۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۵۳
کد خبرنگار: 1565
کد خبر: 85117050
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۸ پرونده قصاص منجر به سازش در کرمان؛ پیروزی مصالحه و اعتماد به ریش‌سفیدان

کرمان- ایرنا- نقش موفقیت‌آمیز ریش‌سفیدان و مصالحه با بهره‌گیری از ظرفیت معتمدان محلی در استان کرمان به سازش در ۳۸ پرونده قتل عمد و قصاص طی سال گذشته انجامیده که رییس کل دادگستری کرمان آن را نشانه‌ اثربخشی این رویکرد می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در همایش مردم، سازش و پیشگیری با حضور معاون قوه قضاییه و رییس مرکز توسعه حل اختلاف در محل تالار پرستوی ارگ جدید بم با اشاره به اینکه سال گذشته در قالب فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف و پویش‌های مردمی ۳۸ پرونده قصاص و قتل عمد در استان کرمان منتهی به سازش شد، گفت: درصد مصالحه در این استان ۴۵ درصد است.

وی اظهارداشت: نقش مصلحین، سران طوایف و ریش سفیدان در ایجاد صلح و سازش و برطرف کردن اختلاف‌ها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جرائم احتمالی بسیار برجسته است.

حمیدی ادامه داد: با تشکیل چنین همایش‌ها و جلساتی که در ۶ ماه گذشته دومین جلسه سران طوایف است که در استان برگزار می شود دنبال فرهنگ‌سازی بیشتر مساله سازش، پیشگیری، تشویق و ترغیب کردن افرادی که در این عرصه فعالیت بیشتر و مناسب تری دارند، هستیم.

رییس‌کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی قدرت خود را از مردم گرفته و نظامی مردم سالار و دینی است، اظهارداشت: نقشی که برای مردم در این نظام قائل هستیم و در قانون اساسی ما نقش ویژه‌ای دیده شده، نقش مردم است، مردمی که خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم هستند و بسیاری از مسائل و اموری که در کشور جاری است مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه نیز همگام با سایر قوا و سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ارزش ویژه ای برای مردم در اجرای سیاست‌های قوه قضاییه قائل است بیان کرد: در سند تحول و تعالی قوه قضاییه نقشی که برای مردم در قالب شوراهای حل اختلاف و مصلحین و در امر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دیده شده نقشی برجسته پررنگ و ملموس است.

رییس‌کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: قوه قضاییه سال هاست که این نقش را برای مردم مدیریت کرده و شوراهای حل اختلاف به عنوان یادگار گرانبها برای نظام جمهوری اسلامی الگوی موفقی را طراحی و اجرا کرده که آماده ارائه به سایر نقاط دنیاست.

وی گفت: ۳۱۴ شعبه شورای حل اختلاف شهری روستایی و شوراهای حل اختلاف ویژه مانند زندان ها در استان کرمان وجود دارد و یکهزار و ۳۵۸ نفر عضو و دبیر شوراهای حل اختلاف استان کرمان هستند.

به گزارش ایرنا افتتاح هیات صلح شرکت عمران ارگ جدید بم و هیات‌های صلح صنایع خودروسازی و بازدید از کارخانه خودروسازی از جمله برنامه‌های جنبی این همایش اعلام شده است.

شهرستان بم در ۱۹۵ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha