آفت «مصرف تفننی» زیر سایه رشد قارچ‌گونه مراکز فروش دخانیات در سمنان

سمنان - ایرنا - سیگار و قلیان به عنوان دروازه ورود به اعتیاد برای اعضای خانواده‌ها محسوب می‌شود و این در حالی است که نه تنها دخانیات به عنوان یک پدیده زشت در جامعه به رسمیت شناخته نمی‌شود، بلکه در سایه عنوان مصرف «تفننی» مراکز عرضه آن در سمنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصرف سیگار و قلیان به عنوان دروازه درگیری با اعتیاد محسوب می‌شود، ولی همچنان مصرف آن در بین جوانان به بهانه و با عنوان «تفننی» رو به افزایش است، غافل از اینکه تفنن مقدمه شروع اعتیاد و این رویکرد خودفریبی است.

اعتیاد و مصرف مواد مخدر زمینه‌ای برای بروز سایر آسیب‌های اجتماعی است و عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای خانواده ها و سپس جامعه است و موجب شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی از انواع مختلف می‌شود؛ طبق گفته‌ها ۶۵ درصد از همسرآزاری در کشور ریشه در اعتیاد دارد و همچنین ریشه ۲۵ درصد نزاع در کشور به دلیل اعتیاد است.

اعتیاد منشا و عامل بروز آسیب‌های اجتماعی دیگر از جمله طلاق، کودک‌آزاری، دزدی، تکدی‌گری و همسرآزاری نیز است و هر چه در زمینه مقابله و پیشگیری با اعتیاد اقدام‌های موثر انجام شود، سرمایه‌اجتماعی و نیروی انسانی سالم خواهیم داشت که این سرمایه منجر به داشتن جامعه پویا می‌شود.

اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که مقابله با آن نیازمند مشارکت همگانی و ارتقای آگاهی است و این راهبرد با کمک رسانه و آموزش محقق می‌شود و انتظار می‌رود این نقش پررنگ‌تر دیده شود.

اوخر دهه ۹۰ اعلام شد حدود یکهزار مرکز قانونی و مجوزدار عرضه سیگار در استان سمنان وجود دارد که بدون شک اکنون تعداد این مراکز در استانِ بیش از ۷۰۲ هزار نفری افزایش یافته است و این افزایش نشانه وجود تقاضا در این بخش است؛ چرا که مراکز عرضه سیگار می‌توانند مشوق میزان تقاضا و نیز ایجاد پاتوق های جدیدی برای سودآوری باشند.

انتظار می‌رود پویش «قلیان‌ها را تبدیل به گلدان کنیم» در استان سمنان به منظور کاهش مصرف دخانیات مانند قلیان و سیگار شکل بگیرد و در کنار کار فرهنگی، فعالیت مراکز عرضه مواد دخانی در استان سمنان به منظور اجرای قوانین این بخش توسط گشت‌های مشترک دستگاه اجرایی و قضایی به صورت ویژه رصد شود، تا این مراکز تبدیل به پاتوقی برای عرضه دیگر مواد افیونی نشوند و جوانان این مملکت را که آینده‌ساز کشور هستند، بدبخت نکنند و به خاک سیاه ننشانند.

آنچه که پیشگیری از اعتیاد و کاهش میل به دخانیات در جوانان را به همراه خواهد داشت این است که باید به فکر جایگزینی مناسب برای سیگار در بین اقشار جامعه به ویژه نسل جوان بود.

عواملی همچون نبود آموزش‌های مناسب و بهره نگرفتن از مشاوران، درگیری‌های خانوادگی، معتادبودن یکی از زوج‌ها و یا هر دو، افسردگی و نداشتن نشاط اجتماعی، از جمله عوامل گرفتاری در دام اعتیاد است و آموزش مهارت «نه گفتن» به نوجوانان کمک زیادی به پیشگیری از کشیده شدن آنها به سمت سیگار و مواد مخدر دارد.

کلام پایانی

تدوین و اجرایی شدن برنامه یکپارچه‌سازی نظارت اجتماعی لازمه دستیابی به نتیجه مطلوب در ریشه‌کن شدن آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد است، اکنون دستگاه‌های اجرایی مختلف در مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد نقشه راه و برنامه‌ای جداگانه دارند و باید برای دستیابی به نتیجه مطلوب یکپارچه‌سازی صورت بگیرد و نظارت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha