دورخیز جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برای سطوح بین‌المللی

بوشهر - ایرنا - جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به عنوان یکی از رویدادهای فاخر فرهنگی کشور پس از ۱۴ سال تجربه موفق اکنون به گواه کارشناسان و داوران این جشنواره آماده تعمیم به سطوح بین‌المللی و حتی کشورهای غیرمسلمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۲ دهه است که در آستانه آغاز دهه کرامت (میلاد حضرت معصومه تا امام رضا (ع)) جشنواره‌های فرهنگی مختلفی در بخش شعر، ادبیات داستانی، رسانه و فضای مجازی، هنرهای تجسمی، آواها و نواها، هنرهای نمایشی و سینمایی رضوی برگزار و فرصتی برای شناسایی و کشف استعدادها برای هنرمندان فراهم می‌شود.

چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی از جمله این جشنواره‌ها است که امسال با ارسال ۷۳۶ اثر از ۳۰ استان کشور به میزبانی استان بوشهر برگزار و شامگاه پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی آذرماه سال گذشته در سه بخش داستان کودک، داستان نوجوان و طرح رمان منتشر شد که علاقمندان تا ۲۰ اردیبهشت ماه فرصت ثبت آثار خود در سامانه را داشتند.

دورخیز جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برای سطوح بین‌المللی

بیشترین آثار ارسالی به جشنواره به ترتیب مربوط به داستان نوجوان، داستان کودک و طرح رمان بود که پس از چهار مرحله داوری بیش از ۲۰۰ اثر منتخب، در نهایت ۲۱ اثر داستانی کودک و نوجوان به مرحله پایانی راه یافتند.

این جشنواره در هشت محور مبتنی بر فرهنگ رضوی با موضوع زیارت و همچنین یک موضوع مستقل با عنوان شهدای حرم شاهچراغ برگزار شد.

براساس نتایج اعلام شده سهم بخش‌های داستان کودک و نوجوان هر کدام سه اثر و در بخش طرح رمان نیز ۲ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شد.

در خصوص کیفیت آثار ارسال شده و اهمیت برگزاری جشنواره‌های هنری رضوی با داوران چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی هم صحبت شدیم.

تبدیل جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به برند

سابقه جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی به چهارده سال پیش برمی‌گردد و امروز پس از این مدت در بین رویدادهای فرهنگی و هنری در سطح ملی به یک برند تبدیل شده است.

جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان از نظر هنری و تنکنیک جشنواره‌ای پیشرفته و با توجه به تجربه ۱۴ ساله تیپ آن کمی بالاتر از سایر جشنواره‌ها است؛ اینها بخشی از سخنان سید سعید هاشمی از جمله داوران چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در گفت‌وگو با ایرنا است.

هاشمی یک پیشنهاد نیز برای برگزارکنندگان جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی نیز داشت و آن این بود که آثار جشنواره به قسمت‌های مختلف تاریخی، دینی، رئال و فانتزی تقسیم‌بندی شود.

به اعتقاد این کارشناس ادبیات کودک و نوجوان چنانچه نهادها بتوانند استعدادهای درخشان نویسندگی را جهت دهی کنند مسائل و ظرفیت هنری آنها بسیار دیده و استعدادهای بیشتری کشف می‌شود.

دورخیز جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برای سطوح بین‌المللی

جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان قابلیت تعمیم در سطح بین الملل

جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان با ۱۴ سال سابقه امروز این توان و قابلیت را دارد که در سطح فراملی برگزار شود چون گونه ادبیات کودک و نوجوان از برجستگی‌های خاص خود برخودار است.

از نظر هاشمی با توجه به تبدیل جشنواره ملی ادبیات داستانی کودک و نوجوان رضوی به یک برند می‌توان این رویداد را به سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر مسلمان گسترش داد و به این صورت یک نویسنده مسیحی و یهودی می‌تواند برداشت خود از عنصر رضوی را به داستان تبدیل و به این جشنواره ملی ارسال کند.

ضرورت چاپ کتابی از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره

به گفته داور چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی رویدادی بسیار خوب و با ارزش در زمینه داستان نویسی به شمار می‌رود و غالب آثار ارسالی بسیار ارزشمند و باکیفیت بود.

مجید ملامحمدی به خبرنگار ایرنا گفت: چاپ آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره به ماندگاری و ثبت آثار نویسندگان کمک شایانی کرده و چنانچه آثار به چاپ نرسد این گنجینه ارزشمند برای جامعه از دست می‌رود.

او ادامه داد: برخی از آثار در رقابتی بسیار تنگاتنگی با یکدیگر بودند که این نشان از وجود داستان نویسانی فاخر در جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی است که با چنین کیفیتی می‌طلبد داوری آثار بسیار با دقت انجام شود.

دورخیز جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برای سطوح بین‌المللی

به اعتقاد ملامحمدی هرچند هشت اثر بعنوان آثار برگزیده چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی انتخاب شدند اما سایر آثار ارسالی این ارزش را دارند که در کنار آثار برتر در چند مجموعه کتاب به چاپ برسند.

داور چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی همچنین از بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) به عنوان برگزار کننده این جشنواره ملی خواست از نویسندگان به خصوص نویسندگان بخش کودک و نوجوان به خوبی حمایت و کتاب آثار آنها را به چاپ برساند.

برای داشتن نویسندگانی حرفه‌ای و در سطح بالا؛ حمایت و برگزاری کارگاه‌های تخصصی شاید مهمترین و تنها خواسته نویسندگان دارای قلم توانا و خوش فکر است که باید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

ملامحمدی خواسته دیگری نیز داشت: جشنواره باید دبیرخانه دائمی و اتاق فکر داستان داشته باشد تا از این طریق با برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین استفاده از ظرفیت مجازی ارتباط مستمری با داستان نویسان دینی و رضوی نویسان داشته باشد.

رشد کمی و کیفی آثار ارسالی به چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی

محمود پوروهاب یکی دیگر از داوران چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی که با ایرنا گفت‌وگو کرد، معتقد است: ارسال آثاری با حجم ۲ تا ۵۰ صفحه‌ به دبیرخانه جشنواره بیانگر توجه ویژه نویسندگان به این رویداد فرهنگی است.

از نظر پوروهاب آثار ارسالی به دبیرخانه آنچنان با کیفیت بودند که احساس می‌شود باید تعداد بیشتری به عنوان برگزیدگان جشنواره برتر انتخاب و از بسنده کردن به انتخاب سه برگزیده اجتناب شود تا به این صورت نویسندگان از لحاظ انگیزشی ترغیب و تشویق شوند.

دورخیز جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برای سطوح بین‌المللی

جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان؛ مشوقی برای نویسندگان جوان

برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی فرصتی برای رقابت افراد، تقویت اعتماد به نفس و معرفی استعدادهای جوان است که می‌طلبد این جشنواره‌ها براساس یک برنامه و تقویم مشخص برگزار شود.

پوروهاب معتقد است: برگزاری جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان هر چه بیشتر شود باعث دلگرمی، محرک‌ و مشوق‌هایی برای نویسندگان جوان‌تر است تا خود را باور کنند و این حرکت بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا (ع) به واسطه اهدا جوایز نفیس به برگزیدگان و استمرار در برگزاری جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است.

از نظر این داور با توجه به اینکه تیراژ کتاب کودک و نوجوان در این سال‌ها در نهایت تا ۲ هزار نسخه است برگزاری این جشنواره‌ها عاملی انگیزشی برای نوقلم‌ها و تشویق و ترغیب بیشتر آنان به داستان نویسی است که باید با قوت به کار خود ادامه دهند.

به بیان پوروهاب چنانچه در نویسندگان ایجاد انگیزه صورت نگیرد احتمال می‌رود پس از مدتی نویسندگان به دلیل بی میلی کنار بروند از این رو باید تمام مدیران برای حمایت از نویسندگان برنامه داشته باشند.

فضای مجازی فرصتی برای گردهم آمدن شاعران و نویسندگان

فضای مجازی امروز به کمک شاعران و نویسندگان آمده و باعث شده تا این قشر به خصوص در نویسندگان و شاعران بخش کودک و نوجوان به سهولت گرد هم آیند و آثار یکدیگر را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

همچنین فضای مجازی ارتباط استاد و مدرس را با داستان‌نویسان روان کرده تا نویسندگان جدید بتوانند به خوبی آثار خود را در معرض داوری استادانی برجسته قرار دهند.

پوروهاب با اشاره به شرایط پیش آمده برای توزیع آثار نویسندگان در بین خانواده‌ها در فضای مجازی گفت:هنرمندان امروز تکنولوژی را تبدیل به فرصت کردند.

او یادآور شد: در منطق داستانی و فضاسازی نویسندگان باید تحول لازم صورت گیرد تا مخاطبان بتوانند در خواندن داستان فضای داستانی و تمامی ابعاد را در ذهن خود متصور شوند.

دورخیز جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی برای سطوح بین‌المللی

پوروهاب ادامه داد: با توجه به تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب برضرورت پرداختن به ادبیات کودک و نوجوان و احساس رد پای آثار ترجمه شده در تولیدات ادبی و به ویژه کودک و نوجوان می‌طلبد با برگزاری این چنین جشنواره‌هایی ضمن شناسایی نویسندگان جوان به موضوع بومی و نویسندگان آن توجه ویژه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha