۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85117655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خلخال از شهرهای برتر استان اردبیل در اهدای عضو است

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبر: 85117655
خلخال از شهرهای برتر استان اردبیل در اهدای عضو است

اردبیل- ایرنا- رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی خلخال گفت: طی ۱۰ سال اخیر اعضای ۲۰ بیمار مرگ مغزی در خلخال به بیماران نیازمند پیوند شده است و این شهرستان از مناطق برتر استان در اهدای عضو است.

دکتر عمران خسروی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری سالروز اهدای عضو و روز نفس و تجلیل از خانواده‌های اهدا کننده عضو در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سال۱۳۹۰ تا به امروز ۲۰ مورد اهدای عضو در شهرستان خلخال ثبت شده است که از این تعداد ۶ نفر زن و ۱۴ نفر مرد هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی خلخال افزود: نخستین مورد از اهدای عضو در خلخال توسط یکی از کارکنان دانشکده علوم پزشکی خلخال و برای نخستین بار در استان اردبیل انجام شد.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۰ مورد اهدای اعضای بدن بیماران دچار مرگ مغزی شده خلخال هفت نفر ساکن شهر و۱۳ نفر از اهالی روستاهای این شهرستان بوده‌اند.

دکتر خسروی اضافه کرد: خردسال‌ترین اهدا کنندن اعضای بدن در خلخال کودکی پنج ساله و مسن‌ترین اهدا کننده نیز مردی ۶۶ ساله اهل این شهرستان است.

وی یادآورشد: با وجود قرار گرفتن نام ایران اسلامی در لیست برترین کشورها در احیای فرهنگ اهدای عضو، از هر چهار فرد منتظر اهدای عضو در کشور تنها یک نفر موفق به دریافت اعضای بدن و نجات از مرگ می‌شود و سه چهارم افراد منتظر اهدای عضو به علت کمبود عضو جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی خلخال اضافه کرد: رتبه نخست اهدای قلب کودکان و رتبه دوم اهدای لوزالعمده در جهان متعلق به ایران است.

دکتر خسروی ادامه داد: در حالی که در هر ۲ ساعت یک نفر به جمع نیازمندان اهدای عضو اضافه می‌شود تنها هر ۱۲ ساعت یک عضو بدن پیوند می‌شود و هر ۲۰ ساعت یک نفر از نیازمندان به اهدای عضو به علت عدم دریافت عضو مورد نیاز جان خود را از دست می‌دهد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی خلخال اضافه کرد: سالانه پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند . از سوی دیگر۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر نیازمند دریافت اعضای بدن بیماران دچار مرگ مغزی شده هستند که سالانه تنها یک‌هزار عضو بدن به بیماران منتظر دریافت عضو اهدا می‌شود.

وی با اشاره به سوابق اهدای عضو در ایران خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۱۴ تاریخ نخستین اهدای اعضای عضو بدن در ایران با اهدای قرنیه چشم به ثبت رسید و پس از آن در سال ۱۳۴۷ پیوند کلیه سال ۱۳۶۱ پیوند مغز استخوان ، سال ۱۳۷۲ پیوند قلب و سال ۱۳۸۵ پیوند پانکراس انجام شده است.

دکتر خسروی ادامه داد: هم اکنون ترویج فرهنگ اهدای اعضای بدن به عنوان یکی از عوامل نجاتبخش در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است و ۳۱ اردبیهشت ماه و روز ملی اهدای عضو به نام "ایران دیار نفس" نامگذاری و در تقویم کشور جای گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha