مختومقلی فراغی عامل تحکیم مناسبات ایران و ترکمنستان است

گنبدکاووس - ایرنا - معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان با گرامیداشت سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن گفت: برگزاری باشکوه مراسم این شاعر با حضور مردم دو کشور به تحکیم روابط ۲ کشور کمک می‌کند.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، نورصحت شیریم‌اف عصر پنجشنبه در آیین دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن در محل آرامگاه این شاعر گفت: از مهمان‌نوازی مردم ایران و استان گلستان قدردانی می‌کنیم و خوشحالیم که در این مراسم حضور داریم.

شیریم‌اف اضافه کرد: در آثار مختومقلی فراغی وطن‌پرستی و همدلی و اتحاد وجود دارد و برگزاری مراسم نکوداشت این شاعر ترکمن به توسعه‌ ارتباطات دو کشور ایران و ترکمنستان کمک زیادی می کند.

همچنین دبیر گروه ملی ترکمنستان در یونسکو هم در این مراسم گفت: از طرف رئیس جمهور و مردم کشورمان از مردم ایران برای برگزاری مراسم تولد مختومقلی فراغی قدردانی می‌کنیم.

خانم چنار تاجیونا افزود: مختومقلی فراغی اگرچه یک شاعر ترکمن است اما متعلق به یک ملت نیست بلکه متعلق به همه ملل جهان است.

وی هم اضافه کرد: برگزاری مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی به توسعه ارتباطات دو کشور کمک می کند.

چنار تاجیونا ادامه داد: از طرف رئیس جمهور و ملت ترکمنستان از مهمان نوازی مردم ایران و گلستان قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این مراسم با اشاره به جایگاه والای شخصیت و اندیشه و شعر مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن برلزوم به تصویر کشاندن شخصیت این شاعر در قالب تئاتر و فیلم تاکید کرد.

محمد رعیت گفت: شخصیت مختونقلی را نباید در حد استانی و ملی محدود کنیم بلکه باتوجه به جهان شمول بودن شخصیت و اندیشه و شعر این شاعر باید در سطح بین المللی ترویج شود.

وی افزود: سرزمین تاریخی جرجان، استرآباد و ترکمن صحرا مفاخر ارزشمندی دارد که هر کدام سهمی در علم و اندیشه فرهنگ داشتند.

وی بیان کرد: مختومقلی فراغی نه تنها چهره استانی و کشوری پیام آور جهان شمول بوده و چشمه شعر و عرفان آن جان مشتاقان را سیراب می کند.

وی افزود: نسل امروز به ویژه دانش آموزان ترکمن زبان باید بیشتر با شعر این شاعر آشنا شده و برای این مهم آموزش و پرورش و دانشگاه ها نقش ویژه ای دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha