۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۳۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85117056
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست جده و تقویت دوستی ها میان بیروت - دمشق

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۳۴
کد خبر: 85117056
نشست جده و تقویت دوستی ها میان بیروت - دمشق

تهران - ایرنا - منابع عربی فاش کردند که در حاشیه نشست سران اتحادیه عرب در جده «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرده است، دیداری که برای ارتقای روابط دو کشور سازنده توصیف شده است.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا، منابع عربی به روزنامه «الشرق الاوسط» گفتند که در حاشیه نست سران کشورهای اتحادیه عرب که جمعه گذشته در جده عربستان برگزار شد، «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت وگو کرد.

به گفته این منابع، «اسد» و «میقاتی» قبل از ورود به سالن نشست سران اتحادیه عرب برای مدتی با یکدیگر دیدار و درباره مسائل مشترک گفت و گو کردند.

این منابع فضای دیدار یاد شده را دوستانه و مثبت ارزیابی کردند و افزودند که این دیدار در آینده روابط بیروت و دمشق سازنده بود.

منابع دولتی لبنان همچنین به نقل از نخست وزیر این کشور اعلام کردند که فضای اجلاس سران اتحادیه عرب و جلساتی که قبل و حین آن برگزار شده رضایتخبش بوده است.

آنها اشاره کردند که موضع لبنان در خصوص اهمیت تقویت روابط با عربستان سعودی ثابت است و تصمیمات اجلاس سران درباره لبنان از نزدیک با مقامات ذیربط پیگیری خواهد شد.

از سال ۲۰۰۵ با توطئه‌های آمریکا، موانع و سیگنال‌های منفی از جانب لبنان در روند روابط بین بیروت و دمشق مشاهده شد در حالیکه سوریه چنین رویکردی نداشت و همواره با لبنان به عنوان یک کشور برادر تعامل می‌کرد.

بر اساس گزارش رسانه های عربی، جریان غربگرای ۱۴ مارس لبنان در تحقق این سیاست بی تاثیر نبود، اما پرونده‌های مهمی مانند پرونده آوارگان سوری در لبنان و تعیین مرزهای دریایی دو کشور به منظور بهره برداری‌های اقتصادی و همچنین مساله حمل و نقل و عبور کالاهای لبنانی از طریق خاک سوریه، در کنار پرونده انرژی و واردات برق به لبنان از طریق سوریه و اردن در سال ۱۴۰۰ تا حدودی این سیاست را کمرنگ کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha