۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۱۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85114651
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

۵۸ درصد شالیزارهای گیلان زیر کشت برنج رفت

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۱۷
کد خبر: 85114651
۵۸ درصد شالیزارهای گیلان زیر کشت برنج رفت

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۱۳۹ هزار هکتار از اراضی معادل ۵۸ درصد شالیزارهای استان زیر کشت برنج رفت.

صالح محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نشاء برنج در ۸۸ هزار و ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان معادل ۵۲ درصد اراضی نشاء شده داخل شبکه آبیاری سدسفیدرود و ۵۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد اراضی نشا شده هم خارج از شبکه است.

وی با بیان اینکه ۱۷۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به سد سفیدرود و منابع آبی ذخیره آن وابسته بوده و بقیه خارج از شبکه از آب رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌ها بهره می برند، تاکید کرد: شالیکاران از شرایط مناسب آب و هوایی کنونی برای نشاء برنج استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه شالیکاران نسبت به استفاده از کود پایه فسفره قبل از نشاکاری به منظور تقویت خاک و تولید توجه کنند، بر تنظیم آب داخل کَرت‌ها پس از نشاء برنج به منظور جلوگیری از رشد علف‌های هرز و استفاده از علف‌کش‌های مخصوص برنج هم تاکید کرد.

وی تصریح کرد: شالیکاران کشت و کار برنج را بر اساس تقویم زراعی انجام داده تا بتوانند مدیریت آب و نهاده‌ها را به درستی صورت دهند.

محمدی با تاکید بر ضرورت توجه شالیکاران به توصیه‌های فنی در کشت و کار برنج اضافه کرد: توجه برنجکاران به هشدارهای هواشناسی هم از جمله ضرورت هاست چنانکه از هر گونه کودپاشی در شرایط بارندگی خودداری کنند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: برنجکاران گیلان بر اساس تقویم زراعی کشت و کار کنند

طبق گزارش‌های مربوط به ذخیره آب سد سفیدرورد، شالیکاران گیلان همانند پارسال، سال زراعی سختی را پیش رو دارند که به تاکید مسئولان برای عبور از این وضعیت راهی جز همکاری کشاورزان با مسئولان استان از جمله جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای و ضرورت توجه به تقویم زراعی نیست. تقویم زراعی؛ نقشه راه و راهکاری برای عبور از تنش آبی در گیلان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha