گوترش: زمان اصلاحات در شورای امنیت و «برتون وودز» فرا رسیده است

تهران- ایرنا - «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز یکشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه اجلاس گروه ۷ در هیروشیمای ژاپن اعلام کرد: زمان اصلاحات هم در شورای امنیت و هم در نظام مدیریت پولی «برتون وودز» (Bretton Woods system) و همسو شدن با واقعیت های دنیای امروز فرا رسیده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رویترز، دبیرکل سازمان ملل متحد در این کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: هر دو نهادی که بازتاب دهنده روابط قدرت سال ۱۹۴۵ هستند یعنی شورای امنیت و نظام بریتون وودز باید بروزرسانی و اصلاح شوند.

وی افزود: « معماری مالی جهانی منسوخ شده، ناکارآمد و ناعادلانه است. در رویارویی با شوک های اقتصادی از زمان همه گیری ویروس کرونا و جنگ اوکراین در موفقیت خود برای برآورده کردن عملکرد هسته ای خود به عنوان شبکه امنیت جهانی شکست خورده است.»

نظام برتون وودز نخستین نمونه از یک نظام پولی کاملاً مشورتی و قراردادی است که با هدف کنترل و مدیریت روابط پولی و اقتصادی میان دولت ها به بهانه مدیریت کشور تأسیس شده‌است. در نظام برتون وودز هر کشور باید سیاست پولی خود را چنان اتخاذ کند که نرخ مبادله ارز خود را به طلا گره زده و این نرخ را ثابت نگه دارد.

کنفرانس برتون وودز ( Bretton-Woods Conference ) در ژوئیه ۱۹۴۴ برای تعیین ساختار و نظم اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم بر پایه سیستم آمریکایی اقتصاد آزاد جهانی شکل گرفت. ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به عنوان قدرت برتر نظامی و اقتصادی و سیاسی مطرح شد و سیستم اقتصادی جهان بر اساس اندیشه‌های هری دکستر وایت و جان مینارد کینز شکل گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha