۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85115952
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

جشنواره "در مسیر سفیدکوه" از اَنجیره تا اَنوج + فیلم

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبر: 85115952
جشنواره "در مسیر سفیدکوه" از اَنجیره تا اَنوج + فیلم

همدان- ایرنا- "در مسیر سفیدکوه" یک روی خوش دیگر گردشگری به جهان شهر ملایر و آغازگر راهی روشن برای توسعه‌ای شگرف است تا از این رهگذر پایه‌های صنعت پاک در کُهن دیار سامن مستحکم‌تر و خط گردشگری امتداد یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ گردشگری هزاران جنبه‌های متفاوت دارد، اما این نوع گردشگری در دیار سامن با گنجینه‌ای بی‌نظیر از جاذبه‌های طبیعی و بکر، نمود دیگری برای گردشگران داشت، گره زدن گردشگری از روستایی به روستای دیگر که جذابیت‌هایش تمامی ندارد.

"در مسیر سفیدکوه" جشنواره‌ای نوپا و تازه متولد شده در عرصه گردشگری کُهن دیار سامن بود که بخشدار سامن و دهیاری‌های روستاهای تابعه دهستان سفیدکوه را دست به کار کرد تا کاری کنند کارِستان و بساط گردشگری روستایی را در این نقطه از بهشت خدا برای همیشه بگُسترانند.

ساعت هفت و نیم صبح بود، مسیر ۱۵ کیلومتری ملایر به سمت سامن را در پیش گرفتیم و از دوراهی سامن_ نهاوند عبور کردیم تا هر چه سریعتر به محل برگزاری جشنواره برسیم، تابلوی "جشنواره گردشگری در مسیر سفیدکوه" از دور خودنمایی می‌کرد و البته جمعیتی مشتاق با اسپند و ساز و دُهُل و جوانانی پرشور با لباس‌های محلی سوار بر اسب که منتظر ورود مسئولان محلی و گردشگران بودند.

با خوش‌رویی تمام به استقبال‌مان آمدند، همه اهالی روستاها در مسیر سفیدکوه بودند و البته بخشدار سامن، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها که میزبان بودند و در تلاش برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره...

جشنواره "در مسیر سفیدکوه" از اَنجیره تا اَنوج + فیلم

قلعه باستانی انوج با قدمت هشت هزار سال

انجیره اولین مقصد "در مسیر سفیدکوه" بود، روستایی بکر و زیبا با معماری پلکانی که بالای تپه‌ای سرسبز جا خوش کرده بود و اراضی پایین‌دست و دشت‌های وسیع آن همچون تابلوی نقاشی که خداوند با تمام ظرافت خلق کرده بود.

دشت‌های شقایق را نمی‌شد نادیده گرفت و تا رسیدن مسئولان و پاره کردن روبان جشنواره گردشگری "در مسیر سفیدکوه" عکس‌های یادگاری گرفتیم و خُش‌وبشی هم با کشاورزان روستای اَنجیره داشتیم، از وضعیت کشاورزی تا وضعیت منابع آبی قنات روستا و نوع محصولات تولیدی، در لابه لای صحبت‌های‌شان، اما شکرگزار خداوند متعالی بودند که امروز به واسطه نعمت‌های بی‌نظیر و طبیعت بکر، میزبان مردمانی از دیارهای مختلف ایران عزیز اسلامی هستند.

صدای ساز و دُهُل در تمام روستاهای در مسیر سفیدکوه پیچیده بود، چای ذغالی، اسپند دود، انواع سوغات محلی از گردو گرفته تا کشمش و ترخینه و آش عدسی که برای گردشگران تدارک دیده بودند، پس از افتتاح جشنواره گردشگری "در مسیر سفیدکوه" با دستان فرماندار ویژه ملایر، پذیرایی از حاضران و اجرای حرکت‌های نمایشی اسب‌سواران، مقصد بعدی "در مسیر سفیدکوه" به سمت روستای زیبای "بهاره" در پیش گرفته شد، روستایی در مجاورت تپه باستانی سنگر با قدمتی حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح، دارای آب و هوایی سرد کوهستانی که زمستانش سرد و بهار و تابستانش، بسیار مطبوع و دلچسب است.

روستایی که همچون انجیره دارای باغ‌های گردو، انگور و بادام با زمین‌هایی مخملین که تا چشم کار می‌کرد، دشت سرسبز بود و درختانی سر به فلک کشیده که باید برای این همه نعمت بیکران و خالق این همه زیبایی، سجده شکر به جای آوریم.

مسیر زیبای گردشگری روستای بهاره و علیمرادخواه را از میان انبوه درختان گردو و بافت زیبا و پلکانی روستا طی کردیم تا به روستای چشمه‌ساران رسیدم، ضمن ادای احترام و تجدید بیعت به شهدای والامقام در ورودی روستا، اهالی، تخت‌های سنتی زیر درخت‌های گردو بساط کرده بودند تا حین پذیرایی از مسئولان و گردشگران، ظرفیت‌های روستا را نیز معرفی کنند و در این حین فرصت را هم غنیمت شمردند و درد دل‌های خود را با فرماندار ملایر در میان گذاشتند.

تا چشم کار می‌کرد، باغ بود و سرسبزی و دشت‌های وسیع که هر ایرانی حداقل برای یکبار هم که شده، باید این مسیر گردشگری را تجربه کند، روستای "زاغه‌انوج" بخش دیگری از مسیر گردشگری سفیدکوه بود، اهالی آن اما خلاقیتی برای جذب گردشگران به خرج داده بودند، چادرهای عشایر و در کنار آن دام‌ها و برّه‌های تازه متولد شده، آش دوغ محلی، چایی ذغالی و دمنوش گل‌ گاوزبان و نبات که محصول تولیدی خودشان بود، بساط کرده بودند و با تمام وجود از مهمانان خود پذیرایی به یادماندنی داشتند.

جشنواره "در مسیر سفیدکوه" از اَنجیره تا اَنوج + فیلم

و اما انوج، مقصد پایانی "در مسیر سفیدکوه"، روستایی با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت که به همت دهیار با همراهی اعضای شورای اسلامی و اهالی روستا، روزی منحصر به فرد را برای خود و هموطنان‌شان به یادگار گذاشتند، تا چشم کار می‌کرد جمعیت بود که در همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی با شعار "نه به اعتیاد، خانواده سالم، جامعه سالم" شرکت کرده بودند و با حضور مسئولان و اهالی ورزش، جوایز تدارک دیده شده، به قید قرعه به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

مراسم همایش پیاده‌روی خانوادگی و اختتامیه جشنواره در جوار سد خاکی انوج و قلعه کُهن هشت هزار ساله برپا شده بود، همراه با ماهی گیری و موسیقی سنتی و نمایش ورزش‌های متنوع، اسب‌سواری و شعرخوانی که متفاوت از سال‌های گذشته، برگی دیگر از دفتر خاطرات اهالی این دیار و گردشگران ثبت کرد.

حضور معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر به همراه معاونان وی، البته به ماندگاری این جشنواره و تقویت امید در بین مردم افزود، تا آنجا در جمع باشکوه اهالی خونگرم روستای انوج، برگزاری این جشنواره تفریحی و گردشگری را برای ایجاد نشاط و شادابی مردم در مسیر گردشگری روستایی و حضور در این جشنواره را فرصتی مغتنم دانست و گفت: از این بابت خداوند را شاکریم.

جشنواره "در مسیر سفیدکوه" از اَنجیره تا اَنوج + فیلم

مردم به جشنواره‌ها و برنامه‌های بانشاط نیاز دارند

«سلمان اسماعیلی» با اشاره به طی مسیر گردشگری سفیدکوه از انجیره تا روستای انوج، اظهار داشت: ما به این جنس برنامه‌ها نیاز داریم، چراکه جامعه ایرانی جامعه‌ای بانشاط، پرشور و امیدوار است و هر از گاهی باید به بهانه‌های مختلف دور هم جمع شویم و این شادی و نشاط را قدر بدانیم و به هم انرژی و روحیه مثبت دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همواره دستانی در کار است که نمی‌خواهد مردم ایران شاد و خوشحال باشند و مرتب در حال سیاه‌نمایی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه هدف آنها ناامید کردن مردم است، بیان کرد: از آنجا که ملت ایران یک ملت شاداب، سرزنده و امیدوار است، این شهرستان و روستاهای تابعه آن نیز مملو از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری با مردمانی بانشاط و خونگرم است.

فرماندار ویژه ملایر: روستای انوج و روستاهای در مسیر گردشگری سفیدکوه نیز جز یکی از بهترین روستاهای منطقه از لحاظ آداب و رسوم، فرهنگ، کرامت و نجابت مردم، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که می‌تواند یک قطب جدی گردشگری در منطقه باشد.

اسماعیلی ادامه داد: روستای انوج و روستاهای در مسیر گردشگری سفیدکوه نیز جز یکی از بهترین روستاهای منطقه از لحاظ آداب و رسوم، فرهنگ، کرامت و نجابت مردم، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که می‌تواند یک قطب جدی گردشگری در منطقه باشد.

به گفته وی؛ ما نیز تلاش کردیم تا بتوانیم خدمات بیشتری را به این روستا و روستاهای همجوار بیاوریم و این جنس برنامه‌ها، برای معرفی محور گردشگری سفیدکوه، طراحی و برنامه‌ریزی شده و باید ادامه یابد.

فرماندار ویژه ملایر گفت: در همین راستا هفته گذشته میز خدمتی که برای بخش سامن برگزار کردیم، برای قنات روستای انوج یک میلیارد تومان اعتبار مصوب کردیم که لایروبی شود و برای راه‌اندازی و تجهیز دندانپزشکی این روستا، ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شد.

اسماعیلی تاکید کرد: برای حوزه بهسازی روستا و سایر خدمات و امکانات نیز مصوبات خوبی داشتیم که در بودجه ۱۴۰۲ اعتبار اختصاص داده می‌شود و یک کیلومتر آسفالت مسیر این روستا بزودی انجام خواهد شد.

جشنواره "در مسیر سفیدکوه" از اَنجیره تا اَنوج + فیلم

وی افزود: در کنار شما مردم هر چه در توان داریم، برای بهتر شدن شرایط زندگی، کسب و کار و اقتصاد مردم به کار می‌گیریم، چراکه شآن و افتخار ما خدمتگزاری شایسته به مردم است.

بخشدار سامن نیز که با خلاقیت هر چه تمام‌تر سنگ‌بنای جشنواره گردشگری «در مسیر سفیدکوه» را به همراهی دهیاری‌های تابعه دهستان سفیدکوه و شوراهای اسلامی روستاهای تابعه گذاشت، امیدوار است که این جشنواره با شکوه هر چه بیشتر در سال‌های آینده نیز ادامه یابد و در مسیر سفیدکوه یک قطب گردشگری کشور شود.

«داود خیری» اظهار داشت: ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بیشماری در بخش‌های مختلف به ویژه گردشگری و حوزه میراث فرهنگی است که به جرات می‌توان گفت منطقه بکر و دست نخورده مسیر و محور سفیدکوه، یک جاذبه و قطب مهم گردشگری است.

وی به مزیت‌های مهم منطقه سفیدکوه در بخش سامن همچون حوزه کشاورزی، بادام‌کاری، وجود جاذبه‌ها و آثار بکر و دست نخورده تاریخی، وجود چشمه‌زارها، باغ‌های انگور، گردو و بادام، دستکند زیرزمینی انوج، قعله کُهن انوج و امامزادگان در مسیر این محور گردشگری اشاره کرد.

ثبت «در مسیر سفیدکوه» در تقویم گردشگری ملایر

بخشدار سامن با تاکید بر اینکه وجود این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها، می‌تواند در شکوفایی گردشگری منطقه اثرگذار باشد، هدف از برگزاری جشنواره گردشگری «در مسیر سفیدکوه» را ایجاد شور و نشاط اجتماعی، کمک به رونق اقتصادی منطقه، توسعه گردشگری و بازدید مسئولان از روستاها و تلاش برای برطرف کردن مشکلات روستاییان عنوان کرد.

خیری ادامه داد: جشنواره گردشگری در مسیر سفیدکوه از روستای انجیره با استقبال خوب مردم آغاز شد و پس از بازدید از روستاهای بهاره، قعلعه علیمرادخواه، چشمه‌ساران و زاغه انوج، همایش پیاده‌روی خانوادگی و ماهیگیری در روستای تاریخی انوج، پایان بخش این جشنواره بود.

جشنواره "در مسیر سفیدکوه" از اَنجیره تا اَنوج + فیلم

بخش سامن به قدمت هزاره‌ها؛ در کریور ارتباطی غرب به جنوب و راه مواصلاتی سه استان مرکزی، لرستان و همدان واقع شده و حدود ۲۸ هزار نفر جمعیت دارد که طی سال‌های گذشته با مهاجرت معکوس، جمعیت آن به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده و ۵۷ روستای دارای سکنه دارد.

به گفته بخشدار سامن، علاوه بر مزیت‌های گردشگری همچون شهر زیرزمینی سامن، دیگر آثار شاخص و کُهن، برگزاری جشنواره‌های ترشی و شوری‌، در آینده‌ای نه چندان دور این بخش نه چندان دور عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سامن آغاز می‌شود.

بازدید از قلعه باستانی انوج متعلق به ۶ سده پیش از میلاد مسیح با قدمت هشت هزار ساله، بافت تاریخی روستا، قنات پرآب روستا، دستکند انوج و آرامگاه یوشع‌ابن نوح به عنوان جاذبه‌های مهم گردشگری در مسیر سفیدکوه و روستای تاریخی انوج پایان‌بخش این جشنواره نوپای گردشگری بود که برای همیشه در تقویم گردشگری شهرستان ملایر ثبت شد.

به گزارش ایرنا؛ دهستان سفیدکوه از توابع بخش سامن دارای ۱۰ روستا با پنج هزار نفر جمعیت است؛ تاکنون ۳۶۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha