۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85117274
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت ۵۲۰ تن محصول گیلاس از باغ‌های طارم زنجان آغاز شد

زنجان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: برداشت بیش از ۵۲۰ تن محصول گیلاس از ۱۵۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شد.

منوچهر یارمحمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۵۵۰ بهره بردار در طارم همه ساله از اردیبهشت ماه برداشت این محصول را آغاز می کنند و این فعالیت، ۲ ماه به طول می انجامد.

وی ارقام گیلاس کشت شده در این شهرستان را شامل تکدانه، شبستری، پرتقالی، تلخان، محلی و مشهدی ذکر کرد و یادآور شد: همه ساله در فصل برداشت این محصول بیش از ۲۵ هزار نفر برای تجربه چیدن گیلاس و خرید بدون واسطه این محصول به شهرستان طارم سفر می کنند.

یارمحمدی با بیان اینکه برداشت این محصول همه ساله از روستای شیت در طارم آغاز می شود، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد اقتصاد مردم این منطقه از طریق محصول گیلاس تامین می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه در فصل برداشت این محصول، جشنواره گیلاس برگزار می شود و مهمانانی از کشورهای فرانسه، آلمان، اتریش و انگلیس در طارم حضور می یابند، تصریح کرد: با برداشت و فروش این محصول امسال یک هزار میلیارد ریال درآمد عاید باغداران شهرستان طارم می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیشترین سطح زیر کشت و تولید گیلاس شهرستان طارم در روستاهای شیت، ولیدر و زاچکان است که در سال‌های اخیر برخی از باغداران در روستاهای سرخه میشه و هزارود نیز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب این روستاها برای کشت گیلاس، اقدام کرده‌اند.

محصول گیلاس تولیدی این روستاها به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی خاص از جمله شب‌های خنک و روزهای گرم با شدت آفتاب بالا از کیفیت بالای برخوردار است و خریداران زیادی را از نقاط مختلف استان و کشور به این روستاها می‌کشاند.

بهترین شرایط آب و هوایی برای رویش و رشد درخت گیلاس، نقاط معتدل سرد مانند نواحی کوهستانی است و اکثر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی شهرستان طارم مستعد پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و مردم این روستاها می‌توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی برای کاشت و برداشت این محصول با ارزش اقدام کنند.

گیلاس می‌تواند بعضی از بیماری‌ها مانند بی خوابی، نقرس و آرتروز را درمان کند و باعث بهبود سلامت قلب، بهبود عضلات، تنظیم قند خون و سلامت زن باردار شود.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود پنج درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha