مودی در دیدار با زلنسکی: هند برای حل دیپلماتیک مسأله اوکراین مصمم است

تهران - ایرنا - نخست وزیر هند در دیدار با رئیس جمهوری اوکراین، در حاشیه اجلاس گروه هفت در ژاپن گفت: هند هر کاری که بتواند برای پایان دادن به جنگ انجام خواهد داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تایمز آو ایندیا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در اولین دیدار دوجانبه خود پس از تهاجم روسیه به اوکراین به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت: هند تمام تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ از طریق گفت و گو و دیپلماسی و کمک به بهبود درد و رنج مردم اوکراین انجام خواهد داد. مودی در این دیدار که رئیس جمهور اوکراین خواهان آن بود، به زلنسکی از ادامه کمک های بشردوستانه هند اطمینان داد.

مودی همچنین به زلنسکی گفت: درد جنگ را بهتر از هر کس دیگری درک می‌کند و آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد یک موضوع سیاسی یا اقتصادی نیست، بلکه مسئله انسانیت و ارزش‌های انسانی است.

مودی افزود: جنگ اوکراین یک مسئله بسیار بزرگ برای کل جهان است. دنیا را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار داده است.

نخست وزیر هند به زلنسکی اطمینان داد که هند و شخص وی در مقام شخصی خود هر کاری که بتوانند برای رفع بحران و یافتن راه حل انجام خواهد داد.

مودی در نشست عمومی گروه هفت، حمایت آشکار هند از گفتو گو و دیپلماسی برای یافتن راهی برای پیشرفت را اعلام کرد و گفت: حل این وضعیت، هند هر کاری را که در حد توانش باشد را برای حل دیپلماتیک این جنگ، انجام خواهند داد.

از سوی دیگر زلنسکی نیز دوباره از مودی دعوت کرد تا به اجرای فرمول صلح اوکراین بپیوندد.

رییس جمهور اوکراین از مودی به خاطر حمایت از «تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان به ویژه در سکوهای سازمان‌های بین‌المللی و ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین» تشکر کرد.

این دیدار در حاشیه نشست هیروشیما گروه هفت برگزار شده است که در آن از تحریم های جدید علیه روسیه رونمایی شد. در حالی که زلنسکی از مودی نیز برای بازدید از اوکراین دعوت کرد، «وینی کواترا»، معاون وزیر امور خارجه هند، پس از این دیدار تایید کرد که رئیس جمهور اوکراین توسط مودی برای نشست سران گروه ۲۰ که هند در ماه سپتامبر میزبان آن خواهد بود، دعوت نشده است.

وی گفت: در این جلسه هیچ بحثی در این خصوص صورت نگرفت.

به گزارش کواترا، مودی ضمن ابراز نگرانی از جنگ، از تأثیر گسترده تر درگیری بر کشورهای در حال توسعه از جمله ناامنی های اقتصادی در قالب کمبود مواد غذایی، سوخت و کود صحبت کرد.

مودی و زلنسکی، در ۱۵ ماه گذشته و از آغاز جنگ، چندین بار تلفنی صحبت کرده بودند، این اولین دیدار حضوری آنها از زمان آخرین ملاقات آنها در حاشیه کنفرانس آب و هوا در گلاسکو در سال ۲۰۲۱ بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha