۱۰ در ۱۰؛ پیامی روشن برای منتقدان نمایشگاه کتاب + اینفوگرافیک

تهران- ایرنا- در جدیدترین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال، در یک تحلیل کلی، این نتیجه‌گیری بازتاب داشت که بین ۲ مولفه حضور مردم و فروش کتاب، اختلاف فاحشی وجود ندارد که این پارامتر، پیام روشنی را به منتقدان‌ نمایشگاه کتاب مخابره می‌کند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی در هر دو بعد ملی و بین‌المللی، به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های مرتبط با آن رویداد، وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد ۱ نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.

۱۰ در ۱۰؛ پیامی روشن برای منتقدان نمایشگاه کتاب + اینفوگرافیک

در بررسی آمایش‌هایی که طی ۱۰ روز اخیر از ناشران حاضر در نمایشگاه صورت گرفت، این نکته مسجل شده که آنها به ۲ مولفه، نگاه کیفی‌نگرانه‌ای داشته و به شکلی اکتسابی با آن مواجه شده‌اند.

محل برگزاری نمایشگاه و خدمات جانبی، دو مولفه‌ای هستند که در روزهای ابتدایی، چندان اقبال گسترده‌ای نداشتند اما به مرور و با رفع کاستی‌ها، این ۲ مولفه توانستند جایگاه خود را تا بالای جدول رضایت ناشران ارتقا دهند که می‌تواند امتیاز بزرگی برای برگزارکنندگان این رویداد باشد.

همچنین بین حضور مردم و فروش کتاب، اختلاف فاحشی دیده نمی‌شود و این رویکرد نشان می‌دهد اکثریت افرادی که در نمایشگاه حاضر می‌شوند، نسبت به خرید کتاب اقدام می‌کنند. این مهم با توجه به فروش بیش از ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه امسال می‌تواند پیام‌های روشنی برای منتقدان این رویداد فرهنگی بزرگ داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha