۱ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۳
کد خبر: 85117312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دورانی بود که حضور بازیگر چهره در تئاتر نقش مهمی داشت

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «چخفته» گفت: دورانی بود که حضور بازیگر چهره در تئاتر نقش مهمی داشت و شاید در اکثر آثار تکنیک‌های ارزشمند تئاتری به فراموشی سپرده می‌شد. من تمام تلاشم را بر این گذاشتم که فراتر از توجه به پر یا خالی بودن سالن به تکنیک‌های تئاتر پایبند باشم.

اشکان پیرِدل‌زنده در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح داستانی که نمایش چخفته به آن می پردازد؛ گفت: ما در این اثر نمایشی شخصیت دایی وانیا را در بیست و پنج داستان از آنتوان چخوف نویسنده بزرگ روسیه می‌بینیم.

وی ادامه داد: در این اثر اتفاقات اصلی در ذهن وانیا می گذرد. در اصل بخش اصلی کار و تمام آنچه مخاطب روی صحنه می بیند؛ یک دقیقه آخر عمر وانیا است که تمام زندگی اش را مرور می کند.

این هنرمند با بیان اینکه چخفته در اصل یک برداشت آزاد از نمایشنامه دایی وانیا است، افزود: مراحل تمرین تا اجرای کار حدود ۲ سال زمان برد. انتخاب بازیگر، ادیت متن در حین تمرین و همچنین تغییر فضا نسبت به اتفاقات روز جامعه در ارائه اجرای نهایی بی‌تاثیر نبود.

دورانی بود که حضور بازیگر چهره در تئاتر نقش مهمی داشت
اشکان پیرِدل‌زنده، کارگردان نمایش «چخفته»

پیردل‌زنده گفت: بازیگران این نمایش اکثرا اولین حضورشان روی صحنه را با تمرین های کارگاهی تجربه می کنند. در ابتدا برای نقش وانیا یک مرد و برای نقش النا یک زن را در نظر داشتم اما بعد از دیدن تلاش بچه ها برای اینکه انتخاب محدود کننده انجام ندهم. به سه برهه زمانی زندگی هر شخصیت پرداختم و از انجا که نمایش یک کولاژ سریع از کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری وانیا است؛ برای هر برهه یک بازیگر به ایفای نقش می پردازد.

این هنرمند درباره طراحی صحنه ادامه داد: با توجه به شناخت طراح صحنه از مواردی که در اجرای کار مدنظر داشتم صحنه از خانه های خطی مربع و مستطیل شکل درست شده است. در اصل خانه های روی صحنه؛ خانه های ذهن وانیا است.

کارگردان نمایش چخفته با بیان اینکه نگرانی خاصی برای پر شدن سالن ندارد؛ مطرح کرد: دورانی بود که حضور بازیگر چهره در تئاتر نقش مهمی داشت و شاید در اکثر آثار تکنیک های ارزشمند تئاتری به فراموشی سپرده می شد. من تمام تلاشم را براین گذاشتم که فراتر از توجه به پر یا خالی بودن سالن به تکنیک های تئاتر پایبند باشم.

پیرِدل‌زنده در پایان گفت: این نمایش اثری است که تئاتربین‌ها با آن ارتباط برقرار می کنند و گذشته از توجه من به عنوان کارگردان به طراحی نور، صحنه، لباس و حتی تیزر، انرژی گروه که با وجود سختگیری های من به کارشان ادامه دادند دلیل مهم حضور مخاطبان در سالن و تماشای نمایش است.

رومینا فرمانی، فرزانه محمدحسین، یگانه منصوری، سارا زارعی، امیرحسین فروتن، سارا عزیزی، کیارش زرین، سیاوش کریما، محمدعلی الحمد و محمدعلی براتی بازیگران نمایش «چخفته» هستند که تا پنجم خردادماه ۱۴۰۲ در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha