۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85117042
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تامین آب آشامیدنی عشایر، اولویت دولت در سفر استانی به گلستان است

گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: رفع برخی مسائل و مشکلات جامعه عشایری استان از جمله تامین آب آشامیدنی پایدار مورد اهتمام ویژه مدیران ارشد گلستان در سفر دوم ریاست جمهوری به این استان شمالی قرار دارد.

احمد پرتانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سفر دور اول رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان در ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ هیچ طرح و پروژه‌ای برای جامعه عشایری استان دیده نشده بود که با رایزنی‌های انجام شده با استاندار و معاونین وی قرار است در دور دوم سفر ریاست جمهوری این موضوع جبران شود.

وی، طرح آبرسانی پایدار برای جامعه عشایری گلستان را از مهمترین درخواست‌ها در سفر دوم ریاست جمهوری به این استان دانست و گفت: در سال‌های قبل عملیات حفر ۲ حلقه چاه آب برای تامین منابع آبی مورد نیاز جامعه عشایری در بخش داشلی برون گنبدکاووس و نیز در شهرستان مراوه‌تپه و اجرای بخشی از خطوط انتقال آن انجام شده است.

پرتانی افزود: برای تکمیل خطوط انتقال، ایستگاه پمپاژ و مخزن ذخیره این ۲ حلقه چاه نیاز به اعتبارات ویژه داریم که با مساعدت استاندار گلستان و معاونین وی قرار شد در سفر دوم ریاست جمهوری به استان و مصوبات آن، منابع مورد نیاز تامین گردد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان ادامه داد: برای تجهیز چاه بخش داشلی برون گنبدکاووس که 3 هزار و ۶۰۰ متر خط انتقال آن هم انجام شده و احداث مخزن ذخیره و اجرای 5 هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال دیگر باقی مانده ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: برای تجهیز چاه آب حوزه مراوه‌تپه، اجرای خط انتقال و ایستگاه پمپاژ آن نیز مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و برای حفر یک حلقه چاه آب در حوزه شهرستان کلاله و ایستگاه پمپاژ آن نیز به ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

پرتانی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این سه پروژه در رایزنی با استاندار گلستان و معاونین وی مورد موافقت قرار گرفت و انشاالله در سفر دوم ریاست جمهوری به استان در مصوبات سفر گنجانده خواهد شد.

وی ادامه داد: آبرسانی سیار به جامعه عشایری گلستان با ۱۱ دستگاه تانکر درحال انجام است.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع افزون بر ۷۶۰ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

۴ هزار و ۷۶۵ تن گوشت قرمز معادل ۲۵ درصد نیاز گلستان، ۶۰۰ تن پشم و ۹ هزار و ۹۴۹ تن شیر در کنار محصولات صنایع دستی از جمله تولیدات جامعه عشایری این استان به حساب می‌آید.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha