هیچ کشوری نمی‌تواند خود را با فاصله از کتاب معنا کند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند خود را با فاصله از کتاب معنا کند و حکمرانی خوبی داشته باشد، گفت: در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب، شاهد بیشترین گفت‌وگو و فضای مفاهمه با ناشران و نویسندگان هستیم.

به گزارش ایرنا، محمدحسین ظریفیان‌ یگانه با حضور در سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهارداشت: برای برگزاری نمایشگاه کتاب از ۶ ماه قبل هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد تا مردم و ناشران از این رویداد فرهنگی بهره‌مند شوند.

وی گفت: تصور بسیاری بر این است که برای برگزاری نمایشگاه کتاب، فقط یک فضا به وسعت مصلای امام خمینی(ره) هماهنگ می‌شود و ناشران حضور پیدا می‌کنند اما نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یکی از نمایشگاه‌های مهم دنیا در حوزه تخصصی کتاب، یک «رویداد مهم فرهنگی» است.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این رویداد مهم از ۶ ماه قبل، برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌شود. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشخصاً معاونت فرهنگی و به طور خاص حوزه اجرایی آن در موسسه کتاب و ادبیات ایران و سایر بخش‌های مرتبط، این مسئله با دقت پیگیری می‌شود.

ظریفیان‌ یگانه افزود: جزئیات بسیاری هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ تسهیلات برای ناشران و مردم وجود دارد که نیازمند این است یک تلاش همه‌جانبه صورت گیرد. البته حتما نقص‌هایی هم وجود دارد که تلاش می‌کنیم این نواقص در روزهای آینده برطرف شوند.

وی در ادامه با معرفی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این دفتر از دیرپاترین و قدیمی‌ترین بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم وجود داشته و بخشی از ساز و کارهای فعلی را دنبال می‌کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به سیاستگذاری در حوزه کتاب اظهارداشت: کتاب یک امر مهم در جوامع است. یک مسئله مهم نه فقط در حوزه اندیشه بلکه در مسائل انضمامی حکمرانی جامعه است. هیچ کشوری نمی‌تواند خود را با فاصله از کتاب معنا کند و حکمرانی خوبی داشته باشد. دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی کار تمشیت امور کتاب را بر عهده دارد.

ظریفیان‌ یگانه گفت: قوانینی هم در این زمینه هست که بر اساس این قوانین، فعالیت‌ها اتفاق افتاده است. همچنین در خصوص ناشران نیز کارهای مربوطه را انجام می‌دهد. امورات مختلف ۲۰ هزار ناشر در این بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمشیت می‌شود.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال بیشترین گفت‌وگو و فضای مفاهمه با ناشران و نویسندگان را شاهد هستیم، اظهارداشت: حاکمیت و مردم هر دو با هم باید برای ارتقای امر کتاب به عنوان دال مرکزی حوزه اندیشه اهتمام داشته باشند. ممکن است گاهی همراهی و مفاهمه دولت و ناشران به طور وضوح به چشم نیاید اما آثار آن به طور میان‌ مدت خود را نمایان می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فضای ما، ناشران و نویسندگان یک‌ طرفه نیست بلکه ما گوش شنوایی برای حرف‌های آنها هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ملاقات‌ها و مکاتبات را با جزئیات رصد می‌کند و پیگیر امور هستند.

تلویزیون اینترنتی کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین المللی تهران، در دو بخش مجزای «استودیو شبکه کتاب» و «غرفه کتاب» فعالیت دارد.

سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌ کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha