۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۳۲
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85111846
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی زنجان با اهتمام ویژه دولت سیزدهم

زنجان - ایرنا - طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاها، ایجاد تاسیسات فاضلاب و بهره مندی صنایع از پساب تصفیه خانه‌های زنجان از مصوبات سفر رییس جمهور به این استان بوده که با توجه ویژه دولت سیزدهم و تخصیص یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار و اهتمام هرچه بیشتر مسوولان استانی با شتاب در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالیکه آب یکی از نیازهای اساسی همه موجودات زنده است، بسیاری از مردم جهان از کمبود این مایه حیات در رنج و حتی از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی محروم هستند و در این سالها کمبود بارش‌ها، خشکسالی های متوالی و کاهش منابع آبهای زیرزمینی از مشکلات کشورمان و استان زنجان محسوب می‌شود.

دولت سیزدهم در سفر به زنجان با اختصاص بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای طرح های آب و فاضلاب این استان شتاب بخشید. بر همین اساس تامین آب شرب شهرها و روستاها به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار یکی از اولویت های برنامه های دولت سیزدهم قرار گرفته است.

مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور نیز نشان می دهد که رفع مشکل نبود آب شرب سالم و بهداشتی، مدیریت مصرف، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب ها برای بازگرداندن آنها به چرخه مصرف در بخش های مختلف و دیگر اقدامات زیربنایی و اصولی در این حوزه مورد توجه جدی دولتمردان و مسوولان استانی قرار دارد.

تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی زنجان با اهتمام ویژه دولت سیزدهم

تخصیص ۶۳۶ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های آبرسانی زنجان

در این راستا شرکت آب و فاضلاب زنجان در سفر رییس جمهور به این استان در آبان ماه سال ۱۴۰۰ سه مصوبه کلی داشت که اختصاص مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل آبرسانی به شهرهای ابهر و خرمدره و اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد تاسیسات فاضلاب زنجان و صدور مجوز سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی استان برای خرید آب خروجی (پساب) تصفیه خانه های شهر زنجان و تامین آب صنعتی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی از جمله مصوبات این سفر بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: این شرکت در ۲۱ شهر استان با جمعیت بالای ۷۵۰ هزار نفر و ۶۲۴ روستا از مجموع ۹۰۷ روستا که ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان را شامل می شود به مشترکان خدمات ارایه می دهد.

علیرضا جزء قاسمی با بیان اینکه ۱۰ درصد آب مصرفی در استان در بخش شرب و صنعت استفاده می شود و ۹۰ درصد این میزان در بخش کشاورزی است که با توجه به بهره وری پایین، هدر رفت بالایی را در این بخش شاهد هستیم، افزود: بیش از ۷۵ درصد منابع آبی استان از آبهای زیرزمینی تامین می شود و باید با اجرای طرح هایی از منابع آب پایدار بهره‌مند شویم و از آبهای سطحی استفاده بهینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بیش از ۶۵ درصد مردم استان الگوی مصرف را رعایت می کنند و حدود ۱۰ درصد مشترکان استان پرمصرف هستند و بیش از ۲ برابر الگو، مصرف دارند. در زمان حاضر ۲۱ شهر و ۶۲۴ روستای استان زنجان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

جزء قاسمی با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهور به استان زنجان در حوزه آب و فاضلاب، گفت: در این سفر مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل آبرسانی به شهرهای ابهر و خرمدره اختصاص یافت که بر این اساس مبلغ ۴۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و ۱۰ میلیارد تومان توسط وزارت نفت در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باید تخصیص داده می شد.

وی ادامه داد: تاکنون تخصیص اعتبارات استانی به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال و از سوی وزارت نفت نیز ۹۰ میلیارد ریال محقق شده است و مبلغ ۴۲۶ میلیارد ریال توسط وزارت نیرو ( از محل مولدسازی) و سازمان برنامه و بودجه کشور به این منظور تخصیص داده شده است.

تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی زنجان با اهتمام ویژه دولت سیزدهم

پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی تصفیه خانه آب زنجان

جزء قاسمی اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد تاسیسات فاضلاب زنجان را از دیگر مصوبات سفر در این حوزه بیان کرد و گفت: بر این اساس اختصاص مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از این میزان توسط سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت نیرو از محل اعتبارات داخلی و مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصوب شد.

هم اکنون بیش از ۵۲ درصد از تعهد اجرای ۴۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و ۹۴ درصد از طرح تصفیه خانه آب زنجان پیشرفت فیزیکی دارد.وی خاطرنشان کرد: تاکنون در این خصوص تخصیص اعتبارات استانی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال محقق شده و مبلغ ۶۹۸ میلیارد ریال نیز توسط وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شده است.

جزء قاسمی یادآور شد: تعهد اجرای ۴۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در استان هم اکنون ۵۲.۸۷ درصد و تصفیه خانه آب زنجان نیز ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۰۰ درصد مصوبه ای که در آن به سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی استان اجازه می داد برای حضور در مزایده خرید آب خروجی (پساب) تصفیه خانه های شهر زنجان اقدام کند، محقق شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: فروش پساب به شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان در قالب سه قرارداد جهت تامین آب شهرک صنعتی اشراق، شهرک صنعتی شماره چهار شهر زنجان (شهید شهریاری) و شهرک صنعتی نوآوران به حجم مجموع ۱۰ هزار و ۸۵۰ مترمکعب در روز، تنظیم و به امضای دوطرف رسیده است.

تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی زنجان با اهتمام ویژه دولت سیزدهم

اجرای یک هزار میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب در زنجان از مصوبات سفر رئیس جمهور

استاندار زنجان نیز در این خصوص به اهمیت مدیریت مصرف، بازچرخانی آب و تخصیص آب مورد نیاز صنایع از پساب تصفیه شده اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش تامین آب صنایع از محل پساب در استان پیگیری می شود به طوریکه سال گذشته ۲۰ میلیون مترمکعب پساب به صنعت استان اختصاص یافت که این امر می تواند در صرفه جویی مصرف آب نقش مهمی ایفا کند.

محسن افشارچی، رفع مشکلات مربوط به آب و فاضلاب و آبرسانی به تمام مناطق زنجان را از برنامه های جدی و اولویت دار این استان بیان کرد و گفت: با طرح های آبرسانی که هم اکنون در مناطق مختلف استان در دست اجراست بخش عمده ای از مشکلات مربوط به این حوزه در استان رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: با تامین اعتبارات مورد نیاز در این حوزه شاخص های تامین و آبرسانی در استان رشد خواهد یافت.

طرح دفع بهداشتی فاضلاب در ۶۰ درصد از سطح استان زنجان اجرا شده است. افشارچی به سفر سال گذشته وزیر نیرو به استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: اجرای یک هزار میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب در شهر زنجان از جمله مصوبات این سفر بود که در این خصوص برنامه ریزی هایی انجام شده و هم اکنون با جدیت در دست پیگیری است.

استاندار زنجان یادآور شد: در زمان حاضر ۶۰ درصد از شهر زنجان تحت پوشش خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار گرفته و بخش های باقیمانده نیز با تامین اعتبار لازم در دست اقدام است.

وی سرمایه گذاری و اعتبارات پیش بینی شده برای حوزه آب و فاضلاب استان را بسیار مطلوب و بی نظیر دانست و گفت: با تخصیص این اعتبارات و اجرای طرح ها شاهد رشد چشمگیر شاخص های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.

برآیند:

اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های آبرسانی در زنجان موجب تحولی گسترده در این حوزه شده و در نتیجه بخش عظیمی از طرح‌های آبرسانی استان با شتاب در حال تکمیل و بهره برداری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha