۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۴
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85117385
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قربانیان حمله اتمی هیروشیما، نگران پیامدهای حضور زلنسکی در اجلاس گروه ۷

تهران - ایرنا - حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در اجلاس گروه ۷ در هیروشیما در ژاپن، توجه جهانی را به تهاجم روسیه به کشورش جلب کرده است و از سویی قربانیان حمله اتمی هیروشیما اکنون نگران پیامدهای خطرناک حضور وی در این اجلاس هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری آساهی شیمبون، قربانیان حمله اتمی هیروشیما اکنون نگران پیامدهای خطرناک حضور زلنسکی در اجلاس گروه هستند و حضور زلنسکی می تواند بر لغو برنامه های هسته‌ای در جهان سایه افکند.

به عبارت دیگر، حضور زلنسکی در اجلاس گروه ۷ می تواند این پیام اشتباه را مخابره کند که قدرتهای بزرگ جهانی بجای پیگیری های دیپلماتیمک برای پایان دادن به جنگ، بر حمایتهای بیشتر از اوکراین متمرکز می شوند.

به باور اتسوکو ناکاتانی، فعالی که والدینش در بمباران اتمی هیروشیما در سال ۱۹۴۵ جان سالم به در بردند، «حضور زلنسکی در هیروشیما به عنوان شهری صلح طلب است، مناسب نیست.»

بسیاری از ساکنان هیروشیما امیدوارند که درک گذشته بسیار غم انگیز این شهر، رهبران جهان را وادار سازد تا لغو سلاح های هسته ای را به عنوان یک موضوع سیاسی فوری و نه یک رویکرد آرمان گرایانه؛ مد نظر قرار دهند.

کونیهیکو ساکوما، که در کودکی در معرض تشعشعات ناشی از بمباران هسته ای قرار گرفته است، می گوید رهبران گروه ۷ باید بیشتر بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ تمرکز کنند.

در صبح روز ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ میلادی در بیابان آلَموگوردو (ایالات متحده آمریکا)، نوری خیره کننده به ناگاه خورشید را از نظرها پنهان کرد و سپس به آرامی چون ابری از دود و خاکستر به سوی آسمان زبانه کشید و در مقابل دیدگان کارشناسان علمی و نظامی که آنسوی تر نظاره گر این منظره بودند، برای اولین بار «قارچ اتمی» مشهور پدیدار گشت. اتم، قدرت مهیب خویش را آشکار ساخت اما باید منتظر ۶ و ۹ اوت سال ۱۹۴۵ میلادی بود تا سراسر جهان متوجه خطر اتم گردد: هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن در کسری از ثانیه ویران گشت و ۲۲۰ هزار قربانی برجای ماند. این نخستین سفر زلنسکی به آسیا پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته است. وی اخیرا به ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلیس برای گفت و گو با رهبران این کشورها سفر کرده و خواستار کمک های بیشتر در جهت حمایت از این کشور جنگ زده برای مقابله با حمله های روسیه شده است.

قربانیان حمله اتمی هیروشیما، نگران پیامدهای حضور زلنسکی در اجلاس گروه ۷

پیش از این قرار بود زلنسکی به شکل مجازی در این اجلاس شرکت کند اما به نظر می رسد برنامه وی با حضور فیزیکی در این اجلاس تغییر کرده است. همزمان با سفر فومیو کیشیدا به کی‌یف در تاریخ ۲۱ ماه می، رییس جمهوری و نخست وزیر اوکراین وعده داده بودند که به طور مجازی در نشست سه روزه رهبران هفت کشور صنعتی در هیروشیما شرکت کنند.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید نیز بدون تائید سفر زلنسکی به هیروشیما در جمع خبرنگاران گفت : «برای رهبران کشورهای گروه ۷ مهم است تا مستقیما درباره شرایط اوکراین مطلع شوند.

رهبران کشورهای انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا به همراه اتحادیه اروپا اکنون در شهر غربی ژاپن، هیروشیما، که در سال ۱۹۴۵ توسط آمریکا بمباران اتمی شد حضور دارند تا نگرانی های خود درباره امکان استفاده روسیه از سلاح های اتمی در جنگ با اوکراین را به بحث و گفت و گو بگذارند. برخی کشورها از جمله برزیل و هند نیز که از طرفداری اوکراین سرباز زدند نیز به عنوان مهمان در این اجلاس ۳ روزه به دعوت ژاپن که میزبان است حضور دارند.

روز جمعه، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، حمایت خود را از آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جت‌های جنگنده F-۱۶ ساخت ایالات متحده اعلام کرد، که پیشروی در نهایت ارائه این هواپیماها به اوکراین است.

رهبران گروه ۷ موج جدیدی از تحریم‌های جهانی را علیه مسکو و همچنین برنامه‌هایی برای افزایش اثربخشی مجازات‌های مالی موجود به منظور محدود کردن تلاش‌های جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اجرا گذاشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha