عملکرد دستگاه های دولتی در خراسان رضوی در حوزه ازدواج و جمعیت رصد می شود

مشهد- ایرنا- معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در خصوص قانون جوانی جمعیت کارهای خوبی انجام گرفته از جمله اینکه برای نخستین بار دستگاه های دولتی در حوزه ازدواج و جمعیت و فرزندآوری رصد می شوند افزود: استاندار خراسان رضوی نیز تاکید کرده در ارزیابی های هم مد نظر خواهد بود.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام گنابادی‌نژاد در نشست تخصصی با عنوان بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسأله جمعیت که روز چهارشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد افزود: همچنین در مرکز زنان و خانواده آستان قدس رضوی که از سال ۹۶ راه اندازی شده است، ۸۰ هزار زوج در طرح سبک زندگی شرکت کردند و سه سال از خدمات مشاوره غیرحضوری بهره مند می‌شوند که بر اساس بررسی های صورت گرفته نرخ طلاق در این جمعیت زیر چهار درصد است.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری مشهد طرحی را شروع کرده و توافقی بین شهرداری، آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزکی مشهد صورت گرفته که همه زوجین از فرصت آموزش ۶ ساعته ازدواج و فرزندآوری استفاده کنند و برای آن یک بسته آموزشی جامع و کامل حداقل در سه تا پنج سال اول زندگی قرار داده شود و این را در سطح استان تسری دهیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: نرخ ناباروری در کشور و استان زیاد است که جهاددانشگاهی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است و استان باید در این موضوع ارتقا پیدا کند.

گنابادی نژاد با بیان این که آمار سقط جنین در کشور و در خراسان رضوی نیز بالا است که ناشی از مشاوره‌های غلط است و اطلاعات و اگاهی های نادرست به خانواده ها داده می شود ادامه داد: تکمیل چرخه مشاوره های فردی و رسانه ای در این زمینه موثر است و در هر موضوعی اگر بتوانیم به درستی برنامه ریزی کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

وی با اشاره به بحران گاز که در دوران یخبندان سال گذشته استان خراسان رضوی با ان مواجه شد گفت: در این بحران تمامی سازمان ها و نهادها پای کار بودند لذا در مسائل اجتماعی مانند جمعیت نیز اگر اعلام شود که وضعیت بحرانی است تمامی آنان پای کار خواهند آمد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان این که تصویب قانون جوانی جمعیت با ۷۵ ماده و ۲۲ از جمله اقدامات محوری مجلس و دولت سیزدهم در حوزه جمعی، قانونی نسبتا جامع و مترقی است افزود: اما به نظر می رسد هنوز جامعه نخبگانی و فرهنگی شناخت و انس لازم نسبت به قانون جمعیت و جوانی را پیدا نکرده اند و این یک نگرانی است که چنین فرصت های حاکمیتی را از دست بدهیم و فرصت سوزی کنیم.

در نشست تخصصی با عنوان بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسأله جمعیت با حضور دکتر فاطمه سلیمی عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، رییس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دکتر راضیه آذرنیا مدیر مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسنا) جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و شیوا خوش نسب مدیر کل دفتر بانوان وخانواده استانداری خراسان رضوی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha