۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85117681
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتحادیه عرب: سودانی‌ها به مفاد توافق آتش‌بس پایبند باشند

تهران-ایرنا- دبیرکل اتحادیه عرب به دنبال دستیابی طرف‌های درگیر در سودان به یک توافق آتش‌بس در شهر جده عربستان، خواهان اجرای این توافق و پایبندی به مفاد آن شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اتحادیه عرب امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب از امضای توافق آتش‌بس توسط نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر جده استقبال کرد.

در این بیانیه آمده که ابوالغیط بر ضرورت اجرای توافق آتش‌بس و پایبندی طرف‌های درگیر در سودان به مفاد آن تاکید کرده است.

این بیانیه پس از آن صادر شده که منابعی در وزارت امور خارجه عربستان شنبه شب به شبکه خبری الجزیره گفته‌اند که طرف‌های درگیر در سودان برای امضای قرارداد آتش بس انسان دوستانه، بمدت یک هفته که قابل تمدید نیز است، به توافق رسیدند.

عربستان و آمریکا نیز بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای در خصوص توافق آتش‌بس دوباره طرف‌های درگیر در سودان توضیحاتی ارائه دادند.

در این بیانیه آمده که این توافق قابل تمدید بوده و زمان اجرای آن ۴۸ ساعت پس از این توافق خواهد بود و بمدت هفت روز نیز طول خواهد کشید.

بر اساس این بیانیه، طرف‌های درگیر در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و نیز عقب نشینی نیروهایشان از بیمارستان‌ها توافق کردند.

این بیانیه افزود: دو طرف همچنین تعهد خود را اعلام کرده که پیش از آغاز توافق آتش بس سعی نکنند که برتری نظامی خود را نشان دهند.

در بیانیه عربستان و آمریکا آمده که ساز و کار نظارت بر اجرای این توافق مورد حمایت ریاض و واشنگتن خواهد بود.

در این بیانیه اعلام شده است: ریاض و واشنگتن در کنار ملت سودان قرار دارند و خواهان تعهد طرفین به توافق آتش بس و پایان دادن به درگیری هستند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد که در نتیجه آن تاکنون دستکم حدود یکهزار تن کشته شدند.

بر اثر این درگیری‌ها همچنین حدود یک میلیون سودانی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شدند.

همچنین براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، حدود ۲۵ میلیون سودانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور مسلمان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha