مرکز ثابت خونگیری در بوکان راه‌اندازی شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره انتقال خون مهاباد گفت: مرکز ثابت خونگیری برای نخستین بار در بیمارستان شهید قلی‌پور بوکان برای انجام عملیات خونگیری از اهداکنندگان، راه‌اندازی شد.

داود نصر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرکز به ۹ تخت (۶ تخت آقایان و سه تخت خانم‌ها) تجهیز شده و هم اکنون ۲ پرستار و یک پزشک در آن مستقر هستند و به داوطلبان اهدای خون خدمات ارایه می‌دهند.

وی اضافه کرد: در این مرکز امکان ارایه خدمات روزانه به بیش از ۵۰ نفر وجود دارد و خون های اهدا شده برای فرآوری به پایگاه انتقال خون مهاباد انتقال داده می شود.

رییس اداره انتقال خون مهاباد گفت: قبل از راه اندازی این مرکز، در طول سال و به مناسبت‌های مختلف تیم‌هایی از پایگاه انتقال خون مهاباد برای خونگیری به بوکان اعزام می‌شدند و یا شهروندان برای اهدای خون به پایگاه اهدای خون در مهاباد مراجعه می‌کردند.

وی اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر پایگاه انتقال خون مهاباد و سه مرکز ثابت خونگیری در شهرستان‌های میاندوآب، نقده و بوکان راه اندازی شده که خون‌های اهدا شده در مهاباد فرآوری خواهد شد.

نصرارکن با بیان اینکه نیاز به خون یک امر همیشگی و مستمر است، گفت: عمر فرآورده های خونی پایین بوده و در صورت تداوم کاهش اهدای خون از سوی شهروندان جان بیماران پیوندی، تالاسمی، سرطانی، آسیب دیدگان تصادفات، بیماران هموفیلی، مادران باردار و نوزادان با زردی و بسیاری دیگر از بیماران که به خون و مشتقات آن نیازمندند، به خطر می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه از عموم شهروندان با هر گروه خونی برای اهدای خون دعوت می‌کنیم به اداره انتقال خون مراجعه کنند، افزود: تمام وسایل و تجهیزات اهدای خون، محیط و شرایط خون‌گیری انتقال خون کاملا استرلیزه، بهداشتی و یکبار مصرف است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، اداره انتقال خون مهاباد تامین‌کننده خون مورد نیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، تکاب، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، پیرانشهر و اشنویه است.

در این پایگاه انتقال خون، علاوه بر پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی‌پی، سی‌پی‌پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون فرآوری می‌شود.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha