پایان کار اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز/ تجلیل از برگزارکنندگان «حامیم»

تهران- ایرنا- اجلاس روسای دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور مدیران و دولتمردان حوزه علم و فناوری و آموزش عالی، تجلیل از برگزارکنندگان دوره نخست طرح حامیم و آمادگی برای برگزاری دوره دوم طرح، مهم‌ترین اخبار هفته گذشته آموزش عالی بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور که از پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت) در شیراز آغاز شده بود، روز شنبه (۲۳ اردیبهشت) و در نخستین روز هفته گذشته پس از سه روز با حضور وزیر کشور، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و استاندار فارس و جلسات فشرده پایان یافت.

این اجلاس با برنامه‌های مختلفی از جمله رونمایی از سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان)، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه در پارک علم و فناوری شیراز، بررسی و تصویب آیین‌نامه تخصیص پژوهانه اعضای هیات علمی، رونمایی از پوستر جشنواره ملی هنرهای تجسمی (تجسم غدیر) و نشست‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری از جمله نشست پارک‌های علم و فناوری و نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری همراه بود.

پایان کار اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز/ تجلیل از برگزارکنندگان «حامیم»

همچنین در آخرین روز اجلاس از برترین روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تقدیر و به آنها نشان سرو تقدیم شد. از بین رؤسای دانشگاه‌های کشور، ۱۰ رییس دانشگاه، از بین رؤسای پژوهشگاه‌ها ۲ رییس پژوهشگاه و از بین رؤسای پارک‌های علم و فناوری نیز ۲ رییس پارک، به عنوان مدیرانی که بهترین عملکرد را در یک سال گذشته داشتند، انتخاب و نشان سرو را از دست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کردند.

رؤسای دانشگاه‌های تهران، اصفهان، یزد، علم و صنعت، صنعتی بیرجند، ارومیه، تبریز، بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، اراک و حضرت معصومه به عنوان رؤسای دانشگاه‌های برتر معرفی شدند. همچنین از بین رؤسای مؤسسات پژوهشی، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، رییس پژوهشگاه مواد و انرژی و از بین پارک‌های علم و فناوری نیز رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به عنوان رؤسای برتر معرفی شدند.

پایان کار اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز/ تجلیل از برگزارکنندگان «حامیم»

تقدیر از برگزارکنندگان دوره اول طرح حامیم و رونمایی از پوستر دوره دوم

تالار پیامبر اعظم وزارت کشور دوشنبه گذشته (۲۴ اردیبهشت) میزبان وزیر کشور، وزیر علوم، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، شماری از استانداران و ائمه جمعه بود که به دعوت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها برای تقدیر از فعالان برگزاری دوره اول طرح دوره‌های توانمندسازی حلقه‌های میانی دانشجویان فعال فرهنگی اجتماعی حامیم (تابستان ۱۴۰۱) و رونمایی از دوره دوم این طرح (تابستان ۱۴۰۲) گرد هم آمده بودند.

وزیر علوم در این مراسم ضمن تاکید بر حفظ هماهنگی بین مقامات استانی و دانشگاهی گفت: هر جا موفقیت وجود دارد ناشی از همدلی است و اگر هماهنگ و همدل نباشیم، برای نظام هزینه ایجاد می کنند.

وی خطاب به استانداران و با اشاره به نزدیکی برگزاری امتحانات نهایی آموزش و پرورش گفت: از آنجا که نمره آزمون نهایی در کنکور اثر دارد، همه ما باید در خدمت آموزش و پرورش باشیم تا آزمون به خوبی برگزار شود، اگر کوتاهی کنیم و مشکلی پیش بیاید نظام آسیب می بیند. همه باید در یک تیم و در تیم جمهوری اسلامی برای نظام باشیم‌.

کارهای خوبی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صورت گرفته است، مانند رویداد فرهنگی و اردو برای هزار نفر برتر کنکور، برگزاری طرح بصیرت برای استادان دانشگاه. باید ارکان مختلف دانشگاه را در نظر داشته باشیم، استادان و یاوران علمی و همه نیروهای دانشگاه را در نظر بگیریم و برای آنها برنامه اجرا کنیم‌.

زلفی‌گل تاکید کرد: باید مراقب باشیم بحث و مشکلات صنفی دانشجویان مشکل ایجاد نکند. استانداران در سال گذشته در بحث تغذیه بسیار کمک کردند و به این شکل در اغتشاش‌های پاییز ۱۴۰۱ مشکلات صنفی دانشجویان مانند تغذیه و غیره کنار مشکلات سیاسی قرار نگرفت.

پایان کار اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز/ تجلیل از برگزارکنندگان «حامیم»

گرامیداشت یاد مرحوم غفوری‌فرد در دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این هفته میزبان مراسم بزرگداشت مرحوم حسن غفوری‌فرد بود. رییس دانشگاه در این مراسم ایجاد ساختار مناسب در دانشگاه‌ها برای حفاظت، ‌بزرگداشت و پاسداشت نیروهای نخبه و منابع انسانی ارزشمند در کشور را ضروری دانست.

سیدحسن قدسی‌پور در این مراسم به جایگاه ویژه اصحاب علم و عالم در جامعه و نزد پروردگار اشاره کرد و گفت: در تعالیم اسلامی، عالم و علما از جایگاه بالایی برخورد هستند؛ زیرا تفکر در دین ما جایگاه بالایی دارد.

وی با بیان اینکه نخبه و چهره های علمی زیادی داریم، افزود: در دنیای غرب می گوییم نیوتن با این خصوصیات برای آن چه بزرگداشت هایی گرفته می شود و چه حرف هایی درمورد او می زنیم؛ به دلیل این که فلان تئوری را داد، اما باید بگویم که دانشمندان و فرهیختگانی که در طول ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران به عالم عرضه داشته اگر بالاتر نباشد کمتر از آنها هم نیستند.

قدسی‌پور تاکید کرد: شخصیت ها و افراد شاخصی در جمهوری اسلامی مانند شهید چمران، شهید مطهری و سردار سلیمانی داشتیم که شاید دهها برابر چهره های شناخته شده دنیا در زمینه علم و خدمت، به مردم ارزش افزایی کردند، اما به دلیل آن که این خدمات بیشتر به درد جامعه ایرانی می خورد خیلی نشد تئوری و طرح های آنها را در سطح جهان ارائه کرد که البته خیلی زود شاهد این خواهیم بود که جمهوری اسلامی به مرزهای علم و دانش برسد و دانشمندان ما این قضیه را عملی کنند.

پایان کار اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز/ تجلیل از برگزارکنندگان «حامیم»

تاکید وزیر علوم بر استفاده هلال احمر از نظرهای نخبگان

وزیر علوم همچنین در این هفته در نخستین هم‌اندیشی جمعیت هلال احمر با جامعه نخبگان گفت: استفاده این سازمان از نظرات نخبگان و دستاوردهای علمی روند ارائه خدمات را به مردم بهبود می‌بخشد. از هلال احمر انتظار می رود در کنار ماموریت های خود به بحث مهم پیش بینی و پیشگیری در حوادث با استفاده از اطلاعات و داده های علوم مختلف توجه داشته باشد تا آسیب های ناشی از حوادث کاهش یابد.

زلفی‌گل پیشگیری از آسیب های فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان، استفاده از نظرات نخبگان برای پیشبرد بهتر امور این جمعیت و نیز کمک به دانش آموزان کم بضاعت در مناطق کم برخوردار برای ورود به دانشگاه را از انتظارت خود از این سازمان مردمی اعلام کرد.

هرگاه بر نیروی مردم تکیه کردیم، موفق بودیم و موفقیت‌های هلال احمر نیز ناشی از اتکای این جمعیت به نیروی مردمی است همانگونه که در دفاع مقدس به‌رغم اینکه حکومت های استکباری شرق و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران بودند با بسیج مردمی و حضور مردم توانستیم تمام خاک میهن را حفظ کنیم. اینکه جمعیت هلال احمر توانسته است افراد بیشتری را جذب این جمعیت کند، موفقیت بزرگی به شمار می رود.

نام‌نویسی آزمون آیلتس آغاز شد/ اعلام نتیجه کنکور دکتری

هفته گذشته مطابق معمول برای سازمان سنجش آموزش کشور هم پرخبر بود، هم نام‌نویسی آزمون آیلتس آغاز شد و هم اسامی معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت و اعلام مدارک مورد نیاز برای شرکت در مصاحله علمی و سنجش عملی آزمون ورودی دکتری اعلام شد.

رییس مرکز المپیاد دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز نام‌نویسی آزمون آیلتس از بعدازظهر روز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت) خبر داد.

غلامرضا یادگارزاده، افزود: نام نویسی آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و داوطلبان با مراجعه به سامانه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی ielts.sanjesh.org می‌توانند مراکز و تاریخ‌های برگزاری آزمون که دارای مجوز هستند از پیوند Authorized Centers در بالای صفحه مشاهده کنند.

وی افزود: داوطلبان پس از این مرحله نسبت به اعلام مشخصات فردی و شماره تلفن همراه اقدام کرده و در صورت صحت اطلاعات شخصی به سایت ielts.idp.com هدایت می‌شوند و پس از تکمیل تاریخ، مرکز و سایر اطلاعات درخواستی مطابق دستورالعمل سایت IDP نسبت به ذخیره آزمون اقدام می‌کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز از انتشار اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت و اعلام مدارک مورد نیاز برای شرکت در مصاحبه علمی و سنجش عملی آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ خبر داد.

عبدالرسول پورعباس با اعلام این خبر گفت: در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۹ هزار داوطلب با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد بیش از ۱۲۰ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند و تعداد ۹۱ هزار و ۷۰۱ داوطلب در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته کردند.

داوطلبانی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ مجاز به انتخاب رشته شدند و کدرشته محل‌های انتخابی خود را ثبت کردند می‌توانند از امروز ۲۵ اردیبهشت ماه کارنامه نتیجه انتخاب رشته خود را در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مشاهده کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه مذکور در کدرشته محل‌های انتخابی خود نمره علمی لازم را کسب کردند، می‌توانند به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد نظر برای انجام مصاحبه مراجعه کنند.

اجرای چهار طرح ملی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال جاری

مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان گفت: چهار طرح ملی در سال جاری برای دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود.

سید فردین تقی زاده اعلام کرد: اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان، امسال دومین طرح ملی ضیافت ایثار را در سه سطح دانشگاهی، منطقه ای و ملی، دومین دوره اعطای جایزه ملی سردار شهید سلیمانی، چهارمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر، دومین دوره جشنواره قرآنی، فرهنگی هنری شهید آوینی و اولین آیین دانش آموختگی دانشجویان ممتاز شاهد و ایثارگر را برگزار می کند.

وی همچنین درباره آمار میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر توضیح داد: برای نیم سال اول و دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد ۳۴۰ دانشجو برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ تعداد ۳۹۴ نفر نقل و انتقال داشته اند.

تقی زاده با بیان اینکه حدود هشت درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را دانشجویان شاهد و ایثارگر تشکیل می‌دهند، افزود: ۳۰ درصد ظرفیت هر کدرشته به دانشجویان شاهد و ایثارگر اختصاص می‌یابد. در حقیقت دانشجویان جامعه هدف باید ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مورد نظر را داشته باشند؛ بنابراین در دانشگاه‌های سطح یک حداقل ۳۰ درصد دانشجویان را دانشجویان شاهد و ایثارگر تشکیل می‌دهند و اختلاف سطح علمی در برخی از دانشجویان جامعه هدف مشهود است.

پایان کار اجلاس روسای دانشگاه‌ها در شیراز/ تجلیل از برگزارکنندگان «حامیم»

راه‌اندازی مقطع دکتری مدیریت رسانه در دانشگاه علامه

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از راه اندازی رشته «مدیریت رسانه» در مقطع دکتری در این دانشگاه خبر داد و گفت: بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه و با تصویب و ابلاغ شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نخستین دوره دکتری رشته مدیریت رسانه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

علی اصغر کیا با بیان اینکه رشته مدیریت رسانه، رشته بین رشته ای و کاربردی است، افزود: با توجه به تغییر ماهیت رسانه و ظهور رسانه های نوین و نیاز بازار به توسعه این رشته باید بتوانیم نیروهای کارآمد و متخصص را تربیت کنیم و از این ظرفیت برای پاسخگویی به نیاز جامعه در حوزه های فناوری اطلاعات، رسانه و مدیریت و مرتفع کردن مشکلات سازمان رسانه‌ای کشور بهره ببریم.

متقاضیان می توانند از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مقطع دکتری این رشته تحصیل کنند. با تدابیر اندیشیده شده و انجام مصاحبه های این رشته در اواخر خردادماه سال جاری، نخستین دوره رشته مدیریت رسانه در دانشگاه علامه طباطبایی با ظرفیت ۱۰ نفر در ۲ دوره روزانه و پردیس برگزار می شود که دانشجویان دوره روزانه از مهرماه و دوره پردیس از بهمن ماه می توانند در کلاس ها حاضر شوند.

اعلام نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد

نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اعلام شد و داوطلبان برای اطلاع از نتایج باید به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلان مراجعه کنند.

نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه http://azmoon.org با وارد کردن کد دسترسی انتخاب رشته (عدد هفت رقمی ذیل کارنامه سازمان سنجش آموزش کشور) وکد ملی از نتیجه انتخاب رشته خود مطلع شوند.

متقاضیانی که حداقل در یک کد رشته محل حدنصاب نمره علمی لازم برای مصاحبه را کسب کرده‌اند، چنانچه تمایل به ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه را دارند، لازم است از ۲۵ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ با مراجعه مجدد به کارنامه نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت عمومی داوطلبان آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ اقدام کنند.

حذف ۲۶۰۰ کدرشته دانشگاه علمی کاربردی با وضعیت اشتغال‌زایی ضعیف یا فاقد متقاضی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: با اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی ۲۶۰۰ کدرشته محل از ۸۸۰۰ کد رشته موجود با وضعیت اشتغال‌پذیری ضعیف یا فاقد متقاضی تحصیل حذف و با شناسایی مشاغل نوظهور ۱۲۵ رشته جدید جایگزین این رشته ها شدند.

حسین بلندی در دیدار با روسا و سرپرستان مراکز آموزش علمی کاربردی استان فارس، کمک به ایجاد اشتغال مولد و پایدار را دغدغه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و افزود: مراکز مجری به عنوان بازوان اجرایی این نظام آموزشی، نقطه اتصال بین برنامه‌های ستاد و بازار کار به شمار می‌روند و انتظار می رود در راستای اجرایی کردن سیاست‌ها پیش‌رو باشند.

وی درباره نحوه ادامه فعالیت دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با رسالت پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، صنعتی، کشاورزی کشور تاسیس شد و با استفاده بهینه از ظرفیت این بخش ها، به عنوان بنیانی برای توانمندسازی سرمایه های انسانی؛ امکان ثروت‌آفرینی و قابلیت دسترسی بازارکار را به نیروی انسانی مومن، متخصص و کارآفرین فراهم آورده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ملاک صدور مجوز برای دوره های آموزشی در این دانشگاه، نیاز تخصصی است. آموزش براساس نیاز دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های اقتصادی است و تا زمان رفع نیاز و با تکرار دوره‌ها ادامه می‌یابد. برنامه‌های درسی براساس شغل و برمبنای نیازها و محدودیت‌های حوزه‌های شغلی با روش تجزیه و تحلیل شایستگی ها و توانمندی های شغلی تدوین می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha