۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85117074
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فیلم/توضیحات نماینده مجلس درباره مشکل مواد اولیه آلومینای ایران

بجنورد- ایرنا- نماینده مردم بجنورد، رازو جرگلان، مانه وسملقان،گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت بوکسیت بعنوان ماده اولیه مجتمع آلومینای جاجرم از معدن تاش سمنان از هفت سال گذشته متوقف شده است و این موضوع پیگیری و مشکل برطرف می‌شود.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است که در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسیده است.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه‌فرد و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

سالانه میزان زیادی بوکسیت به عنوان ماده اولیه مورد نیاز آلومینای ایران از کشور ترکیه وارد می‌ شود که این امر هزینه های بسیار زیادی را تحمیل می کند و واردات این ماده معدنی در حالی است که معدن تاش در استان یکی از منابع مهم تامین بوکسیت مورد نیاز آلومینا است اما به علت مشکلات اجتماعی برداشت از این معدن از هفت سال پیش متوقف شده است.

بوکسیت منبع اصلی عنصر کمیاب گالیم است و در طی فرآیند استحصال آلومینا از بوکسیت در فرآیند بایر، گالیم در مذاب سدیم هیدروکسید انباشته می‌ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha