خرید تضمینی گندم در کرمانشاه آغاز شد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۲
کد خبر: 85112314
خرید تضمینی گندم در کرمانشاه آغاز شد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه از ورود اولین محموله گندم مازاد بر نیاز به مراکز خرید تضمینی مناطق گرمسیری استان خبر داد.

«علی ملکشاهی» روز دوشنبه به ایرنا افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در دهه سوم اردیبهشت ماه با برداشت گندم از گندم زارهای مناطق گرمسیری فصل خرید تضمینی این محصول ارزشمند نیز در استان کرمانشاه آغاز شد.

وی اضافه کرد: در هفته های گذشته با تشکیل کمیته خرید تضمینی محصولات زراعی استان پیش بینی‌های لازم برای خدمت رسانی هرچه بهتر به کشاورزان گندمکار استان صورت گرفته است و امیدواریم امسال بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری و در سیلوهای سطح استان ذخیره سازی شود.

ملکشاهی، تعداد کل مراکز خرید تضمینی سطح استان را ۶۱ مرکز شامل هفت مرکز دولتی، ۴۰ سیلوی بخش خصوصی و ۱۴ مرکز مباشرین تعاونی روستایی اعلام کرد و افزود: هم اکنون در شهرستان قصرشیرین و در منطقه مرزی سومار خرید تضمینی گندم توسط یک مرکز مباشر تعاون روستایی در حال انجام است و در چند روز آینده نیز شاهد آغاز خرید تضمینی در سایر مناطق گرمسیر استان از جمله سایر مناطق شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، امسال ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیرکشت گندم رفته که از این میزان ۲۹۶ هزار هکتار آن به گندم دیم و ۹۸ هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص دارد.

با بارش‌های خوب زمستانه و به ویژه بهاره عملکرد خوبی را در مزارع گندم استان شاهد خواهیم بود.

سال زراعی گذشته ۷۲۳ هزار تن گندم در استان کرمانشاه تولید شد که ۵۴۰ هزار تن از این میزان مازاد بر نیاز کشاروزان بوده و تحویل مراکز خرید تضمینی گندم شد.

استان کرمانشاه همواره جزو پنج استان برتر تولیدکننده گندم در کشور است و سال گذشته نیز رتبه چهارم را از نظر میزان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کسب کرد.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha