منطقه حفاظت شده جاجرم ظرفیت مغفول گردشگری خراسان شمالی

۶ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبر: 85112260
نسترن علی آبادی
منطقه حفاظت شده جاجرم ظرفیت مغفول گردشگری خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- سایت میاندشت جاجرم با وسعت ۲۵۰ هکتار محوطه ای فنس کشی شده است که در صورت نگهداری و حفاظت از حیوانات مختلف می تواند گردشگران زیادی را به این منطقه بکشاند ولی تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است.

به گزارش ایرنا، سایت میاندشت با وسعت ۲۵۰ هکتار در محور شهرستان اسفراین به جاجرم خراسان شمالی در حدود ۲ دهه گذشته ایجاد شده است و اطراف آن با هزینه بالای فنس کشی و آماده نگهداری از حیوانات و جانوران کمیابی است که زمینه حضور گردشگر ار ا نیز فراهم می کند.

این سایت که با هدف تکثیر و پرورش یوزپلنگ اجرا شد و کوشکی، یوز نری که قابلیت رهاسازی در طبیعت را نداشت در این محیط نگهداری می شد تا طرح تکثیر این گونه زیبا و ارزشمند اجرایی شود اما همچنان که مرگ کوشکی با انتقال از این سایت به سمنان رقم خورد این محیط که ظرفیت مناسبی برای کشاندن گردشگر را به این نقطه دارد نیز در حال تبدیل شدن به سرنوشت کوشکی است.

دست اندرکاران این حوزه بر این باورند که زیرساخت و ظرفیت موجود برای نگهداری انواع حیوانات در این سایت فراهم است ولی این محیط سال به سال فرسوده و بلااستفاده مانده است.

بنا به گفته مسوولان امر؛ زمانی که کوشکی بر سر زبان‌ها افتاد گردشگران زیادی با مجوز حفاظت محیط زیست از مناطق مختلف کشور در همان مدت از سایت میاندشت دیدن کردند و این خود کمک زیادی به توسعه گردشگری منطقه بود.

هر چند فنس‌های کشیده شده در اطراف این سایت در برخی نقاط بر اثر بادهای شدید دچار تخریب شده و در این سال ها به علت بلااستفاده بودن و خالی بودن این سایت از وحوش مورد رسیدگی قرار نگرفته است، اما می توان با احیای این سایت، جان دوباره به گردشگری این منطقه داد و آن را احیا کرد.

ظرفیت مغفول گردشگری سایت میاندشت خراسان شمالی

سایت میاندشت؛ آغوشی امن برای گربه سانان

پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در خراسان شمالی مامن گرمی برای این گربه‌سان با ارزش آسیایی است، وسعت ۸۵ هزار هکتاری میاندشت بعنوان قدیمی ترین مناطق چهارگانه زیست محیطی کشور از یوز آسیایی میزبانی می کند و این سایت با وسعت 250 هکتار در داخل این پناهگاه واقع است.

میاندشت زایشگاه مطمئنی برای حفاظت از این حیوان با ارزش است و در کنار منطقه حفاظت‌شده خارتوران سمنان از زیستگاه‌های مولد یوزپلنگ در کشور محسوب می شود.

براساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم دومین دشت آهو خیز کشور است، این ظرفیت فرصت مناسبی است تا این سایت به نگهداری از آهوان اختصاص یابد، دیدن آهوان در شرایط نیمه اسارت برای هر فرد دارای جاذبه است و می تواند گردشگران را به این منطقه جلب کند.

نتایج آخرین سرشماری نشان از افزایش ۳۲ درصدی جمعیت آهوان در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم دارد و بر این اساس این پناهگاه دومین دشت آهو خیز کشور بعد از موته اصفهان است وجمعیت آهوان در میاندشت جاجرم به عنوان طعمه گونه ارزشمند یوزپلنگ دارای اهمیت زیادی است.

مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در خصوص ظرفیت های سایت میاندشت برای گردشگری گفت: سایت از همان ابتدا با هدف تکثیر و پرورش گونه در حال انقراض یوزپلنگ اجرا شد و البته بستری بود تا صنعت گردشگری رونق یافته و حضور گردشگران در این منطقه افزایش یابد.

محسن شهریاری اظهار کرد: در همان مدتی که کوشکی در خراسان شمالی در شرایط نیمه اسارت نگهداری می شد، شمار زیادی از گردشگران از مناطق مختلف از این سایت بازدید می کردند و این امر، کمک زیادی به توسعه گردشگری بود اما سازمان حفاظت محیط زیست، برای تکثیر این گونه ارزشمند، کوشکی را منتقل کرد و ظرفیت ها و زیرساخت های این مکان در این سال ها بلااستفاد مانده است.

وی افزود: میاندشت جاجرم از لحاظ اقلیمی به عنوان زیستگاه مولد یوزپلنگ در کشور شناخته شده است و شرایط برای زادآوری این حیوان در میاندشت جاجرم از بسیاری دیگر از مناطق بیشتر فراهم است، از این رو این سایت هنوز هم بهترین مکان برای تکثیر یوزپلنگ در شرایط نیمه اسارت است.

مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره بلااستفاده ماندن زیرساخت ها در میاندشت جاجرم خاطرنشان کرد: زیرساخت ایجاد شده در منطقه میاندشت، می تواند برای نگهداری گونه های مختلف از جمله آهو و یا گورخر ایرانی که زیستگاه این حیوان ها در این منطقه است، مورد استفاده قرار گیرد.

ظرفیت مغفول گردشگری سایت میاندشت خراسان شمالی

میاندشت؛ مستعد پرورش گورخر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره با بیان اینکه هزینه های زیادی برای ایجاد سایت میاندشت جاجرم صرف شده است گفت: این مکان پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری در این منطقه را دارد و رویکرد ما احیای این سایت است.

رضا شکاریان اظهار کرد: پیشنهاد ما راه اندازی سایت نگهداری از گورخر ایرانی در این مکان است که در این زمینه درخواست به سازمان محیط زیست داده شده است.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به خراسان شمالی گفت: در این سفر موضوع احیای سایت میاندشت جاجرم مطرح شد و پیگیر هستیم تا از حمایت این صندوق در این باره استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سایت میاندشت جاجرم با وسعت ۲۵۰ هکتار برای نگهداری از یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت ایجاد شد اما پس از انتقال این گونه وحشی زیبا به سمنان، این مکان بلااستفاده مانده است.

شکاریان با تاکید بر اینکه پیگیری لازم برای احیای این مکان انجام می شود، گفت: در این مکان علاوه بر نگهداری گورخر، قابلیت خوبی برای نگهداری از آهوان وجود دارد و در این منطقه بیش از سه هزار راس آهو زیست می کند که ظرفیت مناسب برای جذب گردشگر در این منطقه است.

ظرفیت مغفول گردشگری سایت میاندشت خراسان شمالی

کلام آخر

خراسان شمالی استان محرومی است و نیاز به سرمایه گذاری و رونق تولید در تمامی بخش ها دارد و از آنجایی که در مسیر زائران امام رضا(ع) از استان های شمالی کشور به مشهد مقدس قرار دارد باید فرصت را غنیمت شمرد و با احیای فرصت های گردشگری زمینه را برای حضو.ر گردشگران فراهم کرد.

متاسفانه سایت میاندشت از جمله ظرفیت هایی است که سال‌ها بلااستفاده مانده و تاکنون هیچ برنامه ای برای احیای این سایت اجرا نشده این در حالی است که زمین فنس کشی شده و امکانات خوبی که در گذشته فراهم شده می تواند برای طرح های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

نگهداری و پرورش آهو و یا گورخر از جمله طرح های است که در این سایت قابل اجرا است و می تواند سبب پیش رد اهداف گردشگری در این منطقه باشد.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha