نخست‌وزیر هند: سازمان ملل نیازمند اصلاحات است

تهران – ایرنا - نارندرا مودی، نخست وزیر هند با بیان اینکه سازمان ملل منعکس کننده واقعیت های کنونی جهان نیست، تاکید کرد: این سازمان نیازمند اصلاحات است.

به گزارش دوشنبه ایرنا از نیو ایندیا اکسپرس، مودی طی یک سخنرانی در نشست سران G۷ در هیروشیما، تصریح کرد: اگر سازمان ملل و شورای امنیت اصلاحات لازم را اعمال نکنند و واقعیت های جهان کنونی را منعکس نکنند، بدل به یک "محل گفت و گوی" صرف خواهند شد.

وی اظهار تعجب کرد که چرا با وجود سازمانی مانند سازمان ملل متحد برای رسیدگی به مسائل مربوط به صلح و ثبات، تشکل های مختلف و متفرقه باید در مورد این چالش‌ها بحث کنند.

نخست وزیر هند گفت: «این موضوع باید مورد تحلیل قرار بگیرد که چرا باید در مجامع مختلف درباره صلح و ثبات صحبت کنیم؟ چرا سازمان ملل که با ایده برقراری صلح پا گرفت، امروز در جلوگیری از درگیری ها موفق نیست؟»

وی افزود: "چرا حتی تعریف تروریسم در سازمان ملل مورد توافق قرار نگرفته است؟ اگر کمی دقیق شویم، یک چیز مشخص است: نهادهای ایجاد شده در قرن گذشته با نظام قرن بیست و یکم همخوانی ندارند. "

مودی با تاکید بر این که سازمان ملل اکنون منعکس کننده واقعیت های کنونی جهان نیست، اضافه کرد: "آنها (سازمان های بین المللی) واقعیت های کنونی را منعکس نمی کنند. به همین دلیل ضروری است که اصلاحات در نهادهای بزرگی مانند سازمان ملل انجام شود. "

وی بیان کرد: "آنها باید به صدای جنوب جهانی تبدیل شوند. در غیر این صورت، ما فقط در مورد پایان دادن به درگیری ها حرف خواهیم زدو سازمان ملل و شورای امنیت بدل به یک پاتوق گفت و گو خواهند شد. "

جنوب جهانی اصطلاحی است که عموماً برای اشاره به کشورهای مناطق آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه استفاده می شود. اکثر جمعیت جهان در جنوب جهانی ساکن هستند.

به گزارش نیو ایندیا اکسپرس، دهلی نو مدتی است که برای اصلاح سازمان ملل متحد فشار می آورد. هند به دنبال یک کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) است.

در حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل متشکل از پنج عضو دائم و ۱۰ کشور عضو غیردائم است که برای یک دوره دو ساله توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند.

پنج عضو دائمی این سازمان روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و ایالات متحده هستند و این کشورها می توانند هر قطعنامه اساسی را وتو کنند. تقاضای فزاینده ای برای افزایش تعداد اعضای دائمی وجود دارد.

هند، برزیل، آفریقای جنوبی، آلمان و ژاپن مدعیان عمده عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل هستند؛ سازمانی که مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد.

دیروز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه اجلاس گروه ۷ در هیروشیمای ژاپن اعلام کرد: زمان اصلاحات هم در شورای امنیت و هم در نظام مدیریت پولی «برتون وودز» (Bretton Woods system) و همسو شدن با واقعیت های دنیای امروز فرا رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha