راهیابی محصولات فناوری آمریکا و اروپا به روسیه به رغم تحریم‌ها

تهران- ایرنا- روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که برغم تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا علیه روسیه، محصولات فناوری آنها به این کشور صادر شده است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه به نقل از مقام‌های غربی و اطلاعات به دست آمده، نوشت که تعدادی از جمهوری‌های سابق شوروی به یک مرکز حمل و نقل مهم برای ارسال چیپ‌های کامپیوتری، لیزرها و محصولات دیگر با استفاده نظامی و غیرنظامی به مقصد روسیه تبدیل شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، صادرات محصولات حساس اتحادیه اروپا و آمریکا موسوم به محصولات دومنظوره به کشورهایی‌ در همسایگی روسیه به شدت در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

تحلیل داده‌های تجاری سازمان ملل نشان می‌دهد که همین طور محموله‌های این کشورها از این محصولات به مقصد روسیه، چند برابر شده است.

یک شبکه روسی توانسته با دور زدن تحریم های غرب، به فناوری حساس شرکت های اتحادیه اروپا دست پیدا کرده و از آن برای جنگ در اوکراین استفاده کند.

براساس تحقیقات این روزنامه انگلیسی، این شبکه تحت عنوان سرنیا که برای تهیه کالاهای مختلف از جمله ریزتراشه‌ و مهمات راه اندازی شده، توانسته است با وجود تحریم‌های آمریکا در مارس ۲۰۲۲، دستگاه های صنعتی را از آلمان و فنلاند وارد کند.

روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد: توانایی این دست شبکه های تدارکاتی روسیه برای فعالیت در اروپا، چالش‌ دولت‌های غربی برای خنثی کردن اقدامات مسکو در دور شدن تحریم ها را نشان می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha