت اجتماعی در کنکور یکی از دغدغه‌های جدی داوطلبان در زمان برگزاری این آزمون است؛ دغدغه‌ای که متولیان برگزاری کنکور معتقدند برطرف شدن آن در گرو توزیع عادلانه منابع و امکانات است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ با نزدیک شدن به ایام کنکور و فرارسیدن زمان برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ تکاپوی بسیاری برای برگزاری این آزمون شکل گرفته است؛ آزمونی که نوبت اول آن در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و نوبت دوم آن قرار است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۲ برگزار شود.

مهمترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور

ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری هرچه بهتر این آزمون موجب شد که اخیرأ نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظت آزمون سراسری در دانشگاه شیراز برگزار شود. در این نشست ضمن اعلام جزئیات و نحوه برگزاری کنکور توسط رئیس سازمان سنجش، دستورالعمل جدید حفاظت از کنکور و نحوه ارزیابی داوطلبان در این آزمون نیز از سوی رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری و معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور مطرح شد.

با این حال یکی از مهمترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور، نحوه و شرایط برگزاری این آزمون است‌ زیرا قرار است داوطلبان چندین ساعت در یک مکان و روی صندلی ثابت بنشینید. لذا امکانات و تجهیزات موجود در حوزه آزمون و نحوه و چگونگی برگزاری این آزمون برای داوطلبان اهمیت بسیاری دارد. گرچه محیط حوزه آزمون کنکور سراسری ساعت‌ها قبل از ورود داوطلبان آماده و مهیای برگزاری این آزمون می‌شود اما هنوز هم در بسیاری از حوزه‌ها معضلات و کم و کاستی‌هایی وجود دارد که این معضلات افزون بر اینکه شرایط را برای داوطلبان دشوار می‌کند مانع از تحقق عدالت اجتماعی می‌شود.

ضرورت برقراری عدالت اجتماعی

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در این باره گفت: کنکور آزمونی است که با هدف تحقق عدالت برگزار می‌شود اما باید بررسی کنیم که آیا در هنگام برگزاری این آزمون عدالت اجتماعی برقرار می‌شود؟ اگر بخواهیم شاهد عدالت اجتماعی در آزمون‌ها به ویژه آزمون کنکور باشیم باید ۲محور اساسی مدنظر قرار داده شود.

دکتر مسلم باقری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: محتوای آزمون و شرایط برگزاری آزمون از محورهای اساسی هستند که ضروری است برای برقراری عدالت اجتماعی مورد توجه قرار بگیرند.

باقری اضافه کرد: آزمون‌های کنکور حتما باید ۲ معیار مهم روایی و پایایی را داشته باشند تا بتوان براساس نتایج اندازه‌گیری آن ارزشیابی و قضاوت کرد و براساس این ارزشیابی افراد را جایابی کرده درباره آینده تحصیلی آنها تصمیم‌گیری کرد.

آزمون‌ها روایی و پایایی لازم را دارند

وی با بیان اینکه روایی و پایایی حاکی از کیفیت سنجش یک روش یا آزمون است، افزود: پایایی به میزان پایداری و ثبات سنجش و روایی به میزان دقت آن اشاره دارد که در هنگام طراحی سوالات و محتوای آزمون باید به روایی و پایایی آن توجه شود؛ خوشبختانه در حال حاضر شرایط مطلوبی فراهم شده تا آزمون‌ها روایی و پایایی لازم را داشته باشند.

مشکلات سرمایشی و گرمایشی

باقری با بیان اینکه شرایط برگزاری آزمون باید برای همه داوطلبان یکسان باشد، گفت: متأسفانه وضعیت برگزاری آزمون در برخی از حوزه‌ها مناسب نیست. هنوز هم در برخی حوزه‌ها از صندلی‌های فلزی استفاده می‌شود و دواطلبان مجبورند چندین ساعت بر روی این صندلی‌ها بنشینند. این در حالیست که در همان حوزه صندلی‌های مناسب هم وجود دارد. اگر ما به دنبال عدالت اجتماعی هستیم باید شرایط یکسانی برای همه داوطلبان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های برگزاری کنکور در بسیاری از مدارس فارس با مشکل گرمایی و سرمایشی مواجه هستند، گفت: امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود بودجه و اعتبارات برای تأمین صندلی‌ها و مهیا کردن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در نظر گرفته شود.

باقری بر ضرورت عدالت اجتماعی و روحیه مساوات طلبی در بین داوطلبان کنکور تأکید کرد و افزود: سازمان سنجش نه‌تنها وظیفه دارد که در حوزه آزمون‌های ورودی تمرکز داشته باشد و این آزمون‌ها را برگزار کند بلکه در زمان فرآیند آموزش و خروجی هم باید ارزیابی و نظارت خود را ادامه دهد.

ضرورت تعریف مدل‌های شایستگی توسط سازمان سنجش

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در حال حاضر در جذب و سنجش دانشجو با مشکل مواجه هستیم، گفت: اینکه چه تعداد دانشجو باید پذیرش شود و آیا دانشجو پس از تحصیل در دانشگاه شایستگی لازم را کسب کرده است، پرسش‌های مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. سازمان سنجش در حوزه نظارت، ارزیابی و اندازه‌گیری متخصص و مغز متفکر کشور است لذا باید شایستگی‌های دانشجویان را مشخص و مدل‌های شایستگی را تعریف کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha