۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85117495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش بودجه گروه‌های افراطی، چالش جدید کابینه نتانیاهو

تهران - ایرنا - سرزمین های اشغالی روز یکشنبه شاهد افزایش تنش‌ها در درون ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی بود و همزمان حریدی ها خواهان افزایش بودجه گروه‌های تندروی یهودی شدند. 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، بودجه رژیم صهیونیستی در حالی در کنست رسیدگی می شود که اگر نتواند آن را به تصویب برساند، به صورت خودکار به انحلال کابینه و برگزاری انتخابات زودرس منجر خواهد شد.
در چنین شرایطی درخواست حریدی ها (از تشکل‌های ائتلاف حاکم و متشکل از صهیونیست‌های ارتدوکس و افراطی) برای افزایش اعتبار گروه های افراطی، چالشی دیگر برای این رژیم شده بویژه آن که بدون حضور حریدی ها در ائتلاف حاکم، سقوط کابینه حتمی خواهد بود.
بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۴ - ۲۰۲۳ مبلغ ۴۸۴.۸ میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی با برابری سه و نیم مقابل یک دلار ) است. این رقم برای سالجاری ۴۵۲.۵ میلیارد شیکل بوده است.

از سوی دیگر، «اسحاق گلدکنف» رهبر جناح آگودات اسرائیل از حزب «یهودیت تورات» تهدید کرد که در صورت عدم تحقق وعده های قبلی مبنی بر افزایش اعتبارات مورد نیاز خاخام های یهودی و نیز میلیاردها شیکلی که قرار بود به این تشکیل افراطی ارتدوکس داده شود، تشکیل تحت زعامت وی، ائتلاف کابینه را ترک خواهد کرد و همچنین از شرکت در رای گیری برای تصویب بودجه امتناع می کند.

وی گفت این وعده ها بخشی از توافق منجر به تشکیل ائتلاف در کابینه با حزب لیکود به سرکردگی بنیامین نتانیاهو بوده و باید تحقق یابد.

او تهدید کرد که مایل به عقب نشینی از این درخواست ها نیست و تا امروز یکشنبه به نتانیاهو فرصت می دهد که پاسخ مناسب بدهد.

کانال ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داد که اعضای ارشد ائتلاف که نامشان فاش نشده بر این باورند که بررسی مجدد بودجه در این مرحله و بویژه پس از طی کردن یک پروسه طولانی تصویب در کمیسیون مالی کنست، یک دیوانگی خواهد بود.

فراکسیون آگودات ۳ عضو از کنست ۱۲۰ عضوی را به خود اختصاص داده بنابراین کنست می تواند حتی بدون رای این فراکسیون بودجه را تصویب کند، اما این فراکسیون از دو تشکل دیگر یعنی «یهودیت تورات» و «دژال هاتوره»به رهبری «موشه گافنی» خواسته تا از این مطالبه حمایت کنند.

علاوه بر این، چندین گزارش حاکی از آن است که گلدکنف تهدید کرده که از سمت وزیر مسکن و ساختمان استعفا می دهد تا بتواند به عنوان چهارمین عضو آگودات اسرائیل به کنست بازگردد و به بودجه رای منفی بدهد.
در گزارشی که پنجشنبه گذشته منتشر شد، «مایر پوروش» وزیر امور بیت المقدس که او نیز از جناح آگودات اسرائیل است، مشابه همین تهدید را مطرح کرده بود.

با این همه، افراد نزدیک به نتانیاهو و وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی «بزالل اسموتریچ» پیش بینی کرده اند که بودجه بدون مشکل به تصویب خواهد رسید زیرا - به زعم آنها - شرکای ائتلاف هیچ علاقه ای به سرنگونی کابینه ندارند. نظرسنجی‌های اخیر نیز نشان می دهد که هیچکدام از احزاب ائتلاف کنونی در صورت برگزاری انتخابات مجدد، نمی توانند اکثریت پارلمانی را به دست بیاورند.
این در حالی است که دیروز شنبه حدود ۱۵ هزار مخالف کابینه رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف سرزمین های اشغالی به خیابانها آمدند و از جمله به اولویت بندی های بودجه اعتراض کردند.

سازمان دهندگان تظاهرات گفتند روز سه شنبه این هفته همزمان با بررسی بودجه در کنست، در نزدیک ساختمان آن تجمع اعتراضی برپا خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha