بازگشت آوارگان،گام رو به جلوی سوریه در اتحادیه عرب

دمشق - ایرنا - بازگشت آوارگان سوری به وطن خود یکی از مصوبات سی و دومین اجلاس سران عرب در جده بود که با ورود آوارگان به کشور پیروز علیه تروریستها ،یکی از اهداف حضور مجدد سوریه در اتحادیه عرب را محقق ساخته و گامی به جلو در اتحادیه عرب محسوب می شود .

به گزارش ایرنا ، سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی سی و دومین نشست خود در شهر جده از بازگشت کشور سوریه و شرکت بشار اسد رئیس جمهور این کشور عربی استقبال کردند.

یکی از بندهای بیانیه پایانی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب ،تلاش های عربی برای کمک به دمشق به منظور برون رفت از بحران این کشور و تامین شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری بود.

یکی از اقدامات ضدانسانی غربی ها جلوگیری از بازگشت آوارگان سوری به وطن خود می باشد و این در حالی است که امنیت در بسیاری از مناطق سوریه تامین شده است.

گروه‌های تروریستی در شمال غرب سوریه یکی از عوامل اصلی کوچ و آوارگی شهروندان سوری از خانه و کاشانه خود هستند.

به نقل از «علی عودة الجضعان» نماینده مجلس سوریه کشورهای غربی با مساله آوارگان سوری معامله می‌کنند؛ در حالی که دولت سوریه می‌خواهد طبقه تحصیل کرده و کارگر برای برخورداری از یک زندگی آزاد و شایسته به خانه‌های خود بازگردند.

امنیت در سوریه با شکست گروه های تروریستی همچون داعش

در حالی که شرایط امنیتی سوریه نسبت به چند سال گذشته که اکثر مناطق آن در تصرف تروریست های تکفیری بوده، با شکست گروه های تروریستی همچون داعش به شرایط خیلی خوبی رسیده و مقامات دمشق بارها اعلام کرده اند که آماده پذیرش و بازگشت آوارگان سوری می باشند، اما آمریکا و کشورهای غربی سدّی شده اند در مقابل بازگشت این افراد به کشورشان.

از شمار پناهجویان سوری که به خارج مرزهای این کشور رفتند، حدود ۳ میلیون و پانصد هزار نفر وارد خاک ترکیه شدند که تا سال ۲۰۱۶ ، دهها هزار نفر آنها توانستند خاک این کشور را به سمت اتحادیه اروپا ترک کنند، ولی طی توافقی که میان آنکارا با این اتحادیه در سال ۲۰۱۶ حاصل شد، مقر گردید که ترکیه با دریافت بودجه از اتحادیه، مانع عبور پناهجویان سوری به خاک اروپا شود.

بر اساس داده‌های اداره کل مهاجرت ترکیه در سال ۲۰۱۹ (منابع سوری این آمار را تایید نمی کنند)، این کشور میزبان ۵ میلیون و ۹۰ هزار و ۲۴۹ خارجی از ۱۹۲ کشور مختلف جهان شد. از این تعداد ۳ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۴۴ نفر اتباع سوریه هستند که تحت حفاظت موقت می‌باشند، ۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۴ نفر با داشتن دفترچه اقامت در ترکیه اسکان گزیده‌اند و ۳۲۴ هزار و ۱۶۱ نفر با استقرار در ترکیه، تقاضای پناهندگی کرده و خواهان اسکان در کشور سومی هستند.

شماری کمی از این افراد توانستند خود را از مسیر ترکیه، لبنان و اردن به غرب برسانند؛ بخشی از این افراد که دارای پول و سرمایه بودند با رساندن خود به کشورهای یاد شده و گرفتن ویزای کشور مورد نظر به غرب مهاجرت کردند و برخی از آوارگان نیز مجبور شدند با رساندن خود به ترکیه و زدن به دل دریا به طور غیرقانونی راهی غرب شوند که در این مسیر هزاران نفر جان خود را در دریا و سرما از دست دادند.

مانع‌تراشی‌های غرب در روند بازگشت آوارگان سوری

در جدیدترین اقدام غرب برای جلوگیری از بازگشت آوارگان سوری به کشور خودشان، سازمان عفو بین‌الملل با ادعاهای واهی از مقامات لبنان خواست تا روند بازگشت این افراد به سوریه را متوقف کنند.

در پی ادامه مانع‌تراشی‌های غرب و سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن در روند بازگشت آوارگان سوری از لبنان، سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از مقامات لبنانی خواست تا طرح بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خودشان را متوقف کنند.

عفو بین‌الملل با تکرار ادعاهای قبلی خود مبنی بر اینکه آوارگان سوری بعد از بازگشت به کشورشان در معرض شکنجه و آزار قرار می‌گیرند، اعلام کرد که باید مانع بازگشت آنها به سوریه شد.

در واکنش به مانع‌تراشی‌های غرب در روند بازگشت آوارگان سوری از لبنان، «عباس ابراهیم» مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان اعلام کرد، مدتی است که برخی طرف‌ها شایعاتی منتشر کرده‌اند با این مضمون که آوارگان سوری که به شکل داوطلبانه و طبق طرح اداره امنیت عمومی لبنان به کشور خودشان برگشته‌اند مورد تعرض و بازداشت و ناپدید شدن اجباری و ... قرار گرفته‌اند. کسانی که چنین شایعاتی را منتشر کرده‌اند اهدافشان کاملا روشن است.

این در حالی است که در راستای اجرای طرح امنیت عمومی لبنان برای بازگشت آوارگانی سوری اقداماتی صورت گرفته است که تمایل به بازگشت داوطلبانه به کشورشان دارند.

بازگشت داوطلبانه آوارگان سوریه از لبنان به کشورشان پس از توقف از سال ۲۰۱۹ مجدد ازسرگرفته شده است.

سوریه از همه فرزندان خود استقبال می‌کند

وزیر خارجه سوریه با همتای لبنانی خود در حاشیه نشست مقدماتی سران اتحادیه عرب در شهر جده عربستان دیدار و گفت وگویی انجام داد.

المقداد در سخنانی پس از دیدار با بوحبیب اظهار داشت: روابط میان سوریه و لبنان نزدیک است و هماهنگی بین آنها در زمینه‌های مختلف ادامه دارد.

وی گفت: این دیدار صمیمانه و جو آن خوب بود، مقدمات برگزاری اجلاس سران عرب مثبت است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

المقداد افزود: ما تاکید کردیم که آوارگان سوری باید به کشور خود بازگردند و این بازگشت نیاز به امکانات دارد، با این حال چه کشورهای غربی آنها را تشویق به بازگشت کنند و یا مانع آن شوند، سوریه از همه فرزندان خود استقبال می‌کند. این مسئله باری بر دوش دیگر کشورها است، اما سوریه می‌خواهد که همه فرزندان پناهنده‌ اش به کشور بازگردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha