قفس توری؛ نقطه نگران‌کننده فوتبال ایران

تهران- ایرنا- واکاوی عملکرد دروازه‌بانان در فصل رو به اتمام لیگ برتر نشان می‌دهد که صرف‌نظر از چند دروازه‌بان که تعداد آنان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، سایرین عملکرد چندان خوب و قابل قبولی نداشتند.

به گزارش یکشنبه‌شب ایرنا، لیگ بیست‌ودوم در حالی پنجشنبه شب به پایان خواهد رسید که تیم‌های پرسپولیس و سپاهان فرصت کسب عنوان قهرمانی را دارند و از طرفی سقوط نفت مسجدسلیمان قطعی شده است. تیم‌های مس کرمان و صنعت نفت آبادان نیز برای بقا رقابت خواهند کرد.

اما فارغ از عملکرد مدعیان و تیم‌های سقوط‌کننده، می‌توان گفت عملکرد دروازه‌بانان در این فصل چندان جالب نبوده و به غیر از چند سنگربان که موفق شدند درون دروازه‌ ثبات داشته باشند، بقیه گلرها عملکرد رضایت‌بخشی نداشتند. مهم‌ترین دلیل این نگاه هم گل‌های عجیب و ناشیانه‌ای‌ است که گلرها در اکثر هفته‌های فصل جاری لیگ برتر دریافت کرده‌اند.

میانگین سنی دروازه‌بانان اصلی لیگ:

علیرضا بیرانوند (پرسپولیس) / ۳۰ سال

فرهاد کرمانشاهی (نفت مسجدسلیمان) / ۲۶ سال

سدحسین حسینی (استقلال) / ۳۰ سال

پیام نیازمند (سپاهان) / ۲۸ سال

محمدرضا اخباری (تراکتور) / ۳۰ سال

حامد لک (مس رفسنجان) / ۳۲ سال

محسن فروزان (گل‌گهر) ۳۵ سال

حسین پورحمیدی (آلومینیوم اراک) / ۲۵ سال

حبیب فرعباسی (ذوب‌آهن) / ۲۵ سال

محمدرضا خالدآبادی (هوادار) / ۲۲ سال

ایمان صادقی (ملوان) / ۳۱ سال

رشید مظاهری (پیکان) / ۳۳ سال

علیرضا حقیقی (نساجی مازندران) / ۳۵ سال

آرمان شهدادنژاد ( مس کرمان) / ۳۴ سال

فرزین گروسیان (صنعت نفت آبادان) / ۳۰ سال

میانگین سنی دروازه‌بانان اصلی تیم‌های این فصل از رقابت‌های لیگ برتر تقریبا ۲۹/۷ سال است که به طور متوسط معمولی است و باید برای نسل آینده دروازه‌بانی فوتبال کشورمان فکری شود.

نکته جالب اینکه میانگین سنی دروازه‌بانان لیگ برتر انگلیس ۳۱ و بوندسلیگا ۳۰ سال است، اما به این نکته نیز باید توجه کرد که اکثر دروازه‌بانان این لیگ‌ها لژیونر هستند.

استعدادهای دروازه‌بانی از سنین خاص شکوفا می‌شوند. در یک بازه زمانی، دروازه‌بان باید تجربه‌اندوزی کند و از بازه‌ای دیگر، شرایط بدنی آن کیفیت و شادابی لازم را ندارد ولی تجربه‌ای که بدست آورده، به او کمک خواهد کرد تا ضعف بدنی‌اش را جبران کند.

قفس توری؛ نقطه نگران‌کننده فوتبال ایران

مولفه ویژه‌ای که دروازه‌بانان نسبت به پست‌های دیگر باید داشته باشند همین آمادگی بدنی است. البته به گفته اکثر گلرها، «سختی دروازه‌بانی در تمرینات است و روز بازی، روز استراحت آن‌هاست!» زیرا در روز بازی شاید زیاد درگیری و تحرک بدنی نداشته باشند ولی تمام فشارها در تمرینات است.

فوتبال کشورمان تا ۲ دهه گذشته خالی از دروازه‌بان رده‌متوسط شده بود که باعث شد به دروازه‌بانان خارجی روی بیاوریم. اما قانون منع ورود خارجی‌ها اعمال و در نهایت برداشته شد.

به نظر می‌رسد ترس مربیان از بازی دادن به دروازه‌بانان جوان باعث شده تا شاهد بالارفتن میانگین سنی دروازه‌بانان باشیم.

در همین فصل دروازه‌بانان جوان و باانگیزه‌ای بودند که جواب اعتماد مربیان را به خوبی داده و عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشتند.

حسین پورحمیدی با ۲۵ سال سن، در این فصل رقابت نزدیکی با علیرضا بیرانوند برای کسب دستکش طلا دارد. پورحمیدی به همراه بیرانوند موفق شدند ۱۷ بار در طول ۹۰ دقیقه دروازه خود را بسته نگه دارند.

قفس توری؛ نقطه نگران‌کننده فوتبال ایران

از طرفی حبیب فرعباسی ۲۵ ساله نیز تا قبل از مصدومیتش عملکرد نسبتا خوبی داشت. با مصدومیت او فرصت به پارسا جعفری ۲۳ ساله رسید و این دروازه‌بان جوان موفق شد عملکرد فوق درخشانی در مدت حضور کوتاه خود در لیگ داشته باشد.

نیما میرزازاد ۲۵ ساله، دروازه‌بان دوم سپاهان تنها با ۳۰ دقیقه حضور، نمایش چشمگیری را مقابل پیکان داشت. میرزازاد در دقیقه ۶۳ در حالی که سپاهان با نتیجه ۵ بر صفر از پیکان جلو بود، جایگزین پیام نیازمند شد تا اولین بازی خود در این فصل را با پیراهن سپاهان تجربه کند. دروازه‌بان سابق نساجی در همان دقایق ابتدایی، یک دبل سیو تماشایی را مقابل ضربات پیکانی‌ها به ثبت رساند. اوج نمایش او به دقیقه ۷۰ بازی برمی‌گردد جایی که موفق شد ضربه پنالتی غلامرضا ثابت‌ایمانی، کاپیتان تیم فوتبال پیکان را مهار کند.

قفس توری؛ نقطه نگران‌کننده فوتبال ایران

قفس توری؛ نقطه نگران‌کننده فوتبال ایران

باتوجه به آماری که مطرح شد، می‌توان گفت که ما برای این نسل از دروازه‌بانان باید جایگزین مناسب داشته باشیم. ضرورت دارد تا از بین نفرات جوان و باانگیزه استعدادیابی درست انجام شود و به درستی آن‌ها را پرورش دهیم. این دروازه‌بانان جوان باید در کنار باتجربه‌ها حضور داشته باشند و در تمرینات از تجربه آن‌ها استفاده کنند. شاید فرصت زیادی برای بازی پیدا نکنند اما می‌توانند پشتوانه خوبی برای تیم‌ها باشند.

جدا از بیرانوند، نیازمند، پورحمیدی و تاحدودی محمدرضا اخباری؛ باید پذیرفت که سایر تیم‌های لیگ برتری در فصل روبه‌اتمام لیگ برتر، درون قفس توری با مشکل مواجه بودند. دریافت گل‌های عجیب و غیر قابل تصور برخی از گلرها موجب شد تا حتی چند تیم مطرح نیز نتوانند به خواسته‌های خود برسند. پس ضرروت دارد تا تیم‌های لیگ برتری با استفاده از مربیان کاربلد و برخوردار ذز دانش و تخصص لازم و سپس روی آوردن به دروازه‌بانان جوان و جسور، نه تنها دروازه خود را بیمه کنند بلکه تیم ملی بزرگسالان و امید نیز تنها متکی به چند دروازه‌بان خاص نباشند. چراکه عمر هر قهرمان و ورزشکاری به اتمام می‌رسد و نیاز به جایگزین شایسته، انکارناپذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha