فرماندار مراغه: جوانی جمعیت در کنفرانس‌های علمی میان‌رشته‌ای چاره‌جویی شود

مراغه- ایرنا- معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه اظهار کرد: برای جوانی جمعیت کشورمان باید در کنفرانس‌های علمی و دانشگاهی بین‌رشته‌ای چاره‌جویی شود. 

به گزارش ایرنا «داود اسدیان» روز یکشنبه در کنفرانس ملی «ارتقای سلامت و چالش‌های حقوقی و پزشکی فرآروی آن» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در حال برگزاری است، افزود: برای تغییر در نرخ جانشینی جمعیت کشورمان پنج سال فرصت داریم و خروج از چاله پیری جمعیت در این بازه زمانی ضروری است.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس ملی حدود ۲۰ مقاله در مورد جوانی جمعیت پذیرش شده است، اضافه کرد: از آنجایی که تغییر در نرخ جانشینی به عنوان یک پدیده چندوجهی از پیچیدگی‌های خاص برخوردار است، باید به صورت همگانی برای آن اهتمام شود.

فرماندار مراغه با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در برخی از استان‌ها به زیر یک درصد رسیده است، افزود: این نرخ زمانی بین سه و چهار درصد بود و طی پنج سال آینده باید حداقل به بیش از ۲ درصد برسد تا خروجی جمعیت با ورودی آن همخوانی داشته باشد.

«اسدیان» پیری جمعیت را یک چالش برای صاحبان فکر و اندیشه عنوان کرد و افزود: در همین زمینه یکی از چالش‌های جدی سقط جنین است تا جایی که بر اساس برخی از آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد سقط جنین در کشور وجود دارد و اگر از سقط جنین به عنوان یک پدیده نامبارک جلوگیری شود، بخشی از خلاء جمعیتی جبران می‌شود.

وی افزود: دولت سیزدهم در زمینه جوانی جمعیت اهتمام جدی دارد و در عمل از جوانی جمعیت حمایت می‌کند که از جمله این حمایت‌ها می‌توان به اعطای تسهیلات بانکی اشاره کرد.

فرماندار مراغه فرهنگ‌سازی در زمینه جوانی جمعیت را بسیار موثر خواند و افزود: هر اندازه هم دولت از جوانی جمعیت حمایت کند اما فرهنگ آن اشاعه نیابد، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

فرماندار مراغه فرهنگ‌سازی در زمینه جوانی جمعیت را بسیار موثر خواند و افزود: هر اندازه هم دولت از جوانی جمعیت حمایت کند اما فرهنگ آن اشاعه نیابد، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد: همان فضای فرهنگی و اجتماعی همه‌جانبه که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برای فرزند کمتر ایجاد شده بود، باید امروزه در زمینه جوانی جمعیت نیز ایجاد شود.

به گزارش ایرنا دبیرخانه کنفرانس ملی «ارتقای سلامت و چالش‌های حقوقی و پزشکی فرآروی آن» با اخذ مجوز از سال ۱۳۹۸ تشکیل شد اما برگزاری آن به دلیل همه‌گیری کرونا به تاخیر افتاد و امروز، یکشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در حال برگزاری است.

بر اساس اعلام دبیر علمی این کنفرانس، ۴۱۲ مقاله در دبیرخانه این کنفرانس وصول شده بود که ۱۳۰ مقاله پذیرش نشد و ۳۰۹ مقاله به صورت سخنرانی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس پذیرش شد.

مشارکت بالای نهادها و مراکز علمی از جمله ویژهگی‌های کنفرانس «ارتقای سلامت و چالش‌های حقوقی و پزشکی فرآروی آن» است تا جایی که از برگزاری این کنفرانس ۱۲ دانشگاه دولتی و آزاد، ۱۲ فصلنامه علمی، هفت مرکز تحقیقاتی و ۱۵ سازمان و نهاد دولتی حمایت کردند.

در این کنفرانس یک روزه ۱۵ مقاله از جمله «سیاست جنایی ایران در قبال قاچاق تجهیزات پزشکی»، «کاربرد هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و چالش‌های حقوقی حفاظت از حریم خصوصی»، «جرایم و تخلفات حوزه سلامت دارویی و ارتباط نظام سلامت با حقوق شهروندی» به صورت سخنرانی ارایه می‌شود.

از دیگر مقاله‌هایی که در این کنفرانس یکروزه ارایه می‌شود، می‌توان به «بیمه مسئولیت حرفه‌ای قصور حرفه‌ای پرستاران»، «بررسی راهکارهای ارتقای سلامت خانواده و چالش‌های حقوقی و پزشکی» و «کاربست هوش مصنوعی در ارتقای حقوق سلامت» اشاره کرد.

رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران و رئیس انستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت نیز در این کنفرانس سخنرانی می‌کنند و محور مطالب شان حقوق سلامت و چالش‌های زیست پزشکی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha