۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85110960
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیاز سالانه ۸۰۰ میلیارد تومانی عشایر گلستان برای خرید نهاده‌های دامی

گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان با اشاره به اجرای طرح جراحی بزرگ اقتصادی دولت در سال گذشته و حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها از جمله در بخش نهاده‌های دامی گفت: عشایر استان برای تامین نهاده‌های مورد نیاز سالانه به ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد پرتانی روز یکشنبه در دیدار با مدیر امور شعب بانک تجارت گلستان گفت: تامین این مقدار منابع مالی در قالب "سرمایه در گردش" نیاز به همراهی بیشتر بانک‌ها با جامعه عشایری این استان دارد.

وی با اشاره به نگهداری ۷۶۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) در جامعه عشایری گلستان و تامین ۲۵ درصد گوشت قرمز استان توسط این قشر مولد افزود: عشایر برای موفقیت در طرح ملی زنجیره تولید گوشت قرمز نیاز به حمایت تسهیلاتی دارند.

پرتانی اضافه کرد: جامعه عشایری گلستان سالانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در حوزه خرید و فروش دام دارند ضمن اینکه این قشر برای تامین نهاده‌های دامی خود (علوفه، جو، کنسانتره و سبوس) نیز به ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر احتیاج دارند.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان یادآور شد: در راستای اجرای طرح ملی زنجیره تولید گوشت قرمز که از سال ۱۳۹۴ آغاز شد تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان منابع تسهیلاتی دولتی به عشایر گلستان پرداخت شده است.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی طی چند سال اخیر در مراتع گلستان افزود: در گذشته به سبب بارش‌های مناسب تا ۶۵ درصد نیاز علوفه دام عشایر از مراتع تامین می‌شد اما اکنون این رقم به صفر رسیده است.

وی بیان کرد: انتظار جامعه عشایر گلستان از بانک‌ها برای تقویت زندگی و ادامه فعالیت تولیدی خود (تولید گوشت قرمز) حمایت تسهیلاتی بانک‌ها در شرایط خشکسالی فعلی با قبول پروانه چرا و برگ‌های هویتی آنان به‌عنوان وثیقه است.

سیدحسن صداقت مدیر امور شعب بانک تجارت در گلستان هم در این نشست از آمادگی این بانک برای پرداخت تسهیلات به جامعه عشایر خبر داد و گفت: کارشناسان بانک بررسی‌های لازم در خصوص نحوه اخذ وثیقه و ظرفیت‌های موجود را برای پرداخت وام به این قشر انجام خواهند داد.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع افزون بر ۷۶۰ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

۴ هزار و ۷۶۵ تن گوشت قرمز، ۶۰۰ تن پشم و ۹ هزار و ۹۴۹ تن شیر در کنار محصولات صنایع دستی از جمله تولیدات جامعه عشایری استان گلستان در سال ۱۴۰۰ به حساب می‌آید.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

جامعه عشایری برای رشد تولید به حمایت بیشتر احتیاج دارند

۴۰ درصد عشایر غیربومی به‌دلیل خشکسالی از مراتع گلستان خارج شدند

خشکسالی، تامین علوفه دام عشایر گلستان را با مشکل مواجه کرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha