جایگزین «مددسرای بانوان» بوستان شوش کجاست؟

تهران- ایرنا- سال گذشته بود که ساکنان محله شوش تهران از وضعیت بوستان شوش و تردد برخی افراد با آسیب‌های اجتماعی در این بوستان گلایه داشتند، تا جایی که مددسرای بانوان از این محل جا به جا شد و جای آن را تالار عروسی گرفت.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، «برخی محله های تهران از دهه‌های گذشته تاکنون به داشتن آسیب‌های اجتماعی شناخته می شوند که جای تاسف دارد»؛ این جمله را یکی از ساکنان روحانی محله شوش تهران به خبرنگار ایرنا گفت.

جمله تامل برانگیزی است؛ برای محله های شوش، مولوی، هرندی که از محله های قدیمی تهران هستند و قدمت سکونتگاهی آنها به دوره صفویه بازمی‌گردد و در دوره قاجاریه نیز این منطقه از شهر تهران به عنوان مرکز دارالخلافه برگزیده شد؛ مستند به گزارش‌های تاریخی عمده رشد و توسعه کالبدی و اجتماعی این منطقه در دوره قاجاریه بوده و به اعتبار این قدمت و تعدد و تنوع مراکز فرهنگی، تاریخی، امکان مذهبی و تجاری قدیمی از منطقه ۱۲ شهرداری تهران به عنوان قلب تاریخی تهران یاد می‌شود.

جایگزین «مددسرای بانون» بوستان شوش کجاست؟


پتانسیل منطقه ۱۲تهران و محله های آن به عنوان یکی از مناطق مهم تهران برای جذب گردشگر از اقصی نقاط تهران و ایران و گردشگران خارجی است و مکان های تاریخی زیادی در این منطقه وجود داردپتانسیل منطقه ۱۲ تهران و محله های آن به عنوان یکی از مناطق مهم تهران برای جذب گردشگر از اقصی نقاط تهران و ایران و گردشگران خارجی است و مکان های تاریخی از جمله کاخ گلستان، بازار، مسجد جامع بازار، مسجد شاه، مدرسه ژاندارک، کلیسای ژاندارک، امامزاده سید نصرالدین، میدان توپخانه، سبزه میدان، دارالفنون، میدان مشق، سر در باغ ملی، عمارت مسعودیه، خیابان سی تیر (معروف به گذر ادیان)، باغ نگارستان، مدرسه سپهسالار، مسجد سپهسالار، مدرسه مروی، کاروانسرای خانات، حمام نواب، خانه مستوفی‌الممالک، مدرسه فیروز بهرام و مسجد حکیم‌باشی در این منطقه است.

برخی دیگر از ساکنان محله شوش تهران نیز از وضعیت پیش آمده برای این محله گلایه هایی داشتند، از جمله اینکه هنگام استفاده از بوستان شوش به همراه کودکان خود با بانوانی که به آسیب های مختلف اجتماعی دچار هستند، برخورد می کنند که این موضوع خانواده ها را از حضور در بوستان ها به ویژه بوستان شوش محروم می کند.

جایگزین «مددسرای بانون» بوستان شوش کجاست؟

در بوستان شوش ۲ مددسرای بانوان و آقایان وجود داشت که مورد انتقاد شهروندان و ساکنان محله بود، مدیریت شهری نیز در حال جا به جایی مددسرای بانوان به محلی دیگر است و ساختمان مددسرا نیز مراحل پایانی تبدیل شدن به تالار عروسی برای خانواده های کم بضاعت را طی می کند. تالاری که با همراهی خیران برای زوج های جوان آماده می شود و آنان می توانند از محلی که پیش از این به داشتن آسیب شناخته می شد، زندگی تازه ای را آغاز کنند.

اما مددسرای بانوان که جای خود را به تالار عروسی می دهد، به کجا منتقل خواهد شد؟ این سوال را از «امیر یزدی» شهردار منطقه ۱۲ تهران پرسیدیم؛ او با اشاره به درخواست‌های کسبه و اهالی محلات شوش و هرندی برای انتقال گرمخانه بانوان از بوستان شوش به جایی دیگر، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده و با توجه به شکایات مردمی در مورد پخش‌شدن و افزایش آسیب‌های اجتماعی در بوستان شوش، مقرر شد گرمخانه بانوان بوستان شوش به تالار برگزاری مراسم با عنوان تالار «یاس» تغییر کاربردی دهد که این تالار با حداقل هزینه‌ها در اختیار اقشار کم‌برخوردار قرار می گیرد.

یزدی ادامه داد: با این اقدام هم خانواده‌ها بهتر می‌توانند از فضای بوستان برای تفریح و گذران اوقات فراغت خود و فرزاندانشان استفاده کنند و هم زیرساخت‌های حوزه اجتماعی شهرداری منطقه ۱۲ با راه‌اندازی این تالار افزایش می‌یابد.

جایگزین «مددسرای بانون» بوستان شوش کجاست؟

وی از راه‌اندازی مددسرایی برای بانوان در خیابان ۱۷ شهریور خبر داد و بیان کرد: بنا بر پیگیری‌های انجام شده و اقدامات عمرانی در حوزه اجتماعی در سال ۱۴۰۱، نسبت به انتقال مددسرای بانوان از بوستان شوش به خیابان ۱۷ شهریور اقدام شد که این پروژه، اسفندماه سال گذشته به پایان رسید و این مددسرا از بهار امسال (فروردین‌ماه) در حال بهره‌برداری است.

شهردار منطقه ۱۲ تهران با بیان این نکته که مددسرای خیابان ۱۷ شهریور به دلیل قرارگرفتن در بافت مسکونی و جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی در محله‌ای پرتردد نمی‌تواند پذیرای هر نوع مددجویی باشد، گفت: مددجویان مقیم در بوستان شوش، اعم از بی‌سرپناهان و زنان بدسرپرست و آسیب‌دیدگان اجتماعی از حیث خانوادگی پس از غربال‌گری و تفکیک در مددسرای خیابان ۱۷ شهریور پذیرش می‌شوند و سایر افراد نظیر معتادان متجاهر توسط سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به دیگر مراکز تابعه این سازمان منتقل خواهند شد.

یزدی افزود: پس از پایان مراحل آماده‌سازی و بهسازی فضای درونی و بیرونی ساختمان و تجهیز آن توسط شهرداری منطقه ۱۲ و برابر با دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های شهرداری تهران، این ساختمان برای پذیرش، اقامت، ارائه خدمات مشاوره و مددکاری مددجویان به سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تحویل داده شد که این سازمان نیز این مددسرا را برای انجام این برنامه‌ها در اختیار مؤسسه نوید همراز ایرانیان با مجوز سازمان بهزیستی قرار داده است.

مددسرای بانوان خیابان ۱۷ شهریور به متراژ حدود ۱۵۰ مترمربع دارای دو طبقه و زیرزمین، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، انبار، رختکن، سالن مادر و کودک، اتاق سالمند، دو خوابگاه، اتاق مددکاری و پذیرش، اتاق نگهبانی، حیاط و پشت‌بام است و ۴۰ نفر ظرفیت دارد.


اجرای برنامه‌های مناسبتی ملی و مذهبی، برنامه‌های آموزشی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و برنامه‌هایی نظیر کاردرمانی و گروه‌درمانی از جمله برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تعیین‌شده برای این مددسراست.

به گزارش ایرنا؛ با این انتقال بخشی از گلایه مندی های شهروندان محله شوش مرتفع شده است اما معضلات و آسیب های اجتماعی وجود دارد که باید با تدبیر مدیریت شهری شهروندان تهران کاهش آن را احساس کنند.

جایگزین «مددسرای بانون» بوستان شوش کجاست؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha