بهره‌وری کشاورزی و توسعه گردشگری مراغه با ۲ طرح جدید دانش‌بنیان امکانپذیر است

مراغه- ایرنا- معاون دانشگاه مراغه به ظرفیت‌های مراغه در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و گفت: این شهرستان برای سرمایه‌گذاری‌های دانش‌بنیان بستر مناسبی دارد و با تولید خوارک تخمیری دام از ضایعات سیب برای نخستین‌بار در سطح کشور و طرح جدید «هر روستا یک شرکت دانش‌بنیان» می‌توان هر ۲ بخش را متحول کرد.

دکتر اکبر تقی‌زاده که امسال جزو سرآمدان علمی و استادان نمونه دانشگاه تبریز انتخاب شد و مجری طرح ملی خوراک تخمیری دام است، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کل ضایعات سلولوزی امکان تبدیل به خوراک دام تخمیری را دارد.

پژوهشگر مراغه ای اظهار کرد: از سرشاخه درختان گرفته تا ضایعات محصولات کشاورزی و حتی کاه و مواد غیرقابل استفاده پس از حذف مواد ضدتغذیه‌ای، امکان تبدیل به خوراک دام تخمیری را دارد و این ضایعات سلولوزی در مراغه به وفور موجود است.

این استاد که استاد نمونه دانشگاه تبریز نیز هست و پیشگام در فعالیت‌های دانش‌بنیان است به کمبود روزافزون منابع آبی هم اشاره و بیان کرد: محصولات کشاورزی مراغه باید با مصرف آب کمتر، بهره‌وری بیشتری داشته باشد و استفاده از ضایعات سیب در صنعت خوراک تخمیری دام از جمله راهکارهای افزایش بهره‌وری این محصول است.

به گفته این پژوهشگر مراغه‌ای از چهار تا پنج کیلوگرم ضایعات سیب می‌توان مواد انرژی‌زای خوارک تخمیری دام را فراهم کرد که ارزش افزوده بالایی برای شهرستان خواهد داشت.

طرح جدید «هر روستا یک شرکت دانش‌بنیان» در مراغه قابل اجراست

از سرآمدان علمی دانشگاه تبریز بیان کرد: چندی پیش در دانشگاه مراغه یک واحد لبنیاتی با محصولات فراسودمند ایجاد شده که می‌تواند به روستاهای شهرستان نیز انتقال یابد و آبادی‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود.

دکتر تقی‌زاده با بیان اینکه روستاهای مراغه از ظرفیت مناسب در زمینه‌های خاک، آب و نیروی انسانی برخوردار است، بیان کرد: هر یک از این روستاها می‌تواند به عنوان یک شهرک دانش‌بنیان عمل کند و با وجود این روستاها، نیازی به ساخت شهرک‌های دانش‌بنیان در مراغه وجود ندارد.

وی افزود: این طرح جدید را در نمایشگاه ربع رشیدی تبریز و همچنین در استانداری نیز مطرح کرده‌ام و می‌توان با فکر جدید در حوزه‌های خاک، گیاه و دام، روستاهای بهره‌ور را در مراغه ایجاد، و این شهرستان را به عنوان الگو در سطح کشور معرفی کرد.

حکایت خوراک تخمیری دام چیست؟

پژوهشگر مراغه‌ای در مورد ویژگی‌های خوراک تخمیری دام بیان کرد: این نوع از خوارک از نظر پروتئین و انرژی، مواد معدنی و ویتامین قابل قیاس با خوراک کامل دام است و صد در درصد جایگزین آن می‌شود.

دکتر تقی‌زاده با بیان اینکه از ویژگی‌های دیگر خوراک تخمیری دام، حذف اسهال خونی در گوساله‌هاست، افزود: آجر لیسیدنی که برای بره‌های پرواری استفاده می‌شود نیز در این طرح وجود ندارد و بر همین اساس هزینه‌های دارو و درمان و آجر لیسیدنی نیز با اجرای این طرح دانش‌بنیان حذف شده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف آب در تولید یونجه و تهیه خوارک دام بالاست، اضافه کرد: در خوراک تخمیری دام مصرف آب به یک هزارم کاهش می‌یابد و به این فرمایش مقام معظم رهبری که «محصولات اساسی باید در بخش کشاورزی تولید شود» جامه عمل پوشانده می‌شود.

استاد نمونه دانشگاه تبریز ادامه داد: در این زمینه می‌توان زمین‌های زراعی را به جای یونجه به گندم اختصاص داد و کاه آن را بسیار بالاتر از یونجه سنتز کرد و آن را در اختیار دام قرار داد.

دکتر تقی‌زاده افزود: برای تولید خوراک تخمیری دام در کشت و صنعت مغان روی کاه گندم، در هنرستان کشاورزی سراب روی ضایعات سیب‌زمینی و در کشت و صنعت «آذرنگین تبریز» روی «باگاس» به عنوان ضایعات نیشکر کار شده است.

وی با تاکید بر اینکه در همه این موارد بازدهی قابل مقایسه با خوراک کامل دام تولید شده، افزود: در برخی از موارد از نظر وزن و قد حتی به نتیجه مطلوب‌تر هم رسیده است.

مجری طرح خوراک تخمیری دام: با وجود کاهش هزینه درمان و دارو و کاهش مصرف آب می‌توان از طریق تولید خوراک تخمیری دام به ارزش تغذیه برابر با خوراک کامل دام دست یافت

معاون دانشگاه مراغه و استاد دانشگاه تبریز افزود: اجرای این طرح ملی از سوی وزیر کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته و ایشان به مشاور فناوری خود، دکتر «حمیدرضا طهوری» دستور داده‌اند که این طرح ابتدا در آذربایجان‌شرقی اجرا شود تا به مرحله ملی برسد و مراغه به دلیل حجم بالای ضایعات کشاورزی می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد.

دکتر تقی‌زاده این را هم گفت که «حجم ضایعات محصولات کشاورزی در سطح کشور ۱۶ میلیون تن تخمین زده می‌شود و کل این ضایعات می‌تواند به خوراک تخمیری دام تبدیل شده و از واردات محصولات کشاورزی متعدد برای تولید خوراک دام جلوگیری شود».

مجری طرح ملی خوراک تخمیری دام را بیشتر بشناسیم

«دکتر اکبر تقی‌زاده»، پژوهشگر مراغه‌ای و استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده و رشته تخصصی وی تغذیه دام است.

وی از سال سال ۱۳۷۶ در دانشگاه تبریز مشغول تدریس و تحقیق است و با دغدغه‌ای که نسبت پژوهش، فناوری و کارآفرینی دارد، کارهای دانش‌بنیان را در راس فعالیت‌های علمی خود قرار داده است و در سال ۱۳۹۱ به عنوان فناور برتر کشور انتخاب شد.


دکتر تقی زاده در سال ۱۳۹۳ به عنوان منتخب جشنواره ملی پژوهش‌های کاربردی دانشگاه صنعتی سهند انتخاب شد و در سال ۱۳۹۵ عنوان پژوهشگر برتر آذربایجان‌شرقی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی را کسب کرد.

وی برای سالیان متوالی پژوهشگر برتر دانشکده کشاورزی تبریز بوده و همزمان با هفته معلم امسال در ردیف استادان نمونه و سرآمدان علمی دانشگاه تبریز از وی قدردانی شد.

بهره‌وری کشاورزی و توسعه گردشگری مراغه با ۲ طرح جدید دانش‌بنیان امکانپذیر است

آغاز فعالیت‌های دانش‌بنیان با غنی‌سازی شیر در سال ۱۳۸۷

دکتر تقی‌زاده فعالیت‌های دانش‌بنیان را در سال ۱۳۸۷ با ثبت یک شرکت در مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز، و غنی‌سازی شیر را با موفقیت اجرا کرد.

به گزارش ایرنا این پژوهشگر مراغه‌ای اکنون طرح ملی خوراک تخمیری دام را با همکاری متخصصان نانو تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرا می‌کند و در صورتی که مورد حمایت قرار گیرد، می‌تواند یکی از جدیدترین طرح‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع تبدیلی سیب را در این شهرستان راه‌اندازی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha