تاکید سیاستمدار پاکستانی بر استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه با ایران

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده مجلس پاکستان افتتاح طرح‌های مرزی با جمهوری اسلامی ایران را یک گام انقلابی برای رونق در منطقه دانست و گفت: بکارگیری ارزهای ملی روشی آسان برای روان‌سازی تجارت دوجانبه و عبور از مسائل ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایران است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «آغا حسن بلوچ» متعلق به ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان ایران است‌. وی در انتخابات عمومی تابستان ۲۰۱۸ از حوزه انتخابی شهر ‌کویته به مجلس ملی پاکستان راه یافت و از فروردین سال گذشته پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی پاکستان به عنوان وزیر علوم و فناوری این کشور منصوب شد.

حسن بلوچ در گفت‌وگو با ایرنا در اسلام‌آباد از عملیاتی شدن بازارچه مرزی پیشین-مند و آغاز انتقال برق ایران به پاکستان ابراز خرسندی کرد و افزود: روابط ما با ملت ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی یا مناسبات سیاسی است. مردم دو کشور به ویژه ساکنان ایالت بلوچستان و استان سیستان و بلوچستان رابطه خویشاوندی و برادری دارند و ما ایران را خانه دوم خود می‌دانیم.

وی با اشاره به سفرهایش به ایران و تمجید از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف به ویژه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطاتی، اظهار داشت: تحریم‌های ایران کاملا یک اقدام یکجانبه است که ما نسبت به آن ناخرسندیم و مطالبه می کنیم که این تحریم‌های یکجانبه باید برداشته شود.

این نماینده پارلمانی تاکید کرد: تحکیم هرچه بیشتر روابط با کشور دوست و همسایه ایران نیاز اصلی پاکستان به ویژه مردم بلوچستان است و با توجه به اهمیت ژئوپلتیک دو کشور باید روزنه‌های بیشتر همکاری را به سوی یکدیگر بگشاییم.

وی که متعلق به حزب حزب ملی بلوچستان BNP است، افزود: تمام رهبران سیاسی ایالت بلوچستان خواستار تقویت ارتباطات با ایران هستند و ما روز پنجشنبه شاهد بودیم که چهره‌های تراز اول سیاسی بلوچستان به ویژه رئیس حزب ملی بلوچستان به همراه نخست وزیر پاکستان در مراسم افتتاحیه بازارچه پیشین-مند و سپس دیدار با رئیس جمهور محترم ایران حضور داشتند.

حسن بلوچ بر لزوم روان‌سازی تجارت ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی ایده‌ای بسیار موثر است البته ما خواستار تجارت دو کشور با ارزهای ملی هستیم زیرا این یک روش آسان برای تجار هر دو کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت که با توجه به تاثیرات تحریم‌های یکجانبه ایران و مشکل ذخایر ارزی در پاکستان بهترین روش بکارگیری ارزهای ملی در تجارت دوجانبه است تا بازرگانان دو کشور بتوانند نیازهای متقابل را با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تامین کنند.

وزیر علوم و فناوری پاکستان با تاکید بر تبادل هیات‌های فنی و نخبگان علمی میان دو کشور، گفت: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فناوری، تولید علم و مهندسی بسیار ارزشمند و قابل افتخار است لذا ما بر استفاده از تجربیات یکدیگر برای کسب منافع متقابل همچنین انجام پروژه‌های مشترک تاکید داریم.

وی تاکید کرد که ایران از منبع عظیم انرژی برخوردار است و ما در پاکستان آسان‌ترین راه برای تامین نیازهای خود به ویژه فرآورده‌های سوختی را تعامل با ایران و بهره‌برداری از پتانسیل‌های بزرگ این همسایه می‌دانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha