آزمایش‌های غربالگری بارداری تحت پوشش بیمه نیست

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: یکی از مشکلات غربالگری بارداری عدم پوشش بیمه‌ای است چراکه فقط برخی از آزمایش‌های خاص تحت پوشش هستند.

حسن بختیاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درمان ناباروری و رفع مشکلاتی که پیش روی خانواده‌ها در امر فرزندآوری و دوران بارداری وجود دارد و آزمایش‌های غربالگری، هزینه زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقرر شد تا این آزمایش‌ها بعد از پایش و مشاوره‌های لازم از کسانی که به نوعی احتمال دارد نوزادانی با اختلالات ژنتیکی و یا ساختاری به دنیا بیاورند و سابقه خانوادگی و مشکلات ژنتیکی در این افراد وجود دارد تحت آزمایش‌های غربالگری قرار گیرند.

این مسوول ادامه داد: در صورت نبود ضرورت، افرادی که سابقه مشکلات ژنتیکی ندارند این آزمایش را انجام نمی دهند که با این تدبیر قسمت زیادی از هزینه‌های فرزندآوری کاهش می یابد.

وی اظهار کرد: غربالگری‌های ساده و اولیه برای تمامی مادرانی که ماه های اول بارداری را طی می کنند، در مراکز بهداشتی و درمانی زیر نظر پزشک زنان متخصص انجام می گیرد و در صورت نیاز غربالگری‌های پیشرفته نیز در زمینه‌های اختلالات ژنتیکی بعد از طی دوران مشاوره به مراکز اصلی خود ارجاع داده می‌شود.

این مسوول در خصوص هزینه‌ زایمان طبیعی نیز خاطرنشان کرد: اغلب بیمه‌ها هزینه های مربوط به زایمان طبیعی را پوشش می‌دهند و در صورتی که زایمان در مراکز دولتی انجام گیرد، هزینه‌ای ندارد و کاملا رایگان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha